Iran Varzeshi

چرا تیم کیروش جام را - احتماال - میبرد؟

- فرشاد كاسنژاد ‪Farshad Casnejad‬

دو مرد این روزها در خیل حرفها و نقدها، عاقالنهتر به جام ملتهای آســیا نگاه میکننــد. فوتبال وقتی پا بگیرد، وقتی به میانه یک تورنمنت برسد و بازی به بازی جذابتر شود، دیگر انتقادهایی که بیشتر به شلوغکاری رسانهای شباهت دارند رنگ میبازند و چند کلمه حرف حســاب برای گپ و گفت درباره فوتبال الزم است. این روزها همین چند کلمه حرف البته کم پیداست و اصرار به شــلوغکاری­ها، لذت تماشا را کشته. رســانهها انگار مســوولیت ذاتی خود را از خاطر بردهانــد و از دل یک حکایت جذاب، با مشــتی حرف حوصلهها را سر بردهاند اما آن دو چهره کیستند؟ مجید جاللی و جالل چراغپور. اولی دور از مواضع پیشــین و دومی نزدیک به خودش و مثل همیشه صاحب حرف.

از مجیــد جاللی یک جمله ســاده را جدی و مهم بدانید. او گفته تیم ملی «حــس بازی» دارد. جاللی اما نگفته این حس از کجا پیدا میشــود. این همان چیزی است که کارلوس کیروش از دل جدلهایش وام میگیرد و به تیمش میرســاند. او البــهالی همین جنگیدنهای رســانهای دنبال تحریک تیمش است و دیگران اما خیال میکننــد او مثل یک مربی لــوده و پرحرف و جنجالی، حواســش به تیمش نیســت و در کنفرانسها مشــغول حرافی و گردنکشی شده اما نه، کیروش «حس بازی» را در تیمش به ماهرانهتری­ن شــکل میســازد و از هیچ جدلی هم بیواکنــش گذر نمیکند. همه جا در بحثها حاضر اســت، محکــم میجنگد، میگوید و میشــنود و محکمتــر پاســخ میدهد. این گوشــهای از ترفندها و گوشــههای مربیگری اوســت. نه غفلت از کار است و نه ناخواسته و ندانســته. کار او همین است و از دل همین داستانها تیم زنده و جانداری میسازد. «حس بازی» را چنین مربیانی میتوانند در تیم خود پدید بیاورند. نمونه ایرانیاش را مجید جاللی خوب میشناسد، چون همکار قدیمیاش بوده: محمد مایلیکهــن. نمونه وارونهاش را مجید جاللــی بهتر از همه میشناســد، چون یک عمر خودش بوده: مجید جاللی.

از جــالل چراغپور ایــن عبارت را کــه «منتقدان کیروش میخواهند مطرح شوند»، بهترین و کاملترین ندانید. بحث اینها نیســت. بحث آنجاســت که چراغپور میگوید «برای کارلوس کیروش این جام معنی و عنوان پیدا کرده». بله، همینطور اســت. کیروش با ســاختن فضایی جــذاب در ماههای اخیر و رســاندن جذابیت به اوج در هفتههــای اخیــر به کار خــودش هیجان داده، برای خودش هم چالش ســاخته و بردن و باختن را رنگ داده اســت. «حس بازی» فقط در تیمش پیدا نیســت، در خودش نیز شــدت گرفته و البتــه بازیگر مهمترین و جذابترین نقش است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran