Iran Varzeshi

آدرنالین لیگ باال میرود

نیم فصل دوم، دوئل مربیانی که ستارهاند

- سعید زاهدیان ‪Saeed Zahedian‬

فوتبال در همه جای دنیا، در رقابت باشــگاهها خالصه میشــود؛ از دل باشگاهها ســتارههای بزرگ پدید میآیند و مربیان بزرگ ســاخته میشوند. این رقابت اغلب در لیگ کشورها شور و هیجان میگیرد و در ادامه، بهترینهای هر لیگی به لیگ قهرمانان قاره خود میرســند. در رقابت باشــگاهها در چارچوب لیگ قهرمانان، به ندرت شــاهد حساسیتهای ملی هستیم و باشگاهها بیشتر در شکل و فرم یک بنگاه اقتصادی در پی کســب درآمد بیشتر هســتند و محصول برد و باختها، پول بیشتر و کمتری است که نصیب باشگاهها میشود.

سالهاســت در تمام دنیا، فوتبال آنچنان جذاب و پرهیجان شــده که فوتبال ملی را به ســایه رانده و به همین دلیل رقابتهای ملی در تعداد کمتر نســبت به بازیهای باشــگاهی برگزار میشــود تا هیجان خود را حفظ کند. اگر جام جهانی هر سال برگزار شــود، بیشــک اهمیت خود را نزد عالقهمندان به فوتبال از دســت میدهد و آهسته، آهسته این مسابقات از رونق میافتد.

اما فوتبال باشــگاهی در دل خود چه فاکتورهایی دارد که نهتنها از رونق نمیافتد، که هر هفته حساســیت و هیجانی متفــاوت دارد؟ فارغ از جدال ســتارهها و تیمهای پرهــوادار، جنــگ مربیان هم برای هــواداران از اهمیتی باال برخوردار اســت و رقابت نیمکتها به همان اندازه داغ اســت که جدال باشگاهها برای قهرمانی از اهمیت ویژهای نزد هواداران برخوردار اســت؛ درســت مثل کورس مهاجمان بر سر آقای گلی و بردن کفش طال و انتخاب شدن بهعنوان بازیکن ماه یا سال و الی آخر!

لیگ ایران هم از این قاعده مستثنی نیست؛ با فرونشستن تب جام ملتهای آسیا، بازیهای باشــگاهی در ایران خیلی زود نگاهها را از کیروش و تیمملی به ســمت خود چرخانــد. در آغاز نیم فصل دوم لیگ برتــر، اتفاقات تازهای رخ میدهد که لیگ برتر را دیدنیتر از همیشــه، برای هواداران فوتبال جذاب کرده اســت. به نیم فصل دوم لیگ برتر از زاویه نیمکتها نگاه کنیم؛ با حضور افشین قطبی در فوالد خوزستان، این هفته یــک بازی دیدنی در اهواز برگزار شــد. تقابل قطبی و برانکــو- که دو چهره محبوب و دوستداشتنی هواداران پرســپولیس هستند- از چند روز قبل همه نگاهها را به سمت خود کشانده و اظهارنظر این دو مربی، برای اهالی فوتبال مهم بود. هواداران پرسپولیس که قهرمانی دراماتیک با افشین قطبی را فراموش نکردهاند، بیتردید او را آلترناتیو جدی برانکو میدانند که در آینده ظرفیت نشســتن روی نیمکت پرســپولیس را دارد. جدال این هفته فوالد و پرسپولیس که با پیروزی قطبی همراه بود، هر هفته میتواند به شکل دیگری لیگ برتر را دیدنی کند. در آخرین بازی همین هفته، تقابل ذوبآهن و استقالل با مربیگری علیرضا منصوریان برای استقاللیها دوئلی از جنس قطبی - برانکو است.

به این فهرست باید امیر قلعهنویی و تیم مدعی سپاهان را نیز اضافه کرد. تقابل امیر با اســتقالل و پرسپولیس همیشــه بخش مهمی از جاذبه لیگ بوده و هست اما با اضافه شــدن منصوریان به لیگ برتر، جدال نیمکتها هیجان بیشتری میگیرد. منصوریان را مقابل قلعهنویی یا اســتقالل تجسم کنید که با ریاکشنهای خاص خودش چقدر برای رسانهها خبرساز میشــود. منصوریان و قلعهنویی برای اثبات خود به هواداران استقالل رقابت جالبی خواهند داشت. به این دو چهره استقاللی، فرهاد مجیدی را هم اضافه کنیم که یک دستیار معمولی و بیاثر نیست و در بازیهای استقالل او را بیشتر خواهیم دید.

لیگ ایران با برانکو، قلعهنویی، شــفر، منصوریان، دایی، قطبی و یحیی گلمحمدی هر هفته یک دوئل جذاب برای مخاطبانش خواهد داشــت؛ انگیزه دایی و گلمحمدی در تقابــل رودررو با هم، یا هرکدام آنها مقابــل برانکو فارغ از تقابل بازیکنان برای همه حساس است. نمیتوان از دوئل دایی با استقالل گذشت. یا رقابت دایی و افشین قطبی که در گذشته داســتانها­ی جالبی برای رسیدن به نیمکت تیمملی داشتند؛ همه اینها هفتههای جالبی از لیگ را برای دوستداران فوتبال رقم میزند و بیتردید مسابقات لیگ تحت تاثیر آنها هیجان بیشتری در دل خود خواهند داشت.

در کنار همه این تقابلها، تراکتورساز­ی و تیم کهکشانیاش، نساجی، صنعت نفت آبادان و هوادارانش لیگ برتر را داغتر از همیشــه خواهد کرد. نیم فصل دوم همیشه از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ رقابت بر سر قهرمانی و جام یکطرف، مدعیان سهمیه آســیا طرف دیگر، تیمهای فانوس به دست پایین جدول و تالش برای بقا در لیگ برتر، همــه و همه آدرنالین لیگ برتر را باال میبرند. جــام حذفی را هم به این مجموعه اگر اضافــه کنیم، نیم فصلی رویایی پیش روی ما قرار میگیرد. شــاید این نیم فصل لیگ برتر با حضور مربیانی که گاهی از ســتارههای درون زمین پرماجراتر هستند، در تاریخ لیگ برتر کم نظیر باشد.

نیم فصل دوم بازی ماللآور و کســل کننده به ندرت خواهد داشــت؛ لیگ برتر و ســتارههای­ش، از حاال به هواداران چشــمک میزنند: با این همه ستاره، حتی یک بازی لیگ را از دست نده که پشیمان میشوی!

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran