Iran Varzeshi

ایران، چشم بادامیها، بحرانزدهها و فرانسویها

روایت فیگارو از جام ملتهای آسیا

-

جام ملتهای آســیا به روز پایانی و حساس خود رســیده و بعد از گذشت دو هفته از آغاز رقابتها چهره تیمهای مدعی مشخص شده اســت. از همینرو تحلیل رسانههای خارجی و به ویژه اروپایــی از این رقابتها جذابتر و دقیقتر است. نشــریه معتبر لوفیگارو فرانسه در گزارشــی جالــب دو هفته نخســت این رقابتها را زیر ذرهبین برد و نکات برجســته ایــن جام را مورد ارزیابی قــرار داد. لوفیگارو معتقد اســت که این جام سه مدعی قهرمانی دارد؛ ایــران، کره و ژاپن. گــزارش لوفیگارو خواندنی و جذاب است. * مدعیان قهرمانی، ایران و

چشم بادامیها ایران، ژاپن و کره جنوبی را باید مدعیان قهرمانی در جام ملتهای آســیا دانست. ایران با هدایت کارلوس کیروش در جام جهانی عملکرد خوبی داشت و توانست مراکش را شکست دهد و روند خوبی نیز در جام ملتها داشــته اســت. ژاپن موفقترین تیم قاره با چهار قهرمانی را باید یکی دیگر از مدعیان قهرمانی دانســت و کره جنوبی نیز در این جام حاضر است که ستارههای خوبی در ترکیب دارد و از مدعیان قهرمانی است.

* یمن و فراموشی جنگ یمن در حالی در این رقابتها حاضر اســت کــه در داخل شــرایط ســختی را تجربه میکنــد و حاال جام ملتهــا فرصتی برای مردم این کشــور اســت که اوضــاع بد را فراموش کنند. ورزشگاهها در یمن تخریب شده است. خیلی از بازیکنان اصلی این تیم در ســالهای اخیر از بین رفتند و اردوهای این تیم برای جام ملتها نیز مختل شــده بود. البته یمنیها در نخستین دیدار در جام ملتها با ۵ گل شکست خوردند، با این حال حضور در جمع بــزرگان اتفاق خوبی برای این کشور است.

* قطر و عربستان، بعد از بحران دو تیم قطر و عربستان در دیداری حساس در مرحله گروهی بایــد برابر هم به میدان بروند. بعد از بحران خلیجفارس، این دیدار میتواند نقطه عطفی بین دو کشــور باشد. بــه همین خاطر بوده اســت کــه جیانی اینفانتینو، رییس فیفا عنوان کرده اســت که فوتبال پلی برای ارتباط بین کشــورها است و نباید مسائل سیاسی را با این رشته ورزشی در هم آمیخت. * قطر در اندیشه جام جهانی قطر خودش را برای حضور در جام جهانی آماده میکند. این کشــور در ســال ۲۲۰۲ نخستین کشــور عرب خواهد بود که میزبان جام جهانی میشــود با این حال حاشــیههای­ی چون آب و هوا، شــرایط بد کارگران و ۸4 تیمی شدن جام جهانی این میزبانی را تهدید کرده است. قطر در رشــتههایی چون هندبال و دوومیدانی توانسته اســت بازیکنان خارجی را جذب کند ولی این قوانین در فوتبال ســختگیران­ه است و به همین خاطر قطریها با به خدمــت گرفتن بازیکنان خارجی خوب و ایجاد اردوگاه اسپایر، سعی در پرورش بازیکنانی بزرگ بــرای آینده دارند که اکرم عفیف یکی از همین بازیکنان است. * فرانسویها؛ از ساکایی تا قدوس بازیکنان خیلی کمی در لیگ فرانسه هستند که در جام ملتهای آســیا بازی میکنند. هیروکی ســاکایی مدافع تیم ملی ژاپن در تیم مارســی است و کاواشیما دروازهبان تیم استراسبورگ در این رقابتها حضور ندارد. دیگر بازیکن حاضر در این رقابتها که در لیگ فرانســه بازی میکند، سامان قدوس است که در بازی برابر یمن گلزنی کرد و در بازی برابر ویتنام نیز یک پاس گل داد.

آغاز توفانی علیه انتقادات

کارلوس کیروش با انتظارات و البته انتقادات فراوانی میان رسانهها و هواداران فوتبال ایران روبهرو اســت اما سایت عربی کوره اعتقاد دارد که آغاز خوب ایران در جام ملتها ســبب شــده تا انتقادات خاموش شــود. کوره با ستایش از کیروش در اینباره نوشت: ایران در هر دو دیدار خود در جام ملتهای آســیا توانســت به پیروزی برســد. ایران با ۵ گل یمن را شکست داد و برابر ویتنام هم دو گل به ثمر رساند تا با شش امتیاز در صدر گروهش قرار گیرد. کارلوس کیروش قبل از جام ملتهای آســیا ســخنانی را بر زبان آورد که ایرانیها را خشمگین کرد. او گفت که رسیدن به نیمهنهایی رویای فوتبال ایران است و این باعث شد بسیاری مثل خداداد عزیزی از او انتقاد کنند اما شــدت این انتقادها این روزها با نمایش خوب ایران در امارات کم شده است. اگر ایران به درخشش خود در جام ملتها ادامــه دهد این انتقادات از کیروش بــه کلی از بین میرود. ایران نمایش بســیار خوبی در جام ملتها داشته و این باعث شده بعضی سخنان کیروش را قبل از شروع بازیها به باد تمسخر گیرند، البته این تمسخر باعث خشم سرمربی تیم نمیشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran