Iran Varzeshi

کشتیگیرانی که باالی03 سالگی هم صاحب مدالهای جهانی شدند

-

در طــول تاریخ کشــتی آزاد و فرنگــی دنیــا، تعــداد کشتیگیرانی که در سن باالی ۰۳ ســال صاحــب مدالهــای جهانی شــدند، کم نیست و در چهار و پنج دهه گذشته میتوان به نامهای مطرحی اشاره کرد. بهعنــوان مثــال باید از ســتاره بزرگــی چــون «عبــدا... موحــد» کشتیگیر شاخص و سرشناس کشتی آزاد ایــران و دارنده پنج مدال طالی جهان و مدال طالی بازیهای المپیک 196۰ مکزیکوسیتی در وزنهای ۰7 و 68 کیلوگــرم نام برد که نخســتین مدال طالی جهان خود را در سن 28 سالگی و در مسابقههای جهانی 1968 منچســتر انگلیس به دست آورد. در واقع موتور قهرمانی موحد از سن 28 سالگی به اصطالح تازه راه افتاد و دور خود را آغاز کرد. در واقع موحد تا سن ۳۳ ســالگی برای ایران از میدانهای جهانی و المپیک مدالآوری کرد، آن هم مدالهایی از جنس و رنگ طال. در همان دوران، قهرمانانی چون «محمود آتــاالی» از ترکیه، «اینــو ولچف» و «اســماعیل یوســینف» از بلغارستان که از رقیبــان عبدا... موحد بودند، در ســن باالی ۰۳ سال برای کشور خود مدالهای جهانی میگرفتند.

زندهیــاد پهلــوان «علیرضــا ســلیمانی» هم در ســن ۳۳ سالگی در مســابقهها­ی کشــتی قهرمانــی ســال 1989 جهان در شهر مارتینی سوییس صاحب مدال طالی وزن فوق سنگین کشتی آزاد شد.

«فردیــن معصومــی» دارنده دو مدال نقره و برنز کشتی آزاد جهان در وزن فوق ســنگین در سن باالی ۰۳ سال به مدال نقره مسابقههای جهانی 9۰۰2 هرنینگ دانمارک دســت پیدا کرد.

در چند دهه اخیر هم میتوان به اسامی کشتیگیران خارجی همچون بروس بومگارتنر از آمریــکا، والنتین یوردانف از بلغارستان، زندهیاد اصالن بیک خادراتسف، ماخاربک خادارتسف، سرگئی بلوگالزوف، آرسن فادازیف و لری خابه لوف از روسیه اشاره کرد که توانستند تا ســن باالی ۰۳ هم برای کشــور خود صاحب مدالهای جهانی و برخی از آنها حتی صاحب مدالهای المپیک شوند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran