Iran Varzeshi

ایران و میزبانی جام جهانی؛ رویای ممکن

-

وقتــی در بازدید جیانی اینفانتینو از تهران بحــث میزبانی تعدادی از بازیهای جام جهانی 2022 قطر مطرح شد، به نظر میرسید بیشتر یک تعارف از سوی رییس فیفا بوده، ولی او امروز یک بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و آن را غیرممکن ندانست. اینفانتینو که برای مراسم قرعهکشی جام جهانی فوتبال زنان به فرانسه رفته، یکشنبه میهمــان برنامه «تلهفــوت» بود و درباره احتمال میزبانی همســایگان قطر از برخی مســابقات جام جهانی 2022 گفت: «امکان این وجــود دارد که برخی از بازیها در خانه همسایگان قطر برگزار شود.» او در مصاحبــه اخیرش با روزنامه گاردین هم گفته بود که احتمال این اتفاق کوچک اســت، ولی غیرممکن نیســت: «فوتبال شــاید راهی برای پل زدن باشد. دیدیم که میزبانی جام جهانی 2026 هم به طور مشــترک به آمریکا، کانادا و مکزیک داده شد که روابط سیاســی خیلی خوبی ندارند. ولی همانطور کــه میدانید فوتبال میتواند معجزه کند.» آنچه شــانس میزبانی همســایگان قطر از جمله ایران را افزایــش میدهد، احتمال برگــزاری جام جهانی 2022 با 48 تیم اســت. جیانی اینفانتینـ­ـو در این باره گفت: «امکانش وجود دارد. در حال بررسی هستیم که این موضوع چقدر شدنی است. این کار آســانی نیست. ولی اگر شدنی باشد و زیرساختهای الزم وجود داشته باشد، در این باره تصمیم میگیریم.» فیفا قرار اســت تا مــاه مارس 2019 (فروردین )1398 در ایــن باره تصمیم بگیرد. افزایش احتمالی تعــداد بازیها احتمال میزبانی ایران را هم باالتر میبرد، به شرط اینکه استاندارد زیرساختهای ورزش کشور برای میزبانی مهمترین تورنمنت فوتبال جهان پاسخگو باشد.

میزبانی از قطر گرفته نمیشود میزبانی قطر با حاشــیههای زیادی همراه بوده و رسانههای غربی از دریافت میزبانی این کشور تا شرایط سخت کارگران خارجی در دوحه را زیر سوال بردهاند. با این حال اینفانتینو تاکید کرد که میزبانی به هیچ وجه از این کشــور گرفته نمیشــود. رییس فیفا درباره اینکه آیــا پلن درباره میزبانی وجود دارد، گفت: « قطر امتیاز میزبانی جام جهانی 2022 را به دســت آورده و پلن و و ما برای میزبانی قطر است. فرصتی بهوجود آمده تا این مسابقات در منطقهای از جهان برگزار شود که ناشناخته است یا پیشداوریها­ی زیادی دربارهاش وجود دارد.» او درباره برگزاری این جام در فصل زمســتان هم به شوخی گفت: «عمدا این کار را کردیم که جام جهانی شش ماه بیشتر در فرانسه باقی بماند.»

فیفا حاال سازمانی شفاف است از اینفانتینو درباره وعدههایش هنگام انتخاب در این پســت ســوال شد. او جانشین بالتر شــد که همراه تعدادی از اعضای هیات رییسه فیفا به خاطر فساد مالی برکنار شــدند. رییس جدید فیفا گفت که این ســازمان در دو سال گذشته تغییرات زیادی داشته و با دوره بالتر کامال متفاوت است: «فیفا حاال سازمانی مستحکم و شفاف است. مــا تحوالت زیادی صورت دادیم و اوضاع خیلی تغییر کرده. حاال میدانیم هر یورو یا دالر از کجا وارد میشود و کجا هزینه میشود.»

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran