Iran Varzeshi

دلیل تغییـر پست طارمی: نیمکتنشینـ­ی رضاییـان

نگاهی ریزبینانه به تفکرات کیروش

- امیر اسدی

کارلوس کیروش تفکراتی در ســر دارد که شاید هیچیک از رسانهها و حتی مربیان حریف هم به آنها آگاه نباشند. او بازیکنان تیم ملــی را طوری در ترکیب و زمین قرار میدهد که بررســی آنها به نگاهی ریزبینانه نیاز دارد. بهعنوان نمونه، انتقــال مهدی طارمی از بال چپ به بال راست. آیا کســی میداند چرا کیروش دست به چنین کاری زد؟

کیروش با توجه به بازیکنانی که در سمت راســت یا چپ خط دفاع استفاده میکند، پســت ستارههای خط تهاجمی تیم ملی در کنارههــا را تعیین میکند. بهعنوان نمونه همیشــه و در طول یکی دو ســال اخیر، مهدی طارمی در نقش بال چپ ظاهر شده. شاید بپرسید چرا؟ دلیلش حضور رامیــن رضاییان در دفاع راست است.

امــا رامین چــه خصوصیاتی دارد؟ مهمترین خصیصه رضاییان و نقطه قوت او، ارسالهای بینقصاش است. بازیکنی که شــاید در ســرعت به گرد پای وریا غفوری نرســد اما توپ را از هر نقطهای به بهترین شــکل ممکن برای مهاجمان میفرســتد و ارســالهای تند و تیزی انجام میدهد. این نکته را بارها در بازی رضاییان دیدهایم. چه در پرســپولیس و چه تیم ملی.

با حضور رضاییان در دفاع راســت، بازیکنــی در بال چپ و نوک خط حمله به میدان میرود که یکی از خصوصیاتش ســرزنی باشــد. بازیکنی چــون مهدی طارمی که خوب به هــوا میپرد و قد و قامتــی بلند هــم دارد. طارمی در طول سالهای اخیر، گلهای فراوانی با ضربه ســر زده و دروازهبانه­ــای بســیاری را مغلوب کرده.

برای حضور رضاییان در دفاع راست، نیاز اصلی تیم ملی یک بال چپ ســرزن اســت. بازیکنی که از ارسالهای دقیق رضاییان که بیشــتر برای مهاجم هدف و بال چپ است اســتفاده کند و آنها را به تور دروازه حریف برساند. نمونهاش را مقابل یمن و روی گل دوم طارمی دیدیم. رضاییان از آن ارسالهای بینقص انجام داد، طارمی خود را بــه محوطه جریمه حریف رســاند و در نهایت با ضربه ســر دروازه یمن را باز کرد.

اما بــازی مقابــل ویتنــام در جام ملتهای آســیا با تغییر در دفاع راست تیم ملی آغاز شد. وریا غفوری به ترکیب اصلی رســید و جای رامیــن رضاییان را گرفت. بــا این تغییر، پســت مهدی طارمی نیز عوض شــد. این مهاجم 26 ســاله از چپ به راســت آمــد و وظیفه موقعیتســا­زی برای آزمــون را در این منطقه از زمین بر عهده گرفت.

دلیــل اصلی تغییر پســت طارمی، خروج رضاییان از ترکیب ثابت بود. وریا را با خصوصیاتی میشناســیم که ارسال از کنارهها در اولویت بازیاش قرار ندارد. او بیشــتر نفوذ میکند و با اســتفاده از سرعت باال سعی در دور زدن دفاع چپ حریف دارد. مقابل ویتنام و روی گل اول دیدیم که وریــا آغازگر یک حمله بود و با همان خصوصیات همیشــگی توپ را به ســامان قدوس رساند و وظیفه ارسال برای آزمون را مهاجــم امیین بر عهده گرفت.

با توجه به ایــن خصوصیات وریا و البته ارسالهایی که احسان حاجیصفی، گاه و بیگاه انجام میدهد، پســت بازی مهدی طارمی تغییــر کرد. حاجیصفی را با این ارســالهای مورب میشناسیم که هدف اصلــیاش خلق موقعیت برای مهاجم نوک و بال راست است. اتفاقی که مقابل ویتنام و در غیاب رامین رضاییان بارها رخ داد اما به نتیجه نرسید.

مهدی طارمی به این دلیل در پست بال راســت بازی کرد که از ارســالهای حاجیصفی اســتفاده کند. ارسالهایی که مثل رضاییان دقیق نیســت اما بهتر از وریا غفوری است. پست بازی طارمی مقابل عراق هم با انتخاب دفاع راســت مشــخص میشــود. باید ببینیم رامین رضاییان در ترکیــب ثابت قرار میگیرد یا وریا غفوری؟

با توجه به حضور یک بازیکن کوتاه قامــت و تند و تیز به نام حســین علی در پســت بال چپ عراق، انتخاب ارجح وریا غفوری است. آنوقت طارمی دوباره بال راســت میشــود و ســامان قدوس همیــن وظیفه را در ســمت چــپ ایفا خواهد کرد.

 ??  ??
 ?? ‪Amir Asadi‬ ??
‪Amir Asadi‬

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran