Iran Varzeshi

دیکارموی جدید در راه فوالد

-

حضور آرش افشین در تمرینات فــوالد و احتمال بــه کارگیری او در پســت مهاجم این تیم، مــا را به یاد انتخــاب پائولو دیکارمــوی برزیلی میانــدازد در پرسپولیســ­ی که آن روزها افشین قطبی سرمربیاش بود.

لیگ هفتم بود که افشین قطبی مربیگری را در فوتبــال ایران تجربه میکرد. همان زمــان در میان همه موفقیتهایـ­ـی کــه کســب میکرد و محبوبیتهای­ــی کــه بــرای خود میخرید، یک نقطه ضعف بزرگ بود که منتقدان را به ســمت او حملهور میکــرد. پائولــو دیکارمــو که به انتخاب قطبی به پرســپولیس آمده بود، همان نقطه ضعف بزرگ بود.

همه نســبت به عملکرد بســیار ضعیف او انتقــاد میکردند و قطبی بــه هیچ کدام از ایــن نقدها توجهی نمیکــرد. دیکارمو اما آنقدر ضعیف بود که بعد از پرســپولیس حتی یک پیشــنهاد جدی هم نداشت و مجبور شد به کشــورش برگردد و در برزیل مغازه پرنده فروشــی باز کند. همان بازیکنــی که قطبــی او را آقای گل برزیل معرفی کرده بود و همه نقدها را به خاطــرش به جــان میخرید. قطبی امــا با انتخاب دیکارمو همان زمان نشــان داد که در انتخابهایش کوچکتریــن وسواســی بــه خــرج نمیدهــد و بیهیچ چــون و چرایی پیشنهادهای­ی که درباره بازیکنان به او میشود را میپذیرد.

حاال قطبی به ایران بازگشــته و این بار با پذیرفتن آرش افشــین در تمرینــات این تیم، تعجــب همه را برانگیخته اســت. او با این کار نشان میدهد کــه همچنان هیچ چارچوب و معیاری برای انتخاب بازیکن ندارد که اگــر اینطور بود پیــش از آنکه براســاس ذهنیت پیشــینش درباره افشین او را در تمرینات بپذیرد، قطعاً درباره اینکه در سالهای اخیر در چه تیمهایی بازی کرده و چه عملکردی داشــته، تحقیــق میکرد و ســپس تصمیم میگرفت.

درســت اســت کــه همزمــان بــا مربیگــری افشــین قطبــی در پرســپولیس، آرش افشــین بهترین روزهــای فوتبالــیا­ش را در فــوالد خوزســتان ســپری میکرد اما این بازیکن بعد از شکســتگی استخوان نازکنی پایش، دیگر هرگز نتوانست آن مهاجم آماده همیشــگی شــود. ایــن مصدومیت کهنه هر بار که وارد مســابقات رسمی میشــود به سراغ افشــین میآید و مانع از این میشود که عملکرد خوبی داشته باشد.

قطبی اما انگار هنوز با تصویری که از آرش افشــین در لیگ هفتم و هشــتم داشــته، او را برای پر کردن جای خالی مهاجم در تیمش انتخاب کرده است.

البتــه که هنوز باشــگاه فوالد با افشــین قراردادی نبســته و او فعال در تمرینــات این تیم حضور دارد اما حتــی انتخاب او برای اضافه شــدن به تمرینات از ســوی قطبی نشــان میدهــد که او در لیــگ ایران هنوز خود را به روز نکرده است و این اتفاق و تصمیمهــای بعــد از آن میتواند صدمات جــدی و جبرانناپذی­ری به فوالد و خود قطبی وارد کند.

بعد از تجربه تلخ دیکارمو برای قطبی، او حاال باید با دید وسیعتری در زمینــه انتخــاب بازیکن تصمیم بگیرد. افشــین قطبی باید بداند که هوادارانــ­ش در ایــران میخواهند او موفقیتهایش را در لیگ ایران تکرار کند، نه تجربههای تلخ و ضعفهایی که از یاد آنها نمیرود.

لیگ ایران، مربیانش، بازیکنانش و همــه جزییــات آن، نســبت بــه ســالهای قبل تفاوتهــای زیادی داشته و افشین قطبی برای موفقیت در این لیگ تحول یافته، نه تنها باید از سهلگیریهای سابقش در انتخاب بازیکن فاصله بگیرد که الزم اســت چارچوبها و معیارهای جدیدی هم برای خود تعریف کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran