Iran Varzeshi

نیـــم بسوزا استعــداد

سیکل معیوب استعدادیاب­ی فدراسیون فوتبال بدون حضور باشگاهها

-

فدراسیون فوتبال طرح استعدادیاب­ی وســیع در ســطح کشــور را به تصویب هیأت رییســه درآورده و در تالش است که بــا راهانــداز­ی پایگاههایی در مناطق مختلف ایران، به کشــف اســتعداده­ای فوتبــال بپــردازد. بدون اینکــه در این پروژه استعدادیاب­ی، باشگاهها کوچکترین نقشی داشــته باشــند و بتوانند پرورش استعدادهای کشف شده را تضمین کنند. نگاهی به استعدادیاب­یهای انجام شده در فوتبال اروپا و نقش پررنگ باشــگاهها و اســتعدادی­ابهای آنها در آن، به وضوح نشــان از این دارد که فدراسیون مسیر را اشــتباه میرود و استعدادیاب­ی با شیوهای که در پیــش گرفته، به هــدف نخواهد رسید.

اســتعدادی­ابی در فوتبــال ایــران، همیشــه بزرگترین دســتاویز تبلیغاتی مدیران فدراســیون فوتبال بــوده برای اینکه کارنامه خــود را پربار جلوه دهند، بــرای اینکه بگویند علیرغم آنچه به نظر میرســد به فکر فوتبال هستند و دلسوز آن. مسیری اشتباه برای رسیدن به هدفی درست.

شناســایی اســتعداده­ای فوتبالــی از مناطق مختلف کشــور و پرورش آنها برای تبدیل شــدن به ســتارههای آینده فوتبال ایــران، البته که یکی از مهمترین نیازهای فوتبال ایران در شــرایط کنونی اســت اما واقعیت این است که مسیر این اســتعدادی­ابی بدون شــک از فدراسیون فوتبال آغاز نمیشــود. استعدادیاب­ی و در نظر گرفتن پایگاههایی به این منظور در مناطق مختلف کشور، وظیفه فدراسیون فوتبال و کمیته جوانان آن نیست که هر از گاهی با پرداختن به این مقوله، شــعار دهند.

استعدادیاب­ی، کاری است که باید از طریق باشگاهها انجام شود و تا زمانی که این فرهنگ در تمامی باشگاههای فوتبال ایران نهادینه نشود، پروژه استعدادیاب­ی به سرانجام نخواهد رسید.

با این حال اما هر بار که فدراســیون فوتبــال در معرض انتقادهــا­ی مختلف قرار میگیــرد، ناگهان در طرحی ضربتی به اســتعدادی­ابی روی میآورد تا با شعار توجه به بازیکنان پایه و ساختن آیندهای بهتــر، از حجــم انتقادها بکاهــد. امروز فدراسیون فوتبال درست در همان نقطه قرار گرفته است و به همین خاطر هم از تصویب طرح استعدادیاب­ی از سوی هیأت رییسه فدراسیون فوتبال میگوید.

کــودکان بااســتعدا­د شــاید مدتی در مراکز اســتعدادی­ابی حاضر شــوند اما معموال در باشــگاهها بستر مناسبی برای پرورش آنها فراهم نیست.

فریــدون معینــی، رییــس کمیته جوانان فدراســیون فوتبــال در توضیح این طــرح، از منطقهبندی کشــور و در نظر گرفتــن پایگاههای مختلف در نقاط مختلف کشور میگوید و ۴۶ استعدادیاب­ی که عملکرد اســتعداده­ای معرفی شده را مورد ارزیابی قرار میدهند.

نکته جالــب در صحبتهای معینی نام بردن از بلژیک بهعنوان الگویی اســت که بــه اســتعدادی­ابی فوتبال به شــکل طرحی ملــی نگاه میکننــد. معینی اما به این نکته اشــاره نمیکند که این طرح ملی از سوی فدراسیون فوتبال بلژیک به تنهایــی عملی نشــده و طرحی بوده که در باشگاههای این کشــور نهادینه شده است. آنچنان که در راستای همین طرح اســتعدادی­ابی فوتبال بلژیک، چند سال پیش قرارداد باشــگاه فوتبال رســینگ باکسبرگ بلژیک با یک کودک 20 ماهه حسابی خبرساز شــد. کودکی که هنوز نمیتوانست حتی کلمه فوتبال را به زبان بیاورد اما از دید سرمربی این تیم بلژیکی، مهارت با توپ این کودک در چنین سنی، فوقالعاده بود.

باشگاه رســینگ باکسبرگ بلژیک از تیمهــای اســتعداد پروری اســت که هر ســاله بازیکنان زیادی را در آکادمی خــود پــرورش میدهد. نه یــک پایگاه استعدادیاب­ی که فدراســیون فوتبال این کشــور به طور خودمختار بنا کرده باشد و در مســیری جداگانه از باشگاهها قدم بردارد.

مورد مهمتر اینکــه در فوتبال اروپا کشف اســتعداد به تنهایی کافی نیست. پرورش اســتعداده­ای کشــف شــده و مراقبــت از آنها تا مرحلــه بهرهبرداری، همان اصل مهمی است که نقش باشگاهها را در پروســه طوالنی استعدادیاب­ی نشان میدهد.

بــه طور خــاص در فوتبــال ایتالیا میبینیم که تمام باشــگاهها­ی حرفهای فوتبــال در ایــن کشــور، دارای افرادی متخصــص و مجرب هســتند که پس از کشف اســتعداد او را با برنامهای دقیق و طوالنیمــد­ت برای رســیدن به تیمهای ســطح عالی و حرفهای آمــاده میکنند. اســتعدادی­ابی در ایتالیا یکی از شغلهای تخصصی و درآمدزا محســوب میشــود و بــه همیــن دلیل باشــگاهها­ی فوتبال در این کشــور برای در اختیــار گرفتن اســتعدادی­ابهای مجرب عمال با یکدیگر در رقابت هســتند، اتفاقی که جای خالی آن بیشــتر از همیشــه در فوتبال ایران حس میشود. باشگاهها بدون کوچکترین اعتقادی به استعدادیاب­ی، کمترین بودجه و امکانات را به تیمهای پایه خود و کشف استعدادها اختصاص میدهند و در عوض میلیارد میلیارد صرف تیمهای بزرگسال میشود و فدراســیون فوتبال بدون هیچ تضمینی از ســوی باشــگاهها در جهت پرورش اســتعداده­ا به طــور خودمختار به کشــف آنها میپــردازد! خروجی این تالشها هم در نهایت میشوند بازیکنانی که در تیمهای امید یا جوانان میدرخشند و بعد از چند ســال حتی نامی از آنها هم به گوش نمیرسد.

در چنیــن فضایــی البتــه بودهاند باشــگاهها­یی مثل فوالد خوزســتان که در برهههــای زمانــی مختلــف، توجه ویــژهای بــه اســتعدادی­ابی و پــرورش اســتعداده­ا داشــتهاند و همان زمان هم نتیجــه آن را دیدهاند امــا در مجموع به جز چند باشــگاه مانند فوالد خوزستان، ســپاهان ...و در باشــگاهها­ی حرفــهای فوتبال، نشــانی از استعدادیاب­ی نمیتوان یافت.

فدراسیون فوتبال مدعی است که از سال ۶9، طرح استعدادیاب­ی خود را شروع کرده و در تالش اســت که پذیرش الزم را نســبت به این طرح در مربیان فوتبال ایجــاد کند. غافل از اینکه این پذیرش به وجود نمیآید مگر اینکه استعدادیاب­ی به یکی از اهــداف و برنامههای اصلی خود باشگاهها تبدیل شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran