Iran Varzeshi

چراعلیکریم­یمنتقدسپید­رودنیست؟

- فرشاد كاس نژاد ‪Farshad Casnejad‬

مساله سپیدرود فقط ۵ گل خورده در بازی با استقالل نیست. سپیدرود مسالههای پیچیدهتر و مهمتری دارد که بیش از این ۵ گل کمرشکن بوده و بعد از این نیز سپیدرود را با بحران مواجه میکند. اگر فیفا ۶ امتیاز از استقالل خوزستان کسر نمیکرد، علی کریمی و تیمش حاال در پایینترین نقطه جدول فقط میتوانستند به یک موضوع فکر کنند: سقوط. اگرچه حاال نیز حتی پس از کسر ۶ امتیاز از یک قعرنشین دیگر، چیزی برای سپیدرود عوض نشده و همچنان سپیدرود از مهمترین نامزدهای سقوط است. این واقعیت را نباید نادیده گرفت که تیمهای پایین جدول مثل ذوبآهن، صنعت نفت و ماشینسازی به دلیل ساختار باشگاهشان شانس بیشتری برای بقا دارند و سپیدرود به این دلیل که ساختار و تشکیالت شفافی ندارد، بیش از بقیه بیحساب و کتاب جلوه میکند و احتمال سقوطش بیش از بقیه است. نتایج نیز تا امروز همین را گواهی میدهد.

سپیدرود در دومین فصل حضورش در لیــگ برتر میتوانســت باتجربهتر و محکمتر باشــد اما اتفاقات آغاز فصل و جدلهای مالکیتی جانی برای سپیدرود باقی نگذاشت و بعد از آن هم علی کریمی نتوانســت تیمش را از بحران فنی نجات دهد و هفته به هفته اوضاع ســختتر و وخیمتر شــد تا رسید به روزی که نباید میرسید: باخت خانگی با 5 گل.

علی کریمی اما خوشاقبال است که به لطف شــخصیت و جایگاهی که برای خود ســاخته مورد انتقاد قرار نمیگیرد، وگرنــه هر مربــی دیگری با ایــن نتایج چارهای جز خداحافظی نداشت. کریمی امــا با یک خوشاقبالی بــزرگ میتواند بــه کارش ادامه دهــد و میداند که اگر به جای 5 گل، به اندازه شــماره پیراهن ســابقش هم گل میخــورد بازهم حکم اخراج را نمیدید.

علی کریمــی در تیمــی مربیگری میکند که مالکیت شــفافی ندارد و در واقــع علی کریمــی را بهعنــوان مالک میشناســند. هنــوز اداره کل ورزش و جوانــان گیــالن درباره رونــد واگذاری ســپیدرود اطالعات شــفافی را منتشر نکــرده و هیچکس نمیدانــد که مالک یا مالــکان فعلی بــا چه ســاز و کاری مالکیــت ســپیدرود را در اختیار دارند. در چنین باشــگاهی خیال مربی راحت اســت، میتواند ببازد و آب از آب تکان نخورد. عملکرد مالکان پیشین سپیدرود هم آنچنان ضعیف بوده که علی کریمی فعال میتواند به اعتبار نام خود رســانهها و تماشــاگرا­ن را از وضعیــت راضی نگه دارد. او نه پولی بــرای خرید امتیاز یک تیــم لیگ برتــری پرداخت کــرده و نه همه بدهیها را پرداخت کرده و نه روند پرداختش به بازیکنان منظم و چشمگیر بوده اما اوضاع نابســامان سپیدرود برای علــی کریمی این فرصت را ســاخته که با همین روش نیمبنــد نیز رضایتها را مقطعی جلب کند، اگرچه معلوم نیســت در آینده با چه واکنشهایی مواجه شود.

علی کریمــی و همراهانش در گروه مالکیت ســپیدرود هنوز توضیح شفافی درباره مالکیت باشــگاه ندادهاند و اداره کل ورزش و جوانان نیز هنوز نام شخص یــا گروه مالکیت را شــفاف اعالم نکرده و معلوم نیســت دلیل این پنهان کاری چیست؟

نکته جالب این اســت که سپیدرود توقع دریافت کمک از نهادهای شهری و اســتانی دارد، در حالی که هنوز مالکیت قطعی این تیم مدیریت شفاف نیست. در ضمن اگر آنها بهعنوان بخش خصوصی و بدون پرداخت پول برای خرید امتیاز یک تیم لیگ برتری، وارد این کارزار شدهاند، چرا توان اداره مســائل مالی باشــگاه را ندارند و هر روز دنبــال کمک نهادهای دیگر هستند؟

ســپیدرود در ادامــه فصــل چــه سرنوشتی خواهد داشــت؟ آیا نهادهای شهری و اســتانی حاضر به کمک مالی به مالک یا مالکان ناشــناخته سپیدرود خواهند شــد یا این مالکیــت توان اداره مسائل مالی باشگاه را با همین هزینههای حداقلی خواهد داشت؟

ســپیدرود در نیمفصــل دوم بــه تغییرات فنی و نیروی انســانی نیاز دارد، هــم در زمینه بازیکن و هم کادر فنی اما ایــن تصمیمات را چه کســی میگیرد؟ هزینههایــ­ش را چه کســی میپردازد؟ کســی خبر دارد که در ســپیدرود چه کســانی به عملکرد کادر فنــی نظارت دارند و درباره ادامه همکاری آنها تصمیم میگیرند؟ چه کسانی استراتژی را برای خریدهای تازه در نقل و انتقاالت تعیین میکنند؟ همه چیز در سپیدرود به علی کریمی ختم میشــود؟ آیا علی کریمی نمیداند که این روش مناسبی برای اداره یک باشگاه نیست؟ او که از زمین و زمان و در بســیاری موارد به درســتی انتقاد میکند، آیا منتقد این روند غیرشفاف در سپیدرود نیست؟

ســپیدرود با ایــن روند و بــا این ســاز و کار عجیــب در اداره باشــگاه هرگز بــه باشــگاهی صاحب ســاختار تبدیــل نمیشــود. علی کریمــی که تا ابد سرمربی ســپیدرود نیست. بعد از او قرار اســت چه اتفاقی رخ دهد؟ آیا این باشــگاه قدمی درســت برای یک روند پایدار در باشگاهداری برداشته و چیزی برای آیندهاش میســازد؟ ســرمایهگذ­ار خصوصی که بــا هزینهای کوچک مالک یک تیم در لیگ برتر شــده، چه اثری از خود برای آینده به جا میگذارد؟ آجری روی آجر گذاشــتهان­د و سرمایهای برای فردا ســاختهاند؟ همیشــه که نمیتوان با صدور دســتور اعتراض تماشاگران به نهادهای شــهری و استانی برای دریافت کمک مالی، باشگاه را اداره کرد. اینها نیز میتواند دغدغههای ســپیدرود باشد، در کنار 5 گل خورده در خانه و قعرنشینی و احتمال بسیار باال برای سقوط. سپیدرود برای تبدیل شــدن به باشگاه، به اندیشه حرفهای و درست و راه و روش شفاف در مالکیت و مدیریت نیاز دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran