Iran Varzeshi

گرانترین تصادف لیگ

تراکتور - استقالل: لحظهها را بشمار

- حمیدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

وضعیت تراکتورساز­ی اما چیزی نیست که در هفته دوم لیگ هجدهم دیدیم و یقینا استقالل بازی دشوارتری را پیشرو خواهد داشت. آن روز که استقالل در ورزشگاه آزادی تراکتورساز­ی را با 3 گل درهم کوبید، نه دژاگه در فرم بدنی مطلوب بود و نه آنتونی استوکس.

جمعــهای کــه از راه خواهــد رســید، در ورزشــگاه یادگار امام(ره) شــهر تبریز شــاهد بزرگتریــن تقابل مهاجمان لیــگ خواهیم بود. جایی که تراکتور پرمهره با تیمی کهکشانی رخ در رخ اســتقاللی قرار میگیرد که از نظر مهره بعــد از نقل و انتقاالت نیم فصل بیشــباهت به میزبانش نیســت. تقابل تراکتور - استقالل در واقع ضیافت بــه یادماندنی گرانترین مهاجمان لیگ ایران است. جایی که صف عریض و طویلی از گلزنهــای تراکتور مقابل مدعیان گلزنی تازه از راه رسیده استقالل قرار میگیرند.

تراکتــور از همان روز که اشــکان دژاگه و مســعود شجاعی را به خدمت گرفت و توامان با استوکس و اروین نیز قرارداد بست و سوگیتای ژاپنی را هم به تور خــود انداخت به گرانترین تیم تاریخ فوتبال ایران بدل شــد. تیمی سرشار از بازیکنــان نامی. به این اســامی باید کیوین کونستانت را هم اضافه کرد. مهاجمی فرانسوی - گینهای با کولهبــاری از تجربه که البته هنوز در ترکیب تبریزیها دیده نشــده است اما هیچ بعید نیســت که ظهر جمعه این بازیکن را برای نخســتین بار در ترکیب ســفید و قرمزپوشان ببینیم.

رویارویی استقالل و تراکتورساز­ی همه نگاهها را معطوف به خط حمله دو تیم کرده است و شاید این دیدار، یکــی از پرگلترین بازیهای تاریخ دو تیم نیز لقب بگیرد. یقینا استقالل با وجود آنکه از امتیاز میزبانی بهره نمیبرد برای تکرار آن پیروزی پرگل نیم فصل نخســت گام به تبریز میگذارد و از خود انتظار دارد برای ماندن در کورس مدعیان قهرمانی از این بازی نیز سربلند بیرون بیاید و همه امتیازها را دشت کند.

وضعیت تراکتورســ­ازی اما چیزی نیست که در هفته دوم لیگ هجدهم دیدیم و یقینا استقالل بازی دشــوارتری را پیشرو خواهد داشت. آن روز که استقالل در ورزشگاه آزادی تراکتورساز­ی را با 3 گل درهم کوبید، نه دژاگه در فرم بدنی مطلوب بود و نه آنتونی اســتوکس. ســوگیتا هم هنوز با فوتبال ایران هماهنگ نشــده بــود و دقایق قابل توجهی در ترکیب آن روز تیمش نبود. تراکتور اما به رغم آنکه نتایج آنچنان قابل دفاعی هم نگرفته امــا امروز به تیمــی قابل احترامتــر از آن روزها بدل شــده و با ارائه فوتبالــی هجومی نیم نگاهی به قهرمانی هم دارد. تنها مســاله امروز تراکتور به اصطالح بازی بگیر، نگیرش است. تراکتوریها در همین هفته شانزدهم با 3 گل نفت مسجدسلیمان را مغلــوب کردند اما یک هفته بعد به رغم آنکه از میزبانشان نســاجی پیش افتادند ولی در نهایت بازی را با تساوی تمام کردند. این وضعیت همواره در تراکتور وجود داشته و آنها با فراز و نشیبهای بیموقع خود را از صدر جدول دور کردهاند.

با ایــن حال لیکنــز، مرده کهنــهکار روی نیمکت تراکتــور میداند که اگر بازی عصر جمعه مقابل اســتقالل را ببازد، شاید دیگر شانسی برای رسیدن به جام قهرمانی این فصل نداشته باشد، به همین دلیل او نیز برای آنکه شانسهای تیمش را برای رسیدن به قهرمانی زنده نگه دارد، با همه قوا و صرفا ارائه یک بازی هجومی و قطار کردن تمام مهاجمان آمادهاش گام به میدان رقابت با استقالل خواهد گذاشت. تردیدی نیست لیکنز در این بازی تکیه خواهد کرد به شــم گلزنی اشــکان دژاگه، اســتوکس و سوگیتا و در کنار این 3 نفر به تجربه شجاعی هم چشم خواهد دوخت. هرچند نباید نام کنســتانت را هم از گوشه ذهن دور کرد. شاید در جمعهای که از راه میرســد شاهد نخستین بازی این بازیکن در ترکیب تراکتور باشیم.

از آنســو نیز پیرمرد ســرد و گرم کشیده و مصمم باشگاه استقالل چشم انتظار گلزنی دوباره مهاجمانش اســت. مردانی کــه در بازی با پیکان بارقههای امید بســیاری در دلهــا ایجاد کردند. مرتضــی تبریزی یقینــا یکی از همینها اســت و در کنار او باید گونســالوس و گادوین منشــا را هم گمارد. مثلثی که از نظر فنی کم شــباهت به مثلث هجومی تراکتور نیســت. شــفر اگر شانس بازی گرفتن از پاتوســی را هم داشته باشد بدون شک افکار لیکنز را به هم خواهد ریخت و به نوعی میتواند با این بازیکن به همتایش رو دست بزند.

این مجموعه بازیکنان در کنار دیگر مردان هجومی اســتقالل که تعدادشان کم نیست، بازی عصر جمعه را به یکی از مهمترین بازیهای تاریخ دو باشــگاه بدل خواهد ساخت. دیداری که هم از نظر فنی برای فوتبال ایران حایز اهمیت اســت و هم به لحاظ مالی، چرا کــه جذب بازیکنان برای مدیران هر دو باشگاه بار مالی بسیار سنگینی را به همراه داشته است.

روز عزای دروازهبانه­ا!

امــا از زاویــه دیگری هم باید بــه این تقابل نگریست. مهدی رحمتی و محسن فروزان در این بازی چه خواهند کشــید؟ نامها را دیدید؟ بسته نگه داشتن دروازهها مقابل این حجم از مهاجمان تشــنه و باانگیزه کار بسیار ســختی است و شاید رحمتی و فروزان یکی از پر مصیبتترین تجربیات تاریخ دروازهبانی خود را سپری کنند. یقین داریم که این بازی فرصتی بــرای دواندن توپ در میانه زمیــن نخواهد بود و تمــام درگیریها به محوطه هجده قدم دو تیم ختم خواهد شــد؛ گاهی هجده قدم تراکتورساز­ی و گاهی هجده قدم استقالل.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran