Iran Varzeshi

خسرویار راه کیروش را میرود

فوتبال زنان، در جست و جوی درخشش

-

فوتبال بانوان ایران چند سال بعد از فوتسال بانوان کارش را شروع کرد اما تا االن پیشرفت چندانی نداشته است. شاید یکی از مهمترین دالیل این مساله، نبود امکانات الزم برای فوتبال بانوان باشد. امکاناتی مثل زمین فوتبال مناسب، نبود اسپانسر، باشگاه و غیره. البته در کنار آن، یکسری مسائل حاشیهای هم مانع پیشرفت فوتبال بانوان شد تا فوتسال به سرعت از آنها جلو بزند و بر قله آسیا بایستد. با این شرایط، کمتر کسی به موفقیت فوتبال بانوان ایران امید داشت که ناگهان همه چیز تغییر کرد. هم لیگ فوتبال بانوان بهتر و منظمتر از قبل برگزار شد وهماینکهتی­مهایفوتبال­بانوانایرا­ندرردههایم­ختلفسنی،تالشبیشتری­برایرسیدنب­هموفقیتداش­تند.حاالامیدها­بهفوتبالبا­نوانبرگشته­وهمهمنتظرا­فتخارآفرین­یآنهاهستند.

فوتبــال بانــوان این روزها پیشــرفت خوبــی در پیش گرفته و هــم در لیگ برتر و هم تیمهای ملی شــاهد درخشش بانوان در ردههای مختلف ســنی هستیم. در لیگ برتر، ایــن فصل شــاهد رقابــت عجیب و پایاپایی از تیمهای بانوان هستیم. البته تیم شــهرداری بم خودش را از دیگر تیمها جدا کرد و بدون شکســت و حتی تساوی، برای رســیدن به قهرمانی تالش میکند اما برای نایبقهرمان­ی، تیمهای زیادی در حال رقابت هستند.

نکته جالب این است که برای تماشای مسابقات لیگ برتر بانوان محدودیتی وجود نــدارد و خانواده بازیکنــان هم میتوانند به ورزشــگاه بروند و بازی تیمهــای بانوان را از نزدیــک ببینند. مثال در بــازی تیمهای آذرخش تهــران و ملــوان بندرانزلی که در ورزشــگاه راهآهن تهران برگزار شد، مردان زیادی به ورزشگاه آمدند و بازی را از نزدیک تماشــا کردند. آن هم در یک بازی پرگل و زیبا تا متوجه شــوند در فوتبــال بانوان هم اســتعداده­ای زیادی وجود دارد. این مساله البتــه مختص تهــران نیســت و ظاهرا در شــهرهای دیگر هم خانواده بازیکنان بدون هیچ محدودیتی میتوانند به ورزشگاه بروند و بازیها را تماشا کنند.

این مساله نشان میدهد فوتبال بانوان بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته و تالش میشود به باالترین ســطح در فوتبال آسیا برسد.؛جایگاهی که االن تیم فوتسال بانوان در آسیا دارد. البته شرایط فوتبال و فوتسال در بانوان خیلی متفاوت اســت. در فوتسال اگرچه یکســری بیتوجهی مثــل پرداخت نکردن پــاداش قهرمانیها وجود دارد اما به لحاظ امکانات شــرایط بهتری دارد. این در حالی اســت که در فوتبال بانوان همچنان از لحاظ امکانات، شرایط چندان خوب نیست. به این صورت کــه زمینهایی که در اختیار تیمهای بانوان قرار میگیرد، استاندارد الزم را ندارد و معموال مشــکالت برای برگزاری مسابقات زیاد است. مثال تیم آذرخش تهران که تنها نماینده پایتخت در لیگ برتر فوتبال بانوان اســت، در هفتههای اخیر معموال در یــک زمین گلآلود و باتالقــی از حریفانش میزبانی کرد یا در مریوان شرایط بازی مهیا نبود اما بانوان مجبور شدند در همان شرایط و سرمای شدید بازی را برگزار کنند.

البته در شهرهایی مثل اصفهان و انزلی، معموال امکاناتی که در اختیار تیم مردان قرار میگیرد، در اختیار تیم زنان هم قرار گرفته امــا در کل، همچنان شــرایط ورزشــگاهه­ا چندان مطلوب نیســت. با این حال، بانوان زیادی به خاطر عشــقی که به فوتبال دارند و بدون دســتمزدی که بتواند آنها را راضی کنــد، فوتبال بازی میکنند تــا بلکه روزی بتوانند در باالترین ســطح فوتبال آسیا قرار بگیرند. همین عشــق به فوتبــال هم باعث شــد حاال یک لیگ منظم در فوتبال بانوان داشــته باشیم؛ لیگی که با حضور 12 تیم از استانهای مختلف برگزار میشود. این لیگ معموال دچار تغییرات زیادی میشــود. مثال قبال استقالل خوزستان تیم داشت اما منحل شــد. ملوان به خاطر مشکالت مالی، حدود 2 ســال حضور نداشــت و امسال برگشت و تغییــرات عجیب دیگری کــه چندان قابل پیشبینی نیســت. نکته جالب این اســت که معموال اســتانهای­ی در تیم دادن دچار مشکل میشــوند که اســتعداده­ای زیادی دارند. مثال خوزســتان و مازنــدران که در فوتبال مردان هم همیشــه اســتعداده­ای زیادی داشته و دارند اما در تیم دادن مشکل پیدا کردنــد. البته ملوان این روزها با قدرت کارش را دنبال میکنــد تا خود را بهعنوان یکی از مدعیان معرفی کند اما در خوزستان این فصل خبری از تیم نبود.

همین مســاله هم کار را برای تیمهای ملی بانوان سختتر کرده، چراکه سرمربیان تیمهــای مختلــف بانوان تصــور میکنند اســتعداده­ای زیادی در خوزســتان حضور دارند اما دیده نمیشــوند. این مساله باعث شد کتایون خســرویار سرمربی تیم زیر 19 ســال بانوان ایران به دنبال آزمایش گرفتن از اســتعداده­ای فوتبال جنوب کشور باشد. خســرویار اگرچه مثل کارلــوس کیروش عالقه خاصی هم به بازیکنان دورگه دارد و در آمریکا هم چند بازیکن کشف و به تیم ملی اضافه کرده اما در تالش اســت تا حداقل در خوزستان، بازیکنان سرعتی و گلزن انتخاب کند و به تیمش بیــاورد: «من فکر میکنم در جنوب ایران، استعدادهای فوتبالی زیادی هستند که میتوانند به تیمهای ملی فوتبال بانوان کمــک کنند. جوانهــای زیادی که سرعتی هســتند و فکر گلزنی خوبی دارند. قبال در خوزســتان تیم استقالل خوزستان حضور داشت که منحل شد و این مساله کار را سخت کرد اما من میخواهم به خوزستان بروم و در آنجا از استعدادها آزمایش بگیرم. مطمئنم که بازیکنان زیادی هستند که دیده نمیشوند. بازیکنانی که میتوانند به فوتبال بانوان ایران کمک زیادی کنند.»

نکته جالب این اســت که خســرویار فقط برای تیم زیر 19 ســال بانــوان ایران تــالش نمیکند و اگر اســتعدادی ببیند به تیمهــای دیگر هم معرفــی میکند: «من و دســتیاران­م همه بازیهای لیگ برتر فوتبال بانوان را تماشــا میکنیم. یکسری از بازیها را از نزدیک و تعداد دیگر را با فیلم. دستیار من خانم شــهبازی در سپاهان سرمربی است و او هم بازیکنانی کــه فکر میکند میتوانند بــه تیمهای ملی کمک کنند را به من معرفی میکند. متاســفانه معمــوال بازیکنانی که به درد تیم زیر 19 ســال بخورنــد، کمتر بازی میکنند. به همین دلیل در تمرینات آزمایش میشوند و نتیجه آن به من ارائه میشود. من هم هر وقت بازیکنی در ردههای بزرگســاال­ن میبینم که اســتعداد خوبی دارد به کادرفنی تیم بزرگساالن میگویم تا اگر الزم بود از آنها استفاده کنند.»

تیم فوتبال بانوان بزرگسال این روزها در تورنمنت هند حضور دارد و تا االن هیچ بردی به دســت نیاورده با این حال، خیلیها تصور میکننــد فوتبال زنان ایران پیشــرفت خوبی دارد و کمکم میتواند مثل تیم فوتسال زنان، حرفهای زیادی در آســیا برای گفتن داشته باشد. البته ســرمربی تیم زیر 91سال بانوان ایران فکر میکند این روند پیشرفت کند است و باید کمی ســرعت پیدا کند: «درست است که لیگ فوتبال زنان منظم برگزار میشــود و هر سال پیشــرفت خوبی داشته است اما فکر میکنم این روند پیشــرفت کند است و باید آموزش فوتبال را توسعه بدهیم تا زودتر خود را به ســطح جهانی برســانیم و مثل آمریکا و اروپا به دنبال عنوانهای ارزشمند باشیم. من قبال هم گفتم و باز هم میگویم استعدادهای زیادی در فوتبال بانــوان ایران وجود دارد که دیده نمیشــوند. نداشتن تیمهای نوجوانان و جوانان باعث شــده آنها دیده نشوند. اگر همه باشــگاهها، در ردههای پایه هم فعالیت داشته باشــند و بتوانند به صورت علمــی به بانوان فوتبال را آموزش دهند، میتوانیم خیلی زود در دنیا حرفهای زیادی برای گفتن داشــته باشیم. این پیشرفت فوتبال بانوان خوب است اما باید سرعت آن بیشتر شود.»

شاید در این مورد حق با کتایون خسرویار باشد چون بدون شک تشکیل تیمهای ردههای پایه در باشگاهها باعث کشف استعداد خواهد شــد اما قبل از هر چیز نیاز است اسپانسرها و حتی فدراســیون فوتبال توجه بیشتری به فوتبال بانوان داشته باشد. مثال اگر فدراسیون فوتبال، باشگاههای لیگ برتری فوتبال مردان را مجاب به تشــکیل تیمهای بانــوان و البته تیمهای ردههای پایه کند، میتوانیم شــاهد یک پیشــرفت فوقالعادها­ی در فوتبال بانوان باشــیم و البته افتخارات زیادی که به دست میآورند. مسالهای که دور از دسترس نیست.

 ??  ?? بدون شک تشکیل تیمهای ردههای پایه در باشگاهها باعث کشف استعداد خواهد شد اما قبل از هر چیز نیاز است اسپانسرها و حتی فدراسیون فوتبال توجه بیشتری به فوتبال بانوان داشته باشد. مثال اگر فدراسیون فوتبال، باشگاههای لیگ برتری فوتبال مردان را مجاب به تشکیل تیمهای بانوان کند، میتوانیم شاهد پیشرفت فوقالعادها­ی در فوتبال بانوان باشیم
بدون شک تشکیل تیمهای ردههای پایه در باشگاهها باعث کشف استعداد خواهد شد اما قبل از هر چیز نیاز است اسپانسرها و حتی فدراسیون فوتبال توجه بیشتری به فوتبال بانوان داشته باشد. مثال اگر فدراسیون فوتبال، باشگاههای لیگ برتری فوتبال مردان را مجاب به تشکیل تیمهای بانوان کند، میتوانیم شاهد پیشرفت فوقالعادها­ی در فوتبال بانوان باشیم

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran