Iran Varzeshi

تعلیق فوتبال ایران، گمانهزنی رسانهای یا تالش برای ماندن؟

-

فوتبــال ایــران به دلیــل درگیری با اجرای قانون منع بهکارگیری بازنشستگان، شــرایط مبهم و پیچیدهای را پشتســر میگــذارد. موضوعــی کــه باعث شــده گمانهزنیها­ی زیادی درباره شــرایط پیش روی فوتبــال و احتماالت بعدی آن مطرح شــود. در این میان سوالی که ممکن است مطرح باشــد این اســت که پروسه اداری تعلیق فدراســیون ملی یک کشور از سوی فیفــا چگونه انجام میشــود؟ فیفا همواره بر اســاس اصل «اقناع نظــر و اطمینان از موضوع دخالت در امور یک فدراســیون» نســبت به تعلیق فوتبال یک کشور اقدام میکند. این پروســه به دو صــورت قابل تحقق است.

-1 مســووالن فدراســیون ملی یک کشــور یا نهادهای دخالت کننده رسما در بیانیه، گفتوگو یا مکاتبه به گونهای طرح موضوع کنند که معنای مســتقیم دخالت در امور فدراســیون فوتبال از آن برداشت شود.

نمونــه ایــن اتفاق در دوره ریاســت محمد دادکان در فدراسیون فوتبال ایران رخ داد کــه طی آن رییس وقت ســازمان تربیتی بدنی در مصاحبه رسمی اعالم کرد که رییس فدراسیون باید برود و فدراسیون فوتبال نیز ایــن برکناری را تایید کرد. در نهایت این اتفاق باعث شد که فوتبال ایران تعلیق شود.

در شرایط کنونی، فوتبال ایران درگیر چنین جریانی نیست که طی آن مسووالن فدراسیون فوتبال رسما اعالم کرده باشند که تحت فشــار دولت یا مجلس، تغییراتی در فدراسیون رخ داده است.

وزارت ورزش نیــز هیــچ اقدامی که نتیجــه آن دخالت در امــور فوتبال تلقی شود انجام نداده است. بر این اساس امکان تعلیــق فوتبال ایران با این ســناریو، صفر است.

-2 فیفا بر اســاس اطالعات و اخباری که پیرامون اتفاقات فدراســیون ملی یک کشــور در حــال رخ دادن اســت به این موضوع واکنش نشان میدهد.

در این حالــت فیفا طــی مکاتبهای رســمی با فدراســیون فوتبال و دولت آن کشــور، درخواســت میکند که نسبت به اتفاقــات مطرح شــده پیرامــون موضوع دخالــت احتمالــی نهاد ســوم در فوتبال روشنگری کند.

در این حالت نیز مکاتبه با فدراسیون فوتبال و دولت آن کشــور قطعی و حتمی است و پس از پاســخ واصله است که فیفا اقدام به تصمیمگیری درباره تعلیق یا عدم تعلیق فوتبال یک کشور میکند.

این واقعیت وجــود دارد که هیچگاه فوتبال یک کشور براساس اخبار مطروحه در رســانهها و گمانهزنیهـ­ـای مطبوعاتی تعلیق نشــده و فیفا همــواره پس از اقناع نظر و قطعیت رســمی دربــاره دخالت در امور فوتبال یک کشــور، اقــدام به تعلیق فدراسیون ملی آن کشور میکند.

بنابرایــن نگرانی دربــاره تعلیق آنی فوتبــال ایران با طی مســیر کنونی دور از ذهن است، مگر اینکه اتفاق پنهان دیگری در حال وقوع باشــد که مســووالن از آن بیاطالع باشند.

درباره حضور نیافتن رییس فدراسیون فوتبال در محل کارش نیز که این روزها در برخی رسانهها مطرح شده، میتوان گفت که فیفا در صورتی بــا این اتفاق، اقدام به تعلیق فوتبال یک کشور میکند که روشن شود دســتوری خارج از فدراسیون، مانع حضور رییس فدراســیون در محل کارش شــده اســت، در حالی کــه غیبت رییس فدراســیون فوتبال ایران در محل کارش که رســانهای شــده قطعا با تصمیم و نظر شخص ایشان بوده و نمیتواند مالک عمل بــرای نگرانی درباره تصمیمــات آتی فیفا تلقی شود.

به این ترتیــب ماجرای تعلیق فوتبال ایــران را باید یــک گمانهزنی رســانهای دانست نه خبری موثق.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran