Iran Varzeshi

نبـرد جاسوسـان

- تیم ویکری ‪Tim Vickery‬

در اواخــر دهــه 1990 گاس پویت، هافبک اروگوئهای از فوتبال اســپانیا راهی چلسی شد. او میگوید: «یک همتیمی در ساراگوسا داشتم که چهار، پنج سال را در انگلیس گذرانده بــود. او به من گفت که چه کارهایــی را نباید انجام دهم. او گفت شــیرجه نــزن و تالش نکن کــه بهاجبار پنالتی بگیری، با دســتت گل نزن، سعی نکن داور را فریــب بدهی و تالش نکن او را مجاب به دادن کارت زرد به یک حریف بکنی.

در آن هنگام از خودم میپرسیدم مگر به کجا میروم؟ فکر میکردم دارم به یک ســیاره دیگر میروم! اما توانســتم خود را سازگار کنم و جا بیفتم.»

حــاال مارســلو بیلســا، مربــی لیدز یونایتد با این شــرایط آشناست. این مربی آرژانتینی درگیر رســوایی جاسوســی از حریف شده اســت، چراکه یکی از اعضای کادر فنی او را در حالی گرفتهاند که تالش میکرده یک جلسه تمرینی دربی کانتی را بهصورت مخفیانه تماشا کند.

لیــدز بــازی را 2 بر صفر بــرد و در صدر جدول چمپیونشــی­پ ماند، اما بازی و عملکرد تیم زیر ســایه جنجال رسانهای رفت. فرانــک لمپارد، مربــی دربی اصال راضی نبود و این را در عکســی که پس از بازی از او و بیلسا منتشر شد هم نشان داد.

بیلســا پس از بازی پذیرفــت باید با هنجارهای انگلیس سازگار شود اما او اتهام زیر پا گذاشــتن بازی جوانمردانه را هم رد کرد. او شــاید به آموزههای ســون تزو در کتاب «هنر جنگ» عمل کرده اســت که میگوید: «اگر دشــمنانت را میشناسی و خودت را میشناســی، حتی در صد نبرد هم در خطر قرار نخواهی گرفت.»

بیلســا دیوانه فوتبال و بهشــدت در اندیشــه جزییات اســت. او به لیگی آمده که بایــد با تیمهایی بازی کند که شــاید تا همیــن اواخر اصال از وجودشــان خبر هم نداشته اســت. از دید او طبیعی است بخواهد تــا جایی که میتوانــد از رقیبان اطالعــات جمع کند، بهویــژه که این نوع جاسوسی در آمریکای جنوبی رایج است.

در اواخر ســال 2017 بــود که تیم گرمیو برزیل برای فینال کوپا لیبرتادورس برابر النوس آرژانتین آماده میشد. گرمیو تیم خوبی داشــت و آرتــور، هافبک فعلی بارسلونا در آن هنگام در آن تیم بود. لوان، هافبک بازیســاز تیم هم بهعنوان بهترین بازیکن ســال 2017 قاره آمریکای جنوبی انتخاب شــد اما آنها از یک جاســوس هم اســتفاده کردند تا از رقیب خود اطالعات به دســت بیاورند. این جاسوس که سابقه زیادی در فوتبال آمریــکای جنوبی دارد، نهتنها از دوربینهای با نمای دور استفاده کرد تا جلســات تمرینی رقیــب را ببیند، بلکــه یک پهپاد هــم در تمرین حریف به پرواز درآورد و از جلسه تمرینی آنها فیلم گرفت.

پهپاد دیده شد، جاسوس کشف شد، پلیس او را دســتگیر کــرد و او در نهایت گفت که بــرای گرمیو کار نمیکند. با این حال پیگیریهای خبرنگاران نشان میداد کــه او برای گرمیو کار کرده اســت. رناتو پورتالوپی، مربی گرمیو گفت: «دنیا متعلق به آنهایی است که باهوش عمل میکنند. هر باشــگاه برزیلی یک جاسوس دارد. تیم ملی برزیل جاســوس دارد. این چیزها که تازگی ندارد.»

حتی برخی خبرنگارانی که بیلســا را محکوم کردهاند هم در گذشته از جلسات تمرینی تیمها جاسوســی کردهاند اما اگر جاسوســی از تمرینات حریفان کاری رایج در آمریکای جنوبی اســت، ســر و صدای رسانهها هم امری رایج در انگلیس است.

منبع:

 ??  ??
 ??  ?? سال بیست و دوم دوشنبه 24 1397ید 7| جمادیاالول 1440
سال بیست و دوم دوشنبه 24 1397ید 7| جمادیاالول 1440

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran