Iran Varzeshi

سایه شبح جنگ بر فوتبال

-

هفته مهمی برای شــاختار دونتسک اســت و هــواداران این تیم خــود را برای میزبانــی از لیون در آخریــن دور مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا آماده میکنند اما شــبح جنگ بر این بازی سایه انداخته و هواداران باید 700 کیلومتر ســفر کنند تا در«خانه» از میهمان فرانســوی پذیرایی کنند. پیروزی برابر لیون، شاختار قهرمان اوکراین را به یکهشتمنهای­ی میفرستد در کنار منچسترسیتی که صدرنشین گروه F است اما لیون با یک تساوی صعود میکند و این یعنی برای اوکراینیها قانون همه یا هیچ جاری است.

بازیکنان و هواداران شــاختار خود را برای یک میزبانی تمام عیــار در باالترین سطح رقابت باشگاهی اروپا مهیا میکردند کــه هفته قبل اعالم شــد این بــازی در پایتخت، کیف برگزار میشود و این یعنی شــاختار 700 کیلومتر دورتر از خانه و در زمین یکی از بزرگتریــن رقبایش میزبان لیون است.

دلیلش؟ جنگ و البته اعمال حکومت نظامی. دو هفته قبل روســیه سه کشتی نظامــی اوکرایــن را توقیــف و 24 نفر از کارکنان آن را بازداشــت کــرد که یکی از بحث برانگیزتری­ن اقدامات ســالهای اخیر بین دو کشور متخاصم و همسایههای سابق شوروی بود. در پاسخ، کیف در 10 منطقه هممرز با روسیه حکومت نظامی اعالم کرد کــه خانه موقت شــاختار، خارکیف را هم شــامل میشد. بعد هم یوفا تصمیم گرفت این بازی در کیف برگزار شــود. روسالن، هوادار شاختار از دونتسک میگوید: «بازی تیم در شهر غریبه واقعا سخت است. تیم به حمایت همه هواداران نیاز دارد.»

هواداران شــاختار البته به سفر برای تماشــای بازیهای خانگی تیمشان عادت کردهانــد. در دو ســال اخیر، این باشــگاه بازیهــای خانگــی خــود در رقابتهای اروپایــی را در خارکیف برگزار میکند که با دونباسآرهن­ای دونتســک 300 کیلومتر فاصلــه دارد چون شــاختار بعــد از آنکه جداییطلبان مورد حمایت روسیه کنترل این منطقه را به دست گرفتند، آن را ترک کردند. خارکیف جــای خیلی بهتری بود برای هوادارانی که دو سال 1200 کیلومتر را طــی میکردند تــا در لویــف میزبان بازیهای خانگی تیمشان باشند.

پائولو فونسکا مربی شاختار از هواداران خواســته در پایتخت تیم را حمایت کنند: «ما متاســفیم که زمین بازی تغییر کرده و برنامــه هوادارانی که میخواســتن­د در خارکیف بازی را تماشا کنند، به هم خورده، در کیــف منتظــر حمایتتان هســتیم.» باشگاه حتی پیشنهاد کرد بهترین جایگاه را در ورزشگاه المپیک کیف با گنجایش 70 هزار نفر رزرو کند برای کســانی که بلیت بازی در خارکیف را خریــده بودند و حاال میخواهند به کیف بیایند.

مشکل هواداران دو جنبه دارد؛ مسافت البته مهم اســت اما آنچه برایشان اهمیت بیشــتری دارد این است که باید در زمین رقیب دیرینهشان، دیناموکیف بازی کنند و اصال نمیتوانند روی حمایت اهالی شهر حساب کنند.

شــاختار اردیبهشــت از عنــوان قهرمانــیا­ش در لیگ اوکرایــن دفاع کرد و حــاال با هفت امتیاز اختالف نســبت به دیناموکیف در صدر جدول است. این تیم جمعــه در زمین ماریوپول با ســه گل به برتری رسید در دیداری که آخرین مسابقه قبل از تعطیالت زمستانی لیگ اوکراین بود.

فونســکا البته گفت بازیکنانش تمام تالششان را میکنند که به خاطر این تغییر تحت تاثیــر قرار نگیرنــد و روحیه خوبی دارند: «ما هیچ خطری احساس نمیکنیم در سفرهایی که داریم.»

تاراس اســتپاننک­و هافبک شاختار هم گفــت: «جابهجاییها برای مــا بازیکنان دردســر زیادی درســت نکرد، بیشتر کار هواداران ســخت میشــود. امیدواریم آنها فرصت و امکانات الزم برای آمدن و حمایت از ما را داشــته باشند چون اهمیت زیادی دارنــد.» پیــروزی در بازی امشــب تمام خستگی و مشکالت را از بین میبرد.

شــاختار و لیون ســه بار با هم بازی کردهاند که دو تســاوی و یک باخت 4 بر یک در سال 2014 حاصل کار تیم اوکراینی بوده اما در هر سه دیدار هر دو تیم موفق به گلزنی شدهاند. در بازی رفت، شاختار با 2 گل پیش بود اما در نهایت به تساوی 2 بر 2 رضایت داد. لیون در کنار بارسلونا، آژاکس، بایرنمونیخ و ناپولی تیمهای شکستناپذیر این فصل لیگ قهرمانان هستند البته بدون احتســاب بازیهای دیشب. لیون در شش حضور آخرش در لیگ قهرمانان به مرحله یکهشتمنهای­ی صعود کرده اما آخرین بار 10 سال قبل در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده که آن موقع هفت قهرمانی پیاپی در لیگ فرانســه به دست آورده بود و یکی از تیمهای طراز اول اروپا محسوب میشد.

منبع: رویترز

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran