Iran Varzeshi

دورازسایهع­لیکریمی،بدونقهرمان­سازیوتعارف

3 چالش مهم، ترسیم کننده وضعیت جاری و آتی سپیدرود است. هرکدام از آنها، نیاز به سازماندهی و بازسازی جدی و فوری دارند. شاید تعطیالت طوالنی پیش روی لیگ، بتواند زمان مناسبی برای بازنگری مسووالن سپیدرود در عملکردشان باشد. باخت سنگین سپیدرود در خانه برابر استقال

- عل ‌یرضا‌موید ‌یفر ‪Alireza Moayedifar‬

-1 چالش مالی

یکی از موارد ســنجش اهلیت کسانی کــه تمایل به خرید ســپیدرود داشــتند، توانمندی مالی آنها بود. از نمایش «نوین» که بگذریم، فرض اولیه این بود که مالکان جدیــد، از حداقــل تمکن مالی بــرای از پیشرو برداشتن موانع و تامین هزینههای تیم و پرداخت بدهیهای انباشــته باشگاه برخوردارند امــا با اتمام نیمفصل، همچنان زمزمههایی مبنی بر اســتمداد مســووالن ســپیدرود از مقامات شهری و استانی برای کمک به تیم شــنیده میشود. هرچند این اســتمداد بروز بیرونی چندانــی ندارد اما هرازگاهی البهالی مصاحبــه بازیکنهایی مثل حســین کعبی و یا خبرهای نقل شده در بنگاههای خبری به چشم میخورد.

باید به صورت بســیار جدی پرســید، دوستانی که با هر انگیزهای برای در اختیار گرفتن باشــگاه سپیدرود تالش کردند و به نتیجه رســیدند، چه تمکن اثبات شدهای داشــتند و چه توافقی با هیــات فوتبال و اداره کل ورزش و جوانــان اســتان انجام دادند، هر یک تا کجا به تعهداتشــا­ن عمل کردند و اگر همه چیز ســر جایش هست، پس این گلهگذاریها و کمک خواســتنها برای چیست؟

همــه میدانیم کــه اســاس اقتصاد فوتبال در کشــور ما مراعات نمیشــود و حتی باشگاههای به نسبه پولساز ایران هم گهگاه در تامین هزینههای جاریشــان در میمانند و تنها چند باشگاه صنعتی هستند که دستشان نیمی در جیب دولت و نیمی در جیب سهامدارانش­ــان است و میتوانند از ســایرین پیــش بیفتند. در ایــن میانه اســتراتژی تامین مالی سپیدرود چیست؟ نکتهای که میتواند باشــگاه را تا ســرحد سقوط تحت تاثیر قرار دهد.

-2 چالش مدیریتی

یــک پرســش بســیار ســاده! کادر مدیریتی سپیدرود را چند نفر میشناسند؟ مدیرعامل؟ هیات مدیره؟ چارت سازمانی؟ آدرس باشــگاه؟ همــه و همــه اینها در ماههای گذشــته در ترکیب «دوستان علی کریمی» خالصه شدهاند.

الزم به توضیح نیســت که در هنگام صعود و سقوط یک تیم، عملکرد مدیریتی آن بیش از بســیاری عوامل مورد پرســش قــرار میگیرد. حــاال و در پایان نیم فصل، سپیدرود به لطف کســر امتیاز از استقالل خوزستان در رتبه یکی مانده به آخر جدول لیگ به ســر میبرد. هواداران ســپیدرود، پاســخ این عملکــرد را باید از چه کســی بگیرند؟ آیا بایــد بپذیریم که علی کریمی بهعنوان ســرمربی معنوی تیــم (به دلیل نداشــتن مدارک الزم، مجاز به اســتفاده رســمی از این عنوان نیست) در آن واحد، مالک معنوی و مدیر عامل معنوی باشــگاه هم هســت؟ اگر چنین اســت چرا رســما اعالم نمیکنند تا بدانیم که برداشتن چند هندوانه با یک دســت، حتی برای جادوگر هم دشوار اســت و از او بخواهیم جز یکی الباقی را بر زمین بگــذارد تا بار خودش و ســپیدرود راحتتر بار شــود؟ این ابهامات بیتردید به نفع ســپیدرود نیست. مدیریت عالــی باشــگاه بیشــک مســوولیته­ای بزرگتــری از تغییر لوگوی باشــگاه دارد و از جمله آنها پاســخگویی بــه هواداران در روزهایی مانند امروز است.

۳- چالش فنی

راهبرد فنی گردانندگان سپیدرود مثل بسیاری دیگر از باشگاههای حاضر در سطح اول فوتبال ایران گنگ و نامشــخص است. البته اگر فرض کنیم چنین راهبردی وجود دارد. معلوم نیســت ســپیدرود میخواهد صرفا در لیگ برتر بماند؟ میخواهد در بستر لیگ برتر بازیکنسازی کند؟ میخواهد به ردههــای میانی جدول برســد؟ برای جام حذفی برنامهای دارد؟ یا پرسشهایی دیگر از این دست.

در هر صــورت و در صورت وجود هر یک از ایــن راهبردهــا، تاکتیک الزم کجا و چگونه اندیشــیده میشــود؟ تا دو سال پیش آنچه ســپیدرود نشان میداد، جذب و اســتفاده از بازیکنان مســتعد اما کم نام و نشــان بومی بود که در کنارشــان برخی چهرههای ســابقا ستاره یا شــبه ستاره به کار گرفته میشــدند. از فصــل پیش و به ویژه فصل جاری اقبال به نامهای شناخته شده اما در شرف بازنشستگی در سپیدرود بیشتر به چشــم میخورد اما ماحصل کار این بازیکنان ایســتادن در منطقه ســقوط است. چرا؟

آیــا همــه مشــکل از فرســودگی و بیانگیزگــ­ی بازیکنهاسـ­ـت؟ در این میانه نقش کادر فنی از سرمربی اسمی و رسمی تا دســتیاران و گروه آنالیز و سرپرســتی چیســت؟ روزگاری مجیــد جاللی با یک لپتــاپ در برنامه نود، نمایشــی از تحلیل مســابقات ارائه کــرد و ملت هنــوز دارند تشویقش میکنند.

امــا واقعیت این اســت کــه هر چند کجدار و مریز، حــاال علم طراحی و اجرای تمرین، منطبق بر یک برنامه آماده ســازی بدنــی ویژه و در بســتر آنالیز مــداوم تیم خودی و حریفان، در فوتبال ایران، از حالت نمایش خارج شــده و بالفعل شــده است. ســپیدرود در این میانه کجاست؟ فوتبال روز به شــما میآموزد که بــر مبنای یک تفکر بنیادی برآمده از تفکر سرمربی، همه عوامل از دستیاران تا بازیکنان، متناسب آن تفکر انتخاب شده و در راستای آن طرز فکر نقشــههای اصلی و جایگزین تا حتی برای تک تک بازیها مهیا میکنند و بر اســاس آن نقشــهها، بازی به بازی تمرین میکنند و به زمین میروند. آیــا چنین الگوریتمی در سپیدرود پیداســت؟ توانمندی اعضای کادرفنــی تا به اینجای لیگ را، جایگاه تیم به خوبی نشان میدهد. یک استراتژی ثابت (دفاع فشــرده و ضد حمله) کــه به دلیل شناخته شدن توسط رقیبان به خوبی قابل خنثی شدن است و به ندرت (مثل بازی با نســاجی) خالف آن را شاهد هستیم. حتما گــزارش تیم تحلیل ســپیدرود به اعضای ارشد کادر فنی ارائه میشود اما تکرار مکرر یک شــیوه بازی، انگار از انفعال ارشدهای عزیــز در تغییر رونــد حرکتی تیم حکایت میکند.

ایــن 3 چالش مهم و کلیدی اســت. رفتــن به ســمت ثبات مالی و ســازمانی، تقویت کادرفنــی و بازیکنان، تغییر جدی رو به جلــو در تفکر فنی حاکــم بر تیم و کنار گذاشتن تعارفات و قهرمان سازیهای بیهــوده و بیرون آمدن از ســایه دیگران و مسوولیتپذی­ری کامل تکتک اعضای تیم، نیاز جاری و واجب سپیدرود است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran