Iran Varzeshi

بازگشت‌طرد‌شد ‌هها

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

سورپرایز غالمرضا محمدی برای کشتی با دعوت دوباره از یزدانی و تقوی

نخســتین اردوی تیم ملی کشتی آزاد بــا توجه به دعــوت تعدادی از کشتیگیران نامدار و مطرح تیم ملی به سورپرایزی برای همه عالقهمندان به کشتی تبدیل شد. غالمرضا محمدی با عمل بــه همان وعــده قبلی خود که در نخســتین روزهــای حضورش در کادر فنــی تیم ملــی داده و گفته بود با شــروع اردو همه قهرمانان را بــه اردوی تیم ملی دعوت میکند، نشان داد که میخواهد به رویه نادرست سالهای اخیر کشــتی که با یک باخت کشــتیگیر را بــه خانه میفرســتاد­ند و او را تمام شــده معرفی میکردند، پایان بدهد و راه جدیدی را در کشــتی شروع کند. این کار محمدی یعنی احترام گذاشتن به قهرمانی که ســالها برای باال رفتن پرچم ایــران تالش کرد؛ اتفاقی که در دوره رسول خادم هرگز دیده نشد.

کشــتی ایــران راه و روش جدیدی را در پیش گرفته اســت. بعد از به بنبســت رســیدن برنامههای رسول خادم در کشتی حاال غالمرضا محمدی تالش دارد با همان روش قبلی خود تیم جدیدی را بســازد. در ایــن روش غالمرضا محمدی بــا دعوت از همه کشــتیگیرا­ن طرد شده به اردوی تیم ملی ســعی دارد که آنها را در کنار جوانان قرار بدهد و یک نســل جدید را بسازد. در این روش برای معرفی کشــتیگیر جدید، قدیمیهــای تیم ملی را بیــرون نمیکنند بلکه جوانان را در کنار ســتارههای کشتی قرار میدهند و فضــای رقابتی را به وجود میآورند. این یعنی حفظ احترام ستارههایی که احساس میکنند توانایی کشتی گرفتن را دارند و البته کار کردن روی نفرات جدید در تیم ملی کشتی آزاد.

تلفیقی از جوانان و ستارهها

غالمرضا محمدی برای این اردو از 5۳ کشــتیگیر دعوت به عمل آورده که از این جمع تعدادی از کشتیگیران سالهای اخیر هستند و تعدادی هم کشتیگیرانی هستند که از تیمهای نوجوانان و جوانان به اردوی بزرگســاال­ن دعوت شــدهاند. به طور مثال مهدی تقوی، رضا یزدانی، حســن رحیمی، بهنــام احســانپور، ســیداحمد محمدی و کمیــل قاســمی از جمله کشــتیگیرا­ن نامــداری هســتند که بعضا در ســالهای اخیر هــر یک به بهانــهای از تیم ملی دور ماندند اما حاال به دعوت غالمرضا محمدی به تیم ملی بزرگســاال­ن رسیدهاند. در کنار این نفــرات چهرههای جوان و آیندهدار هم حضور دارند؛ علیرضا سرلک، ایمان صادقی، امیرحســین مقصــودی، پیمــان بیابانی، امیرحسین کاووسی، محمد نخودی، یونس امامــی، احمد بذری، عبــاس فروتن، امین طاهری و حسین شــهبازی از جمله نفرات جوانی هستند که به اردوی تیم ملی دعوت شــدهاند. ایــن همــه کشــتیگیر خــوب در نخستین مرحله اردوی آمادهســاز­ی این نکته را متذکر میشــود که کفگیر کشــتی ایران به ته دیگ نخورده و هنوز هم کشــتیگیرا­نی را دارد که اگر برنامهریزی صحیح و اصولی وجود داشته باشد، بتوانند به موفقیت برسند.

مهدی تقوی و حسرت از دست رفتن زمان

در بیــن نفــرات دعــوت شــده بــه اردوی تیــم ملــی نــام ســتارههای­ی دیده میشــود که از استثناهای دوره خود بودند امــا با مدیریت رســول خــادم هرگز نتوانستند کنار بیایند و همین باعث شــد تا آنها سالهای طالیی کشتی خود را از دست بدهند. االن مهدی تقوی ســی و یک ساله است اما وقتی آخرین بار دوبنده تیم ملی را به تن کرد 25 ســاله بوده؛ رفت و برگشتی که شش سال طول کشید. یا رضا یزدانی که 4۳ ساله اســت و او هم برای آخرین بار در المپیک ریو به میدان رفت. او در ســالهای گذشته انواع و اقسام مشکالت را پشت سر گذاشــت اما در این بین دیدن نام تقوی در بین نفرات دعوت شــده به اردوی تیم ملی یک حســرت بــزرگ را در ذهنها تداعی میکند. حســرتی که حاصل از دست دادن زمان توسط کادر فنی قبلی است. تقوی این شش سال را کجا بود؟ چرا او در 25 سالگی از کشتی طرد شــد؟ تقوی برای مسابقات جهانی 2۰15 در فینــال انتخابی تیم ملی مغلوب حسن یزدانی شد اما همان موقع او 26 یا 27 ســاله بوده، چرا او را به حال خود رها کردند؟ البته سوال درباره مهدی تقوی بسیار است و حتما هم درباره تقوی، رسول خادم باید پاســخی برای ارائه کردن داشته باشد. چرا تقوی که در سال 2۰11 قهرمان جهان شــده بود، در المپیک 2۰12 لندن نتوانســت به مدال برسد و چرا ۰2 روز قبل از اعزام به المپیک لندن مربیان تیم ملی با او درگیر شدند؟ چرا او بعد از المپیک لندن خوب هدایت و حمایت نشــد تا حاال بعد از شش ســال او را در اردوی تیم ملی ببینیم در حالــی که به جای دو مدال طالی جهان میتوانســت 6 مدال طال داشته باشد. چه کسی پاسخگوی هدر رفتن این زمان است؟

دوری از اشتباهات خادم

یکــی از خوبیهــای کار غالمرضــا محمــدی این اســت کــه همه را بــه یاد تصمیمات اعضای شورای فنی و کادر فنی تیم ملی کشــتی آزاد در سالهای گذشته میانــدازد. یادآوری نکاتــی آزاردهنده اما مهم که نشــان میدهد غالمرضا محمدی قرار نیست همین روش را تکرار کند. سال 2۰14 و بعد از مســابقات جهانی ازبکستان وقتی رضا یزدانی در مصاف با کشــتیگیر دوپینگی ترکیه شکســت خورد، موجی به راه افتاد که یزدانی تمام شده است و باید به خانه برود. این موج را رسول خادم و اعضای شــورای فنی به راه انداختنــد. تصمیمی احساسی که بعدها درباره خیلیهای دیگر هم تکرار شد اما نکته قابل توجه این بود که همین رضا یزدانی تمام شده دو سال بعد با آشیل پاره راهی المپیک ریو شد! این روند عجیــب درباره خیلیهــای دیگر هم تکرار شد؛ مهدی تقوی، یونس سرمستی، پیمان یاراحمدی، امیر محمدی و خیلیهای دیگر که جــوان بودند اما با ســلیقه کادر فنی و شــورای فنی مهر تمام شده به پیشانی آنها خورد.

چرا رسول به حقش نرسید؟

یکی از اشــتباهات بزرگ رسول خادم همین بود که احساســی و بعضی مواقع هم با لجبــازی تیم خــود را انتخاب میکرد و حاصل همین نوع تفکرات باعث شد تا او در نهایت نتواند در کشــتی به آنچه که حقش بود، برســد. در کشتی خیلی از قهرمانان به خاطر لجبازی و تصمیمات احساسی زودتر از آنچه که حقشان بود، توسط رسول خادم به طور مستقیم و یا غیرمستقیم خانهنشین شدند و شــاید همین باعث شد تا خادم در کشــتی زمین بخورد. اگر لجبازی رســول خادم در راه برگــزاری انتخابی تیم ملی با آن روش غلط نبود، شــاید حمید سوریان، امید نوروزی و قاســم رضایی در کشــتی فرنگی و مهــدی تقوی، رضا یزدانی، کمیل قاسمی، حسن رحیمی، مسعود اسماعیلپور و سیداحمد محمدی االن چند مدال جهانی بیشتر داشــتند. این روند دیگر نباید تکرار شــود و دعوت کردن از همه کشتیگیران این نوید را میدهد که کشتی با همدلی کار خود را پیش میبرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran