Iran Varzeshi

سایه هولیگانیسم روی سر ورزشگاههای ایران

- سعید زاهدیان ‪Saeed Zahedian‬

شنبه شب باید این مطلب را مینوشتیم؛ همان موقع که با سنگ دو کیلویی شیشه اتوبوس پرسپولیسرا­دراصفهانشک­ستندامامال­حظهبازیراک­ردیمکهمباد­ااینتصورای­جادشودکهرو­ز بازی مهم سپاهان و پرسپولیس برای تیم قلعهنویی حاشیهسازی شده. البته که این مطلب ورای سپاهان، استقالل، پرسپولیس و تراکتورساز­ی و سایر تیمهاست بلکه نگاه ما به کل فوتبال ایران است.

شب مسابقه پرسپولیس با ســپاهان، عدهای که همیشه آماده شلوغکاری و بلبشو هستند، شیشهاتوبوس­پرسپولیسرا­شکستندوعکس­آنهمدررسان­ههامنتشرشد.همانهااحتم­االدر جریانبازیب­هزمینمسابق­هترقه-اصطالحانار­نجکدستسازک­هدرچهارشنب­هسوریهامرس­وم بود- به پیست زیبای ورزشــگاه تازه ساخت نقش جهان انداختند. این اتفاقات موجی از نگرانی را برایفوتبال­ایراندراین­وضعیتخاصدر­ستمیکند.درکناراینا­فرادشلوغکا­روجنجالآفر­ین، هستندآدمها­یدیگریکهبر­ایفرستادنف­یلموگزارشا­یناتفاقاتب­هایافسیغشم­یکنندو آمادهنشسته­اندتامسائل­فوتبالایرا­نرابهخارجر­اپورتبدهند.

وقتیایناتف­اقاتدرورزش­گاهنقشجهان­ودرمسیرحرک­تاتوبوسپرس­پولیسبههتل­اتفاق میافتد،شکنکنیدکهد­رمیانهوادا­رانپرسپولی­سهمحتماچند­نفریهستندک­هبخواهنددر بازیبرگشتا­ینحاشیهساز­یراتالفیکن­ند.یعنیبایداز­االنمنتظرا­تفاقاتبازی­برگشتباشیم کهاحتماالد­رکورسقهرما­نیازحساسیت­باالییبرخو­رداراست.اگرخداینکر­دهدرتهرانا­تفاق ناگواریرخد­هد،چهکسیمسوول­یتعواقببعد­یرابرعهدهم­یگیرد؟

یادماننرفت­هجدالپرسپو­لیسوسپاهان­درفصلیکهمن­جربهقهرمان­یپرسپولیسب­اافشین قطبیشد،پرتابسنگوت­رقههایدستس­ازدرورزشگا­هفوالدشهرچ­شمیکسربازب­یگناهراگرف­ت وتمامجذابی­تهایفوتبال­رابهکاممات­لخکرد؛آیاقهرمانش­دنوبردنبهق­یمتفاجعهای­نظیراز دستدادنچشـ­ـمسربازاحم­دیدراصفهان،لذتوجذابیت­یدارد؟اصالبهچهکس­یمیچسبد که تیمش قهرمان شــود اما یک جوان بیست و اندی ســاله بیگناه، بیناییاش را از دست بدهد؟

اتفاقاتی که در لیگ ایران رخ میدهد، گاهی ظرفیــت مرگ آدمها را هم دارد؛ وقتی از باالی سکوهاسنگوآ­جربهسمتهمد­یگریابهطرف­زمینپرتابم­یشود،اگرخداینکر­دهاینسنگبه سرکسیبرخور­دکند،احتمالکشته­شدنیکانسان­وجوددارد.درچنینشرای­طیازهمهآنه­ایی کهدرقبالیک­مسابقهفوتب­المسوولیتد­ارند-ازپلیسگرفت­هتامدیرانو­مربیانباشگ­اهها-باید این قبیل اتفاقات را جدی بگیرند و اجازه ندهند که هولیگانیسم در فوتبال ایران چهره زشت خود را به نمایش بگذارد. اگر برای همه اهالی فوتبال این مساله به یک دغدغه جدی تبدیل شود، شکی نیستکهبسیا­ریازایناتف­اقاتدرنطفه­خفهشدهوکار­بهجایباریک­نمیکشدتاآن­هاییکهبرای ارسالمدارک­منفیعلیهای­رانبهفیفاو­ایافسیغشمی­کنندهمچیزی­دردستنداشت­هباشند تادرمجامعب­ینالمللیام­نیتوآرامشو­رزشــگاهها­یایرانرابه­چالشبکشــن­دتاخداینکر­ده میزبانیباز­یهایمهمازد­ستفوتبالای­رانبرود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran