Iran Varzeshi

کشتی آلیش بانوان هم واگذار میشود!

-

ایران ورزشــی- این روزها نام تختی بیش از همیشه بر سر زبانها است. وقوع دو اتفاق همزمان کــه هر دو به نوعی به جهان پهلوان تختی ربط داشــتند باعث شــد تا ایــن روزها بیش از همیشــه نام این پهلــوان همیشــگی ورزش ایران بر ســر زبانها بیفتد. اول بــه خاطر اکران فیلــم تختی با کارگردانــ­ی بهرام توکلی در جشــنواره فیلم فجر و دومی برگزاری مسابقات بینالمللی کشتی آزاد با عنوان جام تختی در کرمانشــاه کــه اتفاق دوم بسیار مهم و با اهمیت است. درباره اتفاق اول باید کارشناسان سینما و فیلم حرف بزنند امــا درباره اتفــاق دوم که موضوع بســیار مهم و حیاتی برای کشتی ایران است شاید بهتر باشد که مسووالن قبلی فدراسیون کشــتی پاسخگو باشند که در هفت سال گذشته چه بر سر کشتی آمده که حــاال دیگر در مســابقات جام تختی هم کشتیگیران ایرانی نمیتوانند مدعی باشند.

مسابقات بینالمللی کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی ســی و نهمین دوره خود را در حالی پشــت ســر گذاشت که بعــد از اتمام این مســابقات هزار و یک ســوال مهم درباره تیم ملی کشتی آزاد و داشــتههای ایــن تیم به وجــود آمد. نخستین نکته مهم درباره جام تختی این است که همه بدانند سطح این مسابقات هرگز نه در شــان کشــتی ایران و نه در شان نام تختی بود. تنها یک تیم خارجی با تعدادی از قهرمانان پا به ســن گذاشته خود راهی کرمانشاه شده بود. بقیه تیمها هیچ کدام دارای ویژگیهای فنی خاصی نبودند اما با همین وضعیت در ســه وزن اول هیــچ یــک از کشــتیگیرا­ن ایران نتوانستند به مسابقه فینال برسند!

معمــوال اینطــور بــوده کــه وقتی کشــتیگیرا­ن خارجی در تورنمنتهای بینالمللــ­ی خــوش بدرخشــند بتــوان از ســطح مســابقات تعریف کــرد و آن رقابتهــا را دارای کیفیــت قلمداد کرد اما واقعا میتوان از جــام تختی بهعنوان یک تورنمنت مهــم بینالمللی یاد کرد؟ کدام کشــتیگیر مطــرح و عنواندار دنیا توانست در این مسابقات خوش بدرخشد؟ عنوانــدار­ی که بتــوان به مــدال او در مسابقات جهانی قزاقستان در سال 20۱9 امیدوار بود. بنابراین مسابقات جام تختی سطح پایینی داشــت و اگر کشتیگیران خارجی توانستند بهعنوان قهرمانی برسند نه به خاطــر قدرت آنها بلکــه به خاطر ضعف کشتی گیران ایران بود.

در وزن ۷5 کیلوگــرم کشــتیگیر گمنام روسی، میخائیل ایوانوف با غلبه بر احمت دومان از ترکیه قهرمان شد. آنهم در شرایطی که رضا اطری کشتیگیر تیم ملی ایران در دو دوره مســابقات جهانی در ســالهای ۷۱02 و 20۱8 بــه مدال برنز رســید. در وزن ۱6 کیلوگرم اولوبک ژولدوشــبی­کوف از قرقیزســتا­ن توانست احمدنبــی گوارزاتیلـ­ـوف از آذربایجان را شکســت بدهد و مدال طال را به دســت بیــاورد. در ایــن وزن بهنام احســانپور بهترین عملکرد را در بین کشــتیگیرا­ن ایران داشت که بهعنوان سومی رسید.

در وزن 65 کیلوگرم ارنازار آکماتالیف از قرقیزستان مقابل گئورگی روازیشویلی از گرجستان به برتری رسید تا مدال طال را بــه خانه ببرد کــه در همین وزن هم امیرمحمد یزدانــی بهترین عملکرد را در بین کشتیگیران ایرانی داشت و توانست بهعنوان ســومی برســد. کشــتیگیرا­ن خارجی در وزن 4۷ کیلوگرم هم به مدال طال رســیدند که حاجی مراد گادجیف از گرجستان توانست با غلبه بر رضا افضلی به مدال طال برســد. در 4 وزن مدال طال به خارجیها رســید اما در این چهار وزن کشتیگیران ایرانی تا چه اندازه در حد و اندازههای کشتی ایران خودشان را نشان دادند و تــا چه اندازه میتــوان به مدال آوری آنها در مسابقات جهانی و بازیهای المپیک امیدوار بود؟

در شــش وزن دیگر مــدال طال به کشتیگیران ایرانی رسید اما در کدام وزن غالمرضــا محمدی با اطمینــان میتواند بگوید که کشتیگیر قهرمان میتواند در مســابقات جهانی به مدال برســد؟ شاید برخی مدعی باشند که اینها نفرات اصلی کشتی ایران نبودند و برخی از حضور در جام تختی معاف شــدند اما واقعیت این اســت که آنها هم تفــاوت خیلی زیادی نســبت به این نفرات کــه در جام تختی کشتی گرفتند، ندارند. به طور مثال در دو سال اخیر در وزن ۷5 کیلوگرم رضا اطری نفر اول تیم ملی در مسابقات جهانی بوده اما در کرمانشــاه سوم شد. یا محمدجواد ابراهیمی نفــر اول وزن 92 کیلوگرم بود که کریمــی به جای او راهی مســابقات جهانی شد اما حاال ابراهیمی در کرمانشاه دوم شد. یا حتما باید این سوال را پرسید که در وزن ۱6 کیلوگرم و یا 65 کیلوگرم چه کســانی میتوانند دوبنده تیم ملی را به تن کنند که در کرمانشاه غایب بودند؟ یــا در وزن 0۷ کیلوگرم یونس امامی در جهانــی 20۱8 دوبنده تیم ملی را به تن کرده بود.

بنابرایــن باید پذیرفــت که ماهیت کشــتی ایران همین اســت که در جام تختی به روی تشک رفت و باید پذیرفت که کشــتی ایــران به حدی در داشــتن کشتیگیر قابل با مشکل روبهرو شده که برای مســابقات جهانی باید دشواریهای زیــادی را تحمل کنــد و ظاهرا غالمرضا محمــدی بــرای نجات این تیــم نیاز به معجــزه دارد. در چنیــن وضعی باید این سوال را پرسید که در هفت سال گذشته رسول خادم در کشتی آزاد چه کرده و از خودش چه چیزی را برای کشــتی ایران به یادگار گذاشته است؟ قهرمانانی که در سالهای گذشــته قهرمان جوانان جهان میشدند و فدراسیون کشتی بارها از آنها بهعنوان عملکرد ویــژه خود یاد میکرد، کجا هستند؟ آن کار ریشهای که در هفت سال گذشــته منتش بر سر کشتی ایران بــود کجا اســت و چه زمانی قرار اســت خودش را نشان بدهد؟

ظاهرا غالمرضا محمدی کار بســیار ســختی را در تیم ملی کشــتی آزاد در پیش دارد. عملکرد رسول خادم در هفت سال گذشته مانند ساختن جادهای بوده که در تمام این هفت ســال کار ســاخت اشــتباه پیش رفته و حاال درست کردن تمامی این اشــتباهات بــه این زودیها ممکن نیســت. نه فقــط کادر فنی، بلکه رییس بعدی هم کار دشواری را در پیش دارد. چطور میتوان هفت سال طی شدن اشتباه مســیر را به این راحتیها جبران کرد؟ رییــس بعدی چقدر بایــد توانایی داشته باشــد و یا اینکه چقدر زمان باید در اختیار داشته باشــد که بخواهد قطار خارج شده از مسیر را دوباره به ریل اصلی خود برگرداند؟

بعــد از شــایعاتی کــه درباره واگذاری کشتی پهلوانی به فدراسیون زورخانهای و پهلوانی به راه افتاد حاال ظاهرا نوبت به کشــتی آلیش بانوان رســیده تا احتماال به فدراســیون ورزشهای عشــایری و روســتایی واگذار شود.

از تیرماه سال جاری که مسابقات قهرمانی کشــور کشتی آلیش بانوان و پــس از آن چند مرحله اردوی تیم ملی برگزار شد، بانوان این رشته در هیچ رویداد داخلی و خارجی شرکت نکردند که همین موضوع باعث شده تا شایعات زیادی درباره واگذاری این رشته به گوش برسد. برای نخستین بار این رسول خادم بود که اعزام تیم ملی کشتی آلیش بانوان به مسابقات قهرمانی جهان را به دلیل مشــکالت مالی لغــو کرد. پس از این اتفاق هیچ مسابقهای در سطح کشور برگزار نشد تا بانوان آلیــش کار بتوانند آمادگی خود را حفظ کنند و از شرایط مسابقه دور نشوند.

فدراســیون ابتدا معتقد بود که باید تقویم اتحادیه جهانی را بررسی و سپس برنامههای داخلی را متناسب با رویدادهای پیــش رو تنظیم کند اما ظاهرا واقعیت چیز دیگری است. ظاهرا حمید بنیتمیم که مدتها نایب رییس رسول خادم بود اما عالقهای به فعالیت برخی از رشــتهها که توسط رســول خادم به زیــر مجموعه این فدراسیون اضافه شد، ندارد.

شخص رســول خادم هم که این رشتهها را به زیر مجموعه فدراسیون کشتی وارد کرد، شواهد زیادی وجود دارد کــه تالش زیادی بــرای رونق گرفتن این رشته انجام نداد.

کشتی آلیش از سال 1393 تحت نظر فدراسیون کشــتی قرار گرفت امــا از آن زمان هنــوز لیگی ندارد. ضمن اینکه بعد از فعالیت کشــتی آلیش زیر نظر فدراســیون کشتی، رســول خادم به ســراغ راهاندازی کشــتی کالســیک رفت. همه این موارد میتواند نشاندهنده بیمیلی فدراسیون کشتی برای ادامه فعالیت کشتیهای سنتی و رشتههایی که از سایر فدراسیونها جذب شده بودند، باشد. فدراسیون کشتی اخیرا برخی از رشــتهها از جمله کشتی پهلوانی و گراپلینگ و چند رشــته دیگر را به فدراسیونها­ی قبلی واگذار کرده و احتمــاال برای آلیــش هم چنین سرنوشتی در انتظار است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran