Iran Varzeshi

ژرژ لیکنز در تبریز به دنبال اولین قهرمانی

هنــوز محمد تقــوی از مربیگری تراکتورســ­ازی تبریز اســتعفا نــداده بود که خبر رســید محمدرضا زنــوزی مالک این باشــگاه، بــه دنبال ســرمربی جدید اســت. در این مــورد خبرهای زیادی بــه گوش میرســید که کمتر کســی آنها را جــدی میگرفــت. از دراگان اســکوچیچ

- سميرا‌شيرمردي

از خیلــی وقــت پیش خبر میرســید باشگاه تراکتورســ­ازی تبریز به دنبال انتخاب ســرمربی بزرگی است تا در نیمفصل دوم کار را با او پیش ببرنــد. از آنجایی که محمدرضا زنوزی مالک باشــگاه تراکتورساز­ی از حاشیه و شــایعههای عجیب و غریب بدش نمیآید، ترجیــح میدهــد کار انتخاب ســرمربی را خودش دنبال کند. البته همین پیگیریها هم شایعههای زیادی به دنبال داشت. مثا مذاکره با گاس هیدینگ که بعد از آن شایعه یهودی بودن آن منتشر شــد. در حالی که هیدینگ یهودی نیســت و فقط به خاطر اینکه پدرش در جنگ جهانــی دوم به یهودیهایی که در روســتایش بودند، کمک میکرد، محبوبیت خاصی در بین یهودیان پیدا کرده بود.

به هر حال شــاید همین شایعهها باعث شــد هیدینگ از بین گزینههای سرمربیگری تراکتورســ­ازی تبریز خیلــی زود کنار برود. البته ظاهــرا او گزینه جدی هم نبود و معلوم نیست به چه دلیل بحث حضور او در تراکتور جدی دنبال شد. به هر حال، زنوزی که هفته گذشته قول داده بود یکشنبه سرمربی جدید تراکتورســ­ازی تبریز را انتخــاب کند، خیلی زود بــا گزینههای مورد نظــرش وارد مذاکره شد. گفته میشــود زنوزی ۳ گزینه در دست بررسی داشت که یکی از آنها اهل ترکیه بود، دیگری بلژیکی اما نفر سوم مشخص نشد. به هر حال مذاکره با این ۳ گزینه دنبال شد که خبر رســید توافقات خوبی بین زنوزی و ژرژ لیکنز به وجود آمده. سرانجام عصر دیروز خبر توافق قطعی تراکتور و لیکنز منتشر شد.

ســرمربی 0۷ ساله بلژیکی که حضور در تیمهای ملی زیــادی از جمله بلژیک، تونس، الجزایــر، مجارســتان ...و را در کارنامه دارد. البته ژرژ لیکنز در تیــم ملی بلژیک خاطرات چندان خوبی ندارد. او بهعنوان بازیکن چندان شــانس حضور در زمین پیدا نکــرد، بهعنوان سرمربی هم در جام جهانی 1998 فرانسه، در گروهش به خاطر شکســت به ایرلند شمالی، سوم شــد تا از این تیم هم کنار گذاشته شود. ژرژ لیکنز در باشــگاهها­ی نامآشــنای زیادی هم ســرمربیگر­ی کرد که یکــی از آنها الهال عربســتان بود. این سرمربی بلژیکی، در الهال هم بعد از 5 هفته اخراج شــد. البته این اخراج خیلی عجیب بــود. چراکه ژرژ لیکنز در حالی که تیمش در 4 هفته ابتدایی لیگ، 4 پیروزی ارزشمند به دست آورده بود، در هفته پنجم با ۳ گل به الشباب باخت تا به خاطر همین یک شکست، به راحتی اخراج شود. البته ژرژ لیکنز اخراجهای دیگری هــم تجربه کرد. ژرژ لیکنز در سال 2018 ســرمربی تیم ملی مجارستان بود که در 4 بازی ۳ شکســت و یک تســاوی تجربــه کرد و در نهایت اخراج شــد. لیکنز در دهــه 80 و 90 میادی ســرمربی اندرلخت، شارلروا ...و در بلژیک هم بود. ژرژ لیکنز اگرچه در مدت 25 ســال سرمربیگری، هیچ قهرمانی یا عنــوان درخور توجهی به دســت نیاورد اما حاال تجربه خوبی دارد و شاید در تیم پرستاره تراکتورساز­ی تبریز بتواند نتایج خوبی به دست بیاورد. تیمی که بازیکنان ملیپوش زیادی دارد و با یک سرمربی بزرگ خارجی میتوانند موفق باشــند، البته شــاید یک مرد بدون جام و 0۷ ســاله بهترین گزینه نباشــد. ناگفته نماند که اگرچه ژرژ لیکنز، ســرمربی بلژیکی، نتوانست موفقیتهای درخور توجهی به دســت بیاورد اما در کشــف استعداد تبحر خاصی دارد. او در ســال 2012 استعدادهای زیادی کشف کرد و به تیم ملی کشورش تحویل داد. استعدادهای­ی که بعدا توانســتند به خوبی بدرخشند و موفق باشند. پس لیکنز عاوه بر اینکه تاش خواهد کرد تــا تراکتورســ­ازی را در نیمفصل دوم به روزهای خوبی برساند و نخستین قهرمانی خود را به دست بیاورد، شــاید بتواند استعدادهای فوتبــال تبریز را کشــف کند. اســتعداده­ای منطقهای فوتبالخیز که نیــاز به توجه دارند. فعا باید دلخوش بود به همین حرفها تا شاید بعدها مرد کهنهکار بلژیکی در تبریز کاری کند و تبریزیها را به اوج شادمانی برساند.

 ??  ??
 ?? ‪Samira Shirmardi‬ ??
‪Samira Shirmardi‬

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran