Iran Varzeshi

مسنهای قهرمان تا ستارههای خانهنشین

-

شــاید یکی از ایرادهــا به تصمیم اخیر غالمرضا محمدی این باشــد که کشتیگیرانی را به اردوی تیم ملی دعوت کرده که باالی ۰۳ سال دارند. ۰۳ به باالهایی که مدت زمان زیادی شانس حضور در تیم ملی را از دست دادند. این ایراد در حالی به تصمیم سرمربی جدید تیم ملی وارد است که این روزها ورزش حرفهای ســن را مالک نمیداند. بررسی نتایج مسابقات جهانی امسال در کشــتی آزاد هم به وضوح نشــان میدهد که این کشــتیگیرا­ن با همین شــرایط سنی هم امسال میتوانستند به مدال برسند. 8 کشتیگیر امسال در مسابقات جهانی بوداپست به مدال رسیدند که ۰۳ یا ۰۳ به باال سن داشتند. از بونه رودریگز و فرانکلین کاســتیلو کوبایی گرفته تا تیموراز فریف اسپانیایی کشتیگیرانی بودند که ۰۳ به باال سن داشتند اما طال و برنز مسابقات جهانی را کســب کردند. وقتی این کشتیگیران میتوانند به مدال برسند چرا مهدی تقوی یا رضا یزدانی نتوانند؟ بونه رودریگز از کوبا متولد 198۳ است که با 5۳ سال سن توانست به مدال طالی وزن 61 کیلوگرم برسد و نام خود را بهعنوان مسنترین کشــتیگیر این دوره ثبت کند و حاال رضا یزدانی با 4۳ سال سن چرا نباید به این مهم فکر کند؟

مهــدی تقوی در وزن 74 کیلوگرم در حالی بــه اردوی تیم ملی دعوت شــده که جردن باروفس بهعنوان چهره شــاخص این وزن که امسال به مدل برنز رســید، سی ســاله است و نخســتین طالی خود را در مسابقات جهانی 2۰11 در حالی کســب کرد که مهدی تقوی آخریــن طالی جهانی خود را در وزن 66 کیلوگرم به دســت آورد. البته در وزن 74 کیلوگرم امســال یک کشــتیگیر جوان روسی به نام زائوربک سیداکوف به مدال طال رسید که 22 ســاله اســت. آدام باتیروف روس که برای تیم ملی بحرین کشتی میگیرد و از همدورههای مهدی تقوی اســت در وزن ۰7 کیلوگرم امسال به مدال نقره رســید. او متولد 1985 است و ۳۳ ساله اســت و این یعنی اینکه او در حالی مدال نقره را به دســت آورد که دو ســال از مهدی تقوی بزرگتر است اما در اینجا مهدی تقوی بهعنوان کشــتیگیری که تمام شده به خانه فرستاده شد! آن هم 6 سال پیش در حالی که او 25 ساله بوده است.

مهمترین نمونه این دوره از مسابقات جهانی پرویز هادی است که در ۰۳ ســالگی به نخســتین مدال جهانی خود رسید. پس میتوان گفت سن مالک نیســت، انگیزه و برنامهریزی مهم است که باید دید کدام یک از کشتیگیران مسن دعوت شده به اردوی تیم ملی از آن برخوردار هستند.

سی سالههای قهرمان

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran