Iran Varzeshi

در انتظار نیروهای کمکی

-

حلقه مفقوده پاسهای پرسپولیس

بعد از اوج گرفتن انگلیس در جام جهانی 2018 روسیه و صعود این تیم به مرحله نیمهنهایی، چیزی که بیش از همه در تیم ســاوتگیت به چشم میآمد، تکیه بر ضربات ایستگاهی بود؛ تیمی که با همین تکیهگاه توانســت در جمع چهار تیم برتر جهان حضور پیدا کند و بعد از سالها، یک انگلیس جذاب را نشانمان بدهد.

هر چنــد در آن زمان خیلیها اعتقاد داشــتند انگلیس میتواند به فینال جام جهانی هم راه پیدا کند اما یکی از کارشناســا­ن اعتقاد داشت نبودن بازیکن فانتزی و تکنیکی باالخره به انگلیس ضربه خواهد زد. شاید اگر یک بازیکن فانتــزی در ترکیب انگلیس بود، این تیم رتبهای بهتر از چهارمی و باخت در ردهبندی به دست میآورد.

«نبــودن بازیکن فانتــزی در نهایت ضربــهاش را خواهد زد.» هنوز مشخص نیست که این جمله را میتوان بهعنوان یک قانون نوشت یا نه. تیمهای زیادی هستند که در سبک بازیشان کوچکترین احتیاجی به بازیکنان فانتزی و تکنیکی احساس نمیکنند و با همین روش هم موفقیتهای زیادی به دست میآورند.

این قاعده اما شــاید برای پرســپولیس مفید نباشــد؛ تیمی که پیش از این، سبک بازیاش بر مالکیت توپ استوار بوده و بهجز بعضــی از بازیها مقابل حریفــان قدرتمند آســیایی، توپ و زمین را در اختیار داشــت؛ روندی که در این فصل هم با وجود از دست دادن نیمی از بازیکنانش باز هم آن را حفظ کــرده و در بازیهای گذشــته بهجز بازی با ذوبآهن بیشترین مالکیت توپ را نسبت به حریفان داشته است.

با این حال این مالکیت هنوز کمکی که باید و شــاید را به برانکو و شاگردانش نکرده. این را مرور گلهای زده این تیم از ابتدای فصل نشان میدهد. گلهایی که کمترین اثر از خالقیت تیمی در آن دیده میشــود و نشان میدهد این تیم حلقه مفقوده میان فوتبال مالکانه و نتیجه یعنی بازیکن فانتزی ندارد.

پرسپولیس در این فصل تنها 13 گل وارد دروازه حریفان کرده که از این 13 گل فقط 3 گل این تیم با پاسکاری بازیکنان و با رد و بدل شدن بیش از 3 پاس به دست آمده است. گل اول مقابل فوالد را بازیکنان بعد از 5 پاس وارد دروازه تیم اهوازی کردند و در بازی مقابل نســاجی هم با همین آمار به گل رسیدند.

یکی دیگر از گلهای این تیم هم که روی پاســکاری به دست آمد، در بازی مقابل پیکان بود؛ 10 پاســی که 8تای آن را در محوطه جریمه خــودی به یکدیگر دادند و فقط دو پاس در محوطه جریمه حریف بود و در نهایت هم ضربه علیپور با اشــتباه شیخویسی وارد دروازه شد. این سه گل تنها گلهایی بودند که روی پاسکاری و کار تیمی به دست آمدند.

5 گل از روی ضربه ایســتگاهی، وابســتگی تیم برانکو را به ضربات شروع مجدد بهخوبی نشان میدهد. گل دوم مقابل فوالد با تنها سه پاس به دســت آمد و گل سوم روی حرکت انفرادی سیامک نعمتی و یک گل بدون پاس گل بود. ســه اشتباه فردی هم هدیهای بوده از سوی حریفان به برانکو و تیمش. این آمار نشــان میدهد میتوان گفت پرسپولیس اگر برای حمله کردن برنامهای داشــته باشــد، ابزار الزم برای اجرای آن را ندارد.

اوضاع و شرایط پرسپولیس در این فصل آنقدر بد و نتایج آنها آنقدر خوب بوده که صحبت کردن از مشکل در این تیم کار بسیار سختی است. مهمتر از همه اینکه این روزهای سخت رو به پایان است و با اضافه شدن مهدی ترابی و ســروش رفیعی، آن حلقه مفقوده پیدا خواهد شد. فوتبال مالکانه پرسپولیس در کنار بازیکنان فانتزی میتواند این تیم را به شرایط آرمانی پیش از این برگرداند.

هــر چند این اتفاق و این پیشــرفت، ارزش نمایش هافبکهای این تیم در نیمفصل اول را کم نخواهد کرد؛ هافبکها و مهاجمانی که هنگام نیاز نشان دادند در حد یک بازیساز و بازیگردان برای پرسپولیس نیستند و برانکو نیازمند نیروهای کمکی اســت تا هرچه زودتر به او اضافه شده و تیم را از این کمموقعیتی و وابستگی به ضربات شروع مجدد نجات دهند و پرسپولیس دوباره تبدیل به تیم همیشگی برانکو شود.

استقبال ویژه از برانکو ایوانکوویچ. شاید این هوادار سپاهان برای دلجویی از سرمربی پرسپولیس که شنبهشب با سنگ به اتوبوس تیمش حمله شده بود، اینطور به استقبال او رفته است.

 ??  ?? عیــادت ماهینی از انصــاری. همین دو مــاه پیش بود که ماهینــی ربــاط صلیبی زانــوی چپش را به تیــغ جراحی ســپرد اما حــاال به عیــادت انصــاری رفته کــه دو روز پیــش زانــوی آســیبدیده­اش را جراحی کرده اســت.
عیــادت ماهینی از انصــاری. همین دو مــاه پیش بود که ماهینــی ربــاط صلیبی زانــوی چپش را به تیــغ جراحی ســپرد اما حــاال به عیــادت انصــاری رفته کــه دو روز پیــش زانــوی آســیبدیده­اش را جراحی کرده اســت.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? دیدار و خوش و بش مدیرعامل پرسپولیس با هوادار معلول این تیم. گرشاسبی کــه میگفتند به اصفهان نخواهد رفت، صبح یکشــنبه خــودش را به اردوی پرسپولیس رساند و مورد اســتقبال پرسپولیسیه­ای شهر اصفهان قرار گرفت.
دیدار و خوش و بش مدیرعامل پرسپولیس با هوادار معلول این تیم. گرشاسبی کــه میگفتند به اصفهان نخواهد رفت، صبح یکشــنبه خــودش را به اردوی پرسپولیس رساند و مورد اســتقبال پرسپولیسیه­ای شهر اصفهان قرار گرفت.
 ??  ?? بعد از باشگاه پرســپولیس، این بار نوبت سپاهانیها بود که از سیدجالل حســینی تقدیر کنند. غیر از این بنر، باشگاه
اصفهانی یکی از پیراهنهای خود را هم با شماره 115 (تعداد بازیهای ملی سیدجالل) به کاپیتان پرسپولیس تقدیم کرد.
بعد از باشگاه پرســپولیس، این بار نوبت سپاهانیها بود که از سیدجالل حســینی تقدیر کنند. غیر از این بنر، باشگاه اصفهانی یکی از پیراهنهای خود را هم با شماره 115 (تعداد بازیهای ملی سیدجالل) به کاپیتان پرسپولیس تقدیم کرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran