Iran Varzeshi

سوال بزرگ: حریف یک هشتم تیم ملی کیست؟

-

تیم ملی ایران فاصله زیادی تا صدرنشینی در گروه خود ندارد و میتواند مطابق پیشبینیها با یک تساوی گروه را با صدرنشینی به اتمام برساند. با توجه به شرایط جدول، تیم ملی ایران نیاز مبرمی به صدرنشینی در این گروه دارد و موفقیت در دیدار با عراق میتواند مسیر تیم ملی تا دیدار نیمه نهایی را هموار کند. سوال مهم اما این است که بعد از عراق نخستین حریف ایران در مرحله بعدی چه تیمی خواهد بود؟ ایران در صورت صدرنشینی، در مرحله بعدی به مصاف تیم سوم از گروههای ،B E‬ و ‪F خواهد رفت. تنها حالتی که تیم ملی به مصاف تیمی از گروه دوم مسابقات میرود این است که چهار تیم برتر سوم گروهها، از گروههای اول، دوم، سوم و چهارم باشند و به این ترتیب ایران به مصاف یکی از سه تیم فلسطین، سوریه و یا استرالیا خواهد رفت که در این میان فلسطین و سوریه شانس بیشتری دارند.

در گروه پنجم مســابقات عربستان قطعا حریف مــا نخواهد شــد. قطر اگر امروز موفق به شکست کره شمالی شود، از رویارویی با ایران فــرار کرده و به این ترتیب در این گــروه یکی از دو تیم کره شــمالی و لبنان حریفان احتمالی ایران هستند. لبنان با یک بازی بیشتر، تفاضل گل منفی 4 دارد و اگر کره امروز حتی با یک اختالف گل شکســت بخورد، تفاضل این تیم منفی 5 میشــود. به این ترتیب دیــدار پایانی این دو تیم میتواند تکلیف تیم سوم گروه را مشخص کند و بر اساس قوانین مســابقات بازی رو در رو باالتر از تفاضــل گل تکلیف جدول را مشــخص میکند. رویارویی ایــران با نمایندهای از این گــروه در 7 حالت رخ خواهد داد که این 7 حالت در جدول مشخص است.

حریف احتمالی از گروه ششم کیست؟ بازیهای روز دوم گروه شــش هنوز آغاز نشــده امــا پیشبینی نتایــج آن کار سختی نیست. ازبکستان و ژاپن دو شانس اصلــی اولی و دومی در این گروه هســتند و دو تیم بعدی یعنی عمان و ترکمنســتا­ن برای جایگاه بعدی خواهند جنگید. هر دو تیــم در روز اول نمایش خوبی داشــتند و نشان دادند که حتی میتوانند در روز دوم مســابقات نیز شرایط را تغییر دهند اما اگر اتفاق خاصی را شــاهد نباشیم، یکی از این دو تیم حریف ایــران خواهد بود که تقابل ایران با تیم سوم این گروه نیز در شرایطی رخ میدهد که تشریح آن در جدول میآید.

فلسطین، ســوریه، استرالیا، عمان، ترکمنستان، کره شمالی یا لبنان

حریفان ایــران در مرحله بعدی یکی از 7 تیمــی اســت که ذکر شــد؛ در این میان البته اســترالیا شانس کمتری برای رویارویــی با ایران دارد امــا 6 تیم دیگر، تقریبا شانســی برابر دارند که تکلیف آنها در نهایــت در پایان روز ســوم مشــخص خواهد شــد. در این میان مطمئنا سوریه میتواند با توجه به رویارویی در مقدماتی جام جهانی، قرعه ســختتری باشــد اما نمایشهــای خوب تیم ملی باعث شــده تا کمتر تردیدی بــرای موفقیت ایران در مرحله بعدی وجود داشته باشد. کمک سون به کره برای فرار از تقابل با ایران سون هیونگ مین ستاره کرهجنوبی بعد از بازی تاتنهام مقابل منچستر امروز (دوشــنبه) به امارات میرود تا به اردوی تیم ملی کره جنوبی بپیوندد اما مشخص نیســت در بازی آخر تیمش مقابل چین که عصر چهارشنبه برگزار میشود حضور داشــته باشد. حضور ســون از این جهت برای کرهایهــا اهمیت دارد که آنها برای برخــوردار­ی از قرعــه بهتــر و پرهیز از رویارویی با ایران باید بر شاگردان مارچلو لیپی که تفاضل گل بهتری در پایان بازی دوم ثبت کردهاند، غلبه کنند و مســاوی هم بــه کار آنها نخواهد آمــد وگرنه این امکان وجود دارد که تیم ملی ایران و کره جنوبی برای ششــمین مرتبــه با یکدیگر برخورد کنند. در این گــروه قبل از آغاز جام ملتهای آســیا به نوعی سرگروهی کره جنوبی قطعی قلمداد میشد اما حاال چین اســت که صدر گــروه را در اختیار دارد و با تســاوی در بازی آخر مقابل کره میتوانــد بهعنوان تیــم اول صعود کند. در صورتــی که ایــن اتفاقــات رخ دهد، کره جنوبــی بهعنوان تیــم دوم گروه C مقابــل تیم دوم گروه A میایســتد و در صورت کسب پیروزی، با فرض سرگروهی ایــران و پیروزی شــاگردان کیروش در مرحله یکهشــتم، رقیب ایران در مرحله یکچهــارم نهایی خواهد بود؛ قرعهای که با توجه به شــرایط و وضعیت دو تیم در این روزهــا، برخالف بازیهای آســیایی جاکارتا، این کرهایها هستند که دوست ندارند با آن روبهرو شوند و به همین دلیل حضور ســون مقابل چین علیرغم تمام صحبتهای مطرح شــده در صورتی که تیم به او برای کســب پیروزی نیاز داشته باشد، دور از انتظار نیست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran