Iran Varzeshi

ابرهای سیاه

شکست سنگین چلسی مقابل منچسترسیتی

- مارک آگدن ‪Mark Ogden‬

پپ: من میدانم که ساری دقیقا چه کاری میخواهد انجام دهد. چنین فردی همیشه کمک میکند فوتبال لیگ ما بهتر شود و او تالش خود را در این زمینه انجام میدهد. آنها ما را در استمفوردبر­یج بردند اما مردم درک نمیکنند این کار چقدر سخت است. سال اول من هم دشوار بود

ساری: امروز من فوتبال خودم را ندیدم. این سبک فوتبال در ابتدا جواب میداد اما حاال باید دریابیم که چرا جواب نمیدهد. ما باید این را درک کنیم و دلیل آن هم آسان نخواهد بود

رومن آبراموویچ دست کم دو بار تالش کرد پپ گواردیــوا­ل را مجاب کند که مربی چلسی شود. به این ترتیب شکست شش بر صفر چلسی مقابل منچسترسیتی برای این میلیاردر روسی سنگینتر هم بود.

اما در همان حین که گواردیوال داشت چلســی را نابــود میکرد و ســنگینتری­ن شکســت این تیم در تاریخ لیگ برتر را رقم میزد (چلســی در دوران قبل از لیگ برتر هم یک بار در سال 1991 مقابل ناتینگهام فارست هفت بر یک شکســت خورده بود) آبراموویچ احتماال داشت به این فکر میکرد که مربی فعلی چلســی، مائوریتسیو ساری 60 ســاله ایتالیایی، تنها سایهای کمرنگ از مربی سیتی است.

آبراموویچ در ماههای اخیر به دلیل آنکه نتوانســته ویزای انگلیساش را تمدید کند، به انگلیس نرفته و از راه دور ریاست چلسی را به عهده دارد. عــدم عالقه او به آنچه در زمین میگذرد باعث خواهد شد ساری فعال شغلش را نگه دارد.

اما چلســی صبر زیادی بــرای مربیان ناکام ندارد و مربــی فعلی هم پیش از آنکه تیمش مقابل ســیتی در هم کوبیده شــود، داشــت روی یخی نازک قدم برمیداشــت. پــس از پایان بازی، ســاری گفت که حتی نمیداند آینــدهاش چگونه خواهد بود و چه اتفاقاتــی برایش رقم خواهد خورد. او گفت: «من نمیدانم. شــما باید از باشگاه بپرسید. من نگران تیم و عملکردش هستم اما شغلم چه میشود؟ شما باید از باشگاه بپرسید.»

10 سال پیش در چنین روزهایی بود که لوییز فلیپه اســکوالری پس از تساوی بدون گل مقابل هالســیتی در استمفوردبر­یج از کار برکنار شد. چلسی در آن هنگام در رده چهارم جدول قرار داشت و پنج امتیاز بیشتر از آرســنال داشت اما مربی که در رزومهاش قهرمانــی جام جهانی دیده میشــد در 36 مســابقه با چلسی، شش بار شکست خورده بود و بازیکنانش دیگر به حرفهایش گوش نمیدادند.

ســاری در 40 بازی با چلســی هشت شکســت را تجربه کــرده اســت و به نظر میرســد تیم فعلی چلســی هم به او گوش نمیدهد. به این ترتیب آبراموویچ تنها فردی اســت که میتواند بگوید ساری تا چه زمان مربی چلسی خواهد ماند. سبک نابگرایانه ساری در فوتبال، با گلهای فراوان، سرعت باال و جاهطلبی بسیار، در ناپولی خوب جواب داده بود – هرچند که او به جام نرسید – اما این سبک نتوانسته در فوتبال انگلیس جواب دهد. او به چلسی آمد تا تیم را مانند سیتی گواردیوال چشمنواز سازد اما مشخص نیست او بتواند چنین کاری را انجام دهد. ســاری البته دست کم حمایت گواردیوال را دارد.

مربی ســیتی گفت: «من میدانم که او دقیقا چه کاری میخواهد انجام دهد. چنین فردی همیشه کمک میکند که فوتبال لیگ ما بهتر شود و او تالش خود را در این زمینه انجام میدهد. آنها ما را در اســتمفورد­بریج بردنــد اما مــردم درک نمیکننــد این کار چقدر ســخت است. سال اول من هم دشوار بود.»

مربی سیتی همچنین گفت که مربیان نیــاز به فرصــت دارند تا پیشــرفت کنند: «ســاری نیاز به زمان دارد و این بستگی به مالــکان و مدیران چلســی دارد. تنها دلیل اینکه من به سیتی آمدم این بود که رییس و مدیران اینجا من را باور دارند و زمانی که میبازم، راجع به من فکر بدی نمیکنند. به همین دلیل اســت که در این باشگاه تا این حد راضیام.»

نکتــهای کــه گواردیوال به آن اشــاره میکند، یعنی اهمیت حمایت شدن از سوی مدیران، شــاید دلیل این باشد که او هرگز پیشــنهاد مربیگری چلســی را نپذیرفت. او میدانست که تاریخ انقضا در استمفوردبر­یج بســیار زود به ســر میرســد اما ساری هم لجوجانه اصرار میکند که فلسفهاش را تغییر نخواهد داد، آن هم فلسفهای که به روشنی جواب نمیدهد. ســبک فوتبال ســاریبال Sarri-ball( نام ســاری به عالوه توپ) در بازی با سیتی بیشتر شبیه به Sorry-ball (ساریبال به معنای متاسف) بود.

ســبک گواردیوال در ســیتی به حدی عالــی جا افتاده که این تیم مانند ماشــین بازی میکند و فوتبال درخشان آنها رقیبان را در هم میکوبد. درست است، او فرصتش را داشــته و بیش از نیم میلیــارد پوند هم صرف خرید بازیکنان جدید کرده تا ســیتی را قوی کند، در حالی که ســاری شش ماه است مربی چلسی شده و وارث تیمی است که بازیکنانش سازگار با سبک او نیستند اما مربیان باید انعطافپذیر و عملگرا باشند و مربی چلســی هیچ کــدام از این دو ویژگی را ندارد.

او پــس از شکســت تحقیرآمیز مقابل ســیتی گفت: «امروز من فوتبــال خودم را ندیدم. این ســبک فوتبــال در ابتدا جواب میداد اما حاال بایــد دریابیم که چرا جواب نمیدهــد. ما باید این را درک کنیم و دلیل آن هم آسان نخواهد بود.

در ابتــدا، مــا در خــارج از خانه بهتر بــازی میکردیم اما حاال در خانه بهتر بازی میکنیم، پس چیزی عوض شده است و من دلیلش را نمیتوانم متوجه شــوم. پس من باید در این زمینــه کار کنم. هدف من این اســت که فوتبال من بازی شود اما در حال حاضر چنین چیزی را نمیبینیم.»

با توجه به اوضاع مربیان چلســی پیش از او، به نظر میرســد ســاری فرصت آن را نخواهد داشــت که بینش آرمانگرایا­نه خود را در چلسی پیاده کند، هرچند که او فرصت این را خواهد یافت که این شکســت مقابل ســیتی را در بازی دو هفته آینده دو تیم در فینال جام اتحادیه جبران کند.

قهرمانــی در جــام اتحادیه برای حفظ پســت او کافی نخواهد بــود. آبراموویچ به دنبال رســیدن به لیگ قهرمانان اســت و احتمــال اینکه ســاری تیمــش را به لیگ قهرمانان برســاند هر روز کمتر میشــود. چلسی در جدول ششم است. آنها با تفاضل گل پایینتر از آرسنال هستند و یک امتیاز کمتر از منچستریونا­یتد، تیم چهارم جدول دارند.

یکشــنبه روز خوبی برای هر دو باشگاه منچستری بود و ســیتی توانست همچنان پایاپــای لیورپــول پیــش بــرود. دومین هتتریک سرخیو آگوئرو در طول یک هفته توجه همه را جلب کرد و رحیم اســترلینگ (دو گل) و ایلــکای گوندوغان هم گلهای دیگر را به ثمر رســاندند. این عملکردی بود که هر کســی که طرفدار لیورپول باشــد را میترســاند. این نشــان داد که چرا سیتی بخت اول قهرمانی این فصل لیگ برتر است. مردان یورگن کلوپ باید در بازی بعدیشان در لیگ که دو هفته بعد در اولدترافور­د برابر منچستریونا­یتد است، واکنش نشان دهند.

منبع:

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran