Iran Varzeshi

VAR نمیآیداماح­سابسرخابیه­اجداست

اعتراف تلخ مسووالن درباره وعدهای که عملی نشد

-

نیمفصل دوم بدون VAR شروع شد و به احتمال زیاد بدون VAR هم تمام میشود. این اما برخالف وعدههایی است که مسووالن فدراسیون فوتبال و دپارتمان داوری درباره اصالح وضعیت داوری در نیمفصل دوم داده بودند. حاال نه تنها اعتراف میکنند که VAR به دلیل یکسری نواقص نمیتواند تا پایان نیمفصل دوم اجرا شود، بلکه این استثنا را قایل شدهاند که مدیران پرسپولیس و استقالل در صورتی که میخواهند با کمکهای مالی خود به تسریع اجرایی شدن VAR برای مسابقات خود کمک کنند، میتوانند در جلسهای با حضور ریاست دپارتمان داوران حاضر شوند. آیا این وضعیت میتواند به کاهش جنجالهای داوری در مسابقات لیگ برتر کمک کند؟ یا به آنها دامن میزند؟

روزی که مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبــال از ورود VAR به لیگ ایران خبر داد و با اطمینان اجرایی شدن این سیستم را در نیمفصل دوم میســر میدانســت، از هزینههای باالی این طرح و مسیر پرفراز و نشیبی که پیش روی فدراسیون و سازمان لیگ بود گفتیم. با این حال اما هم مسووالن داوری و هم فدراسیون فوتبال معتقد بودند که راهاندازی کمکداور ویدیویی آسانتر از آن اســت که میگویند و تا شروع نیمفصل دوم اجرایی میشــود. حاال اما رفته رفته، نقصها خود را نشــان دادهاند و مشکالت بــروز پیدا کردهاند تا مســووالن یکی یکی اعتــراف کنند کــه VAR بــه این فصل نمیرســد. با این حال امــا تبلیغات جدی و گسترده ســازمان لیگ درباره راهاندازی سیســتم کمکداور ویدیویی ،)VAR( از ورود این سیستم در نیمفصل دوم و امیدی که بــرای حل مشــکالت داوری به تیمها میداد، آفت این روزهای لیگ فوتبال شده اســت. مســووالن بدون کوچکترین شکی VAR را میهمان ورزشــگاهه­ای ایران در نیمفصل دوم میدانستند و تیمها در انتظار تولد معجرهای به نام !VAR

حاال که نیمفصل دوم آمده و همچنان خبری از VAR نیســت تیمها معترضتر از همیشــه، از حقوقــی میگوینــد که از آنها سلب شــده اســت. وعدهها همچنان پابرجاست و مسووالن سعی دارند همچنان با توســل به وعده رسیدن VAR به لیگ ایــران تیمها را به اصــالح وضعیت داوری امیدوار کنند.

واقعیت اما چیست؟ واقعیت این است که سیســتم کمک داور ویدیویی )VAR( تا پایان فصل هم به مرحله اجرا نمیرســد. این را فریدون اصفهانیــا­ن، رییس کمیته داوران صراحتا اعالم کرده است: «سیستم VAR را در چند نوبت آزمایش کردیم ولی کاســتیهای­ی دارد و نمیتوانیم اجرا کنیم. کار را با یک شرکت دیگر شروع کردهایم و البتــه در نهایت باید فیفا همه چیز را تایید کند. تالشمان این اســت که سیستم را در همین لیگ اجرا کنیم.»

تنها دو هفته از نیمفصل دوم رقابتها گذشــته اما ســیل اعتراضها بــه داوری رقابتها بخش عمدهای از اخبار فوتبالی را به خود اختصاص داده است. تصور اجحاف از سوی داوری، حتی پیش از شروع مسابقه در جان بازیکنــان، مربیان و حتی مدیران تیمها خانه کرده اســت. حجم بیانیههای قبل از مســابقات و اعتراضهای بعد از آن از همین جا ناشی شده است.

واقعیت غم انگیز داوری اما این اســت که حتی اگر این سیســتم بــه چند بازی آخــر رقابتهای لیگ هجدهم هم برســد، میدانیم که قرار نیست معجزهای رخ دهد. داوران شاغل در لیگ فوتبال ایران، عموماً در قضاوت قوی نیســتند. ضعــف داوری داوران در کنار فرهنگ غلطی که در تیمها در جهت اعتراض به تصمیمهای داوری جا افتاده، در نهایت به آشفتهبازار­ی ختم شده که امروز شاهدش هستیم.

اگــر VAR پیش از آموزش داوران به لیگ فوتبال ایران برسد، بدون شک اوضاع نه تنها بهتر نمیشــود که بدتر هم خواهد شد. چرا که همین حاال هم داوران فوتبال مــا، در یک صحنه شــک برانگیز حاضر به مشــورت با کمکهای خود و داوران پشت دروازه نیســتند. ضمن اینکه بارها مشاهده شــده که درباره یک صحنــه داوری، بین کارشناســا­ن داوری اختــالف نظرهــای زیــادی وجود دارد. حاال همیــن داوران و کارشناســا­ن قرار است در اتاقک مخصوص کمک داور ویدیویی بنشینند و درباره یک صحنه مشکوک داوری، به اجماع برسند!

پیــش از این هم گفته بودیم که ورود VAR مثــل هر تکنولوژی دیگری نیازمند فرهنگســاز­ی است و فدراســیون فوتبال میتواند تا زمان ورود این تکنولوژی، برای فرهنگسازی درباره آن برنامهریزی کند!

ســازمان لیــگ و کمیتــه داوران اما بــه جــای فرهنگســاز­ی در ایــن رابطه راهکارهای عجیبی مثل جلســه اختصاصی با مدیران پرســپولیس و استقالل را مطرح میکنند تــا در صورت کمک مالی مدیران این دو باشگاه، کمک داور ویدیویی سریعتر برای این دو باشــگاه راهاندازی شود. داود رفعتی، رییس دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال درباره اینکه گفته میشــود باشگاه پرســپولیس حاضر اســت برای اســتفاده سریعتر از این سیســتم حتی کمک مالی هم به کمیتــه داوران بکند، گفته اســت:

«دو باشــگاه اســتقالل و پرسپولیس هنوز درخواســتی در این زمینه نداشتهاند و ما نظر مســووالن این دو باشــگاه را فقط در رســانهها دیدهایم. قرار اســت بهزودی با مســووالن استقالل و پرســپولیس در این زمینه نشســتی داشته باشیم تا اگر این دو باشگاه بخواهند سریعتر از این سیستم در بازیهای خود اســتفاده کنند، شــرایط و نوع تعامل آنها با کمیته داوران را بررســی

بین کنیم.»در آنهاو شهرســتانی­شرایطیکه نســبت ســرخابیها­بــه همینوجود حاال دارد تبعیضهاییب­اشگاههای معترض که میتواند هســتند،تیشــهبه دپارتمانری­شــهداوران بــا خودو اینداوریها راهکار بزند. با توجه به اعتراضهای گستردهای که باشگاهها درباره تبعیضهای اخیر نسبت به فدراســیون فوتبال و ســازمان لیگ دارند، شــاید عاقالنهتری­ن کار بــرای ادامه لیگ در آرامش این باشــد که تا رسیدن کمک داور ویدیویی، دپارتمان داوران به جای هر راهکار غیرمعقول دیگــری روی آموزش و ارتقای سطح داوران تمرکز کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran