Iran Varzeshi

زمان صدرنشینی استقالل، شاید شب دربی

سایه ترسناک آبیها پشت سر مدعیان

- حمیدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

فرض که استقالل بازی عقب افتادهاش با ذوبآهن را در پنجم اسفند ماه ببرد و پیش از آن نیز در بازی مهم هفته آتی مقابل تراکتورســ­ازی به برتری برســد و همینطور به روند امتیازگیری­اش تا هفته بیست و دوم که چیزی به آن نمانده، ادامه دهد، از این اقبال بزرگ برخوردار اســت که پس از دربی که در هفته بیست و سوم برگزار میشود، به صدر جدول برسد.

تا آن زمان نیز ســپاهان که حاال صدر جــدول را در اختیار گرفته قطعا امتیاز از دســت خواهد داد و خیلی بعید اســت که این تیــم بتواند در بازی دشواری که مقابل فوالد خوزستان و تراکتورساز­ی دارد، به همه امتیازها برسد. تقابل با این تیمها ســپاهان را در معرض از دست دادن امتیاز قرار میدهد که استقاللیها باید به خوبی به وضعیتی که به زودی برای این تیم اصفهانی ایجاد میشود واقف باشند و بازیهای آتی را جدی بگیرند.

اســتقالل همین حاال ۸2امتیازی است و یک بازی کمتر از همه مدعیان دارد که این خود یک حسن بزرگ محسوب میشود. به همین جهت است که استقالل میتواند از امتیاز بازی عقب افتادهاش به نفع خود نهایت بهره را ببرد و در فروردین ماه صدر جدول را تصاحب کند. اســتقالل با همین فرمان بدون شــک بعد از دربی-چنانچه در آن بازی هم به پیروزی برسد- در صدر جدول قرار خواهد گرفت و بــا توجه به اینکه پیروزیهای پی در پی میتواند روحیه یک تیم را به طرز قابل توجهی افزایش دهد، آنگاه پایین کشــیدن اســتقالل بسیار دشوار خواهد بود.

البته این وضعیت در شرایطی برای استقالل رقم میخورد که ابتدا یکی از بازیهای بزرگ خود را که جمعه هفته جاری برگزار میشود با برتری پشت سر بگذارد. استقالل تا دربی که دهم فروردین ماه برگزار میشود به جز تقابل با تراکتورســ­ازی، دیگــر با مدعیان مصاف نخواهد داشــت و از فرصت بزرگی بهرهمند است تا نیمه مدعیان و حتی آنهایی را که برای ماندن در لیگ تالش میکنند، یکی پس از دیگری کنار بزند و بعد از دربی به صدر جدول برسد.

شکســت اخیر پرســپولیس عالوه برآنکه راه پیروزی مقابل این تیم را به دیگر تیمها از جمله اســتقالل یاد داده، بار روانی مثبتی را هم به وجود آورده تا تیمهای تازه جان گرفتهای همچون اســتقالل که در نیم فصل اول به آنچه خواســتند نرســیدند، بتوانند خود را به صدر جدول نزدیک کنند و هیچ بعید نیســت که این اتفاق خوشایند در روزی که استقالل با پرسپولیس بازی دارد، رخ دهد و آبیها در شــبی به یادماندنی هم پرسپولیس را مغلوب کنند و هم اینکه خود به صدر جدول برسند.

بدون شــک اگر وینفرد شفر و شــاگردانش نیز به برنامه بازیهای آتی بنگرند، مهر تایید میزنند بر این پیشــگویی شــیرین که بعد برگزاری دربی دهــم فروردین ماه، میتوانند در صدر جدول قرار بگیرند و ســال جدید را با صدرنشینی آغاز کنند.

گرچه فشــردگی امتیازی مدعیان چشمگیر است اما استقالل تا رسیدن بــه صدر جدول فاصله امتیازی آنچنانی ندارد و اگر امتیاز بازی عقب افتاده را همین حاال به حســاب اســتقالل واریزکنیم بر این باور مهر تایید میزنیم که آبیها کمتر از یک ماه و نیم دیگر صدرنشین لیگ خواهند بود.

یک وجه مثبت شرایط امیدبخش آتی استقالل حذف از جام حذفی است کــه از بار بازیهای متعدد این تیم کاســته، هرچند که حذف از این رقابتها برای استقالل به منزله از دست دادن یک جام بود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran