Iran Varzeshi

تازهواردان پرسپولیس کم آوردند

نقش بارز برانکو در ثبت نخستین باخت قرمزها

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

صرفنظر از نقش محسوســی که داور مسابقه اخیر پرســپولیس با فــوالد بهطور ناخواســته و با اعــالم یک ضربه پنالتی نه چندان درســت در ثبت شکســت قرمزها به خود اختصاص داد، سهم ســرمربی کروات پرســپولیس نیــز در این واقعه اندک نبود.برانکو ایوانکوویچ در روزی از سه مهره تازهوارد پرسپولیس در ترکیب ثابت تیم خود سود جســت که همه نشــانهها و قواعد به وی توصیه میکرد برای میدان دشــوار پیکار با فوالد فقط به آزمودههــا و افرادی روی بیــاورد که در دو فصل پردردســر اخیر به رغم همه کمبودها پرسپولیس را در اوج نگه داشــته بودند. روز نخســتین بازی فیکــس برای محمد نادری و مهــدی ترابی نباید در دیــدار با فوالد و آن هــم در اهواز میبود، زیرا آنها برای کسب هماهنگی با قرمزها به وقتی قابل توجه و بســیار طوالنی نیاز دارند و زمان شروع این پروســه قطعا در اهواز نبود، جایــی که فوالد از هر جهت ســاخته و پرداخته و مهیای این پیکار نشان داد و استراتژی مبارزاتی خوبی را هم در پیش گرفت و به جــای حمله بردن صرف و همهجانبه یک بازی محکــم و توأم با دوندگی زیاد و در انتظار نشســتن برای اشتباهات حریف را به اجرا گذاشت.

آنها چه کردند؟ در آن ســوی میدان محمد نادری دیپورت شــده از لیگ ســوئد که هنوز فشار شــدید پوشیدن پیراهن پرســپولیس را هضم نکــرده بود، در اواخــر نیمه اول مســوول صحنهای بــود که کرمانشــاه­ی آن را پنالتی تشخیص داد و توسط لوسیانو پریرا به گل دوم قرمزهای اهوازی تبدیل شــد و با همین گل بود که پرســپولیس تــن به نخســتین باخت خود در این فصــل داد. ترابی در نخســتین بازی خــود برای پرســپولیس به قدری ناهماهنگ و ضعیــف و دور از متن کلی نمایش تیمش ظاهر شــد که برانکــو او را از دقیقه 70 از زمین بیرون کشید و امید عالیشاه را جانشین وی کرد که هیچکس نفهمید چرا به رغم درخششاش در اکثر مسابقات اخیر پرسپولیس در این دیدار روی نیمکت نشانده شده بود.

سروش هم مشکلساز شد حتی ســروش رفیعی هم که دومین بازیاش را برای پرســپولیس پس از الحاق مجدد به این تیم انجــام میداد، با انجام کارهای انفرادی بیش از حد بازی تیمــش را کند و فاقد ســرعت عمل کرده و عمال کم آورده بود و تعویض وی توسط ایوانکوویچ و رویکرد او به بشار رسن نیز نشان از همین موضوع داشت و در میان تازهواردان پرسپولیس فقط مهدی شیری در پست مدافع راست بود که بسیار بد ظاهر نشــد، هرچند آنقدرها هم خــوب و پرثمر نبود که بازی کردنش در قالب یکی از نفرات ثابت را توجیه و ضروری جلوهگر کند.

اسباب تعجب برانکو چنانچه بهتر میاندیشــی­د برای بازی دشوار اهــواز به همانهایــی روی میآورد کــه در دیدارهای پرتعداد امســال قرمزها به خوبی انجام وظیفه کرده و با ریتم کلی بازی تیم آشنا بودند. از این دست نفرات البته در ترکیب پرســپولیس کم نبودند اما همان تازهواردها حــال و هوای کلی بازی تیــم را بخصوص در نیمه اول تغییر داده و آن را به ســویی ســوق دادند که این تیم نتوانست انســجام الزم را از خود بروز دهد و به جز دو گلی که خورد، دو ســه فرصت خوب گلزنی دیگر را نیز به حریف داد که از خط دفاع توانمندی مثل پرسپولیس بعید و اسباب تعجب بود.

مساوی مثل برد بود برانکو اگر صبر میکرد و تازهواردها­یش را ابتدا در دیدارهای خانگی و در مســابقهها­یی که امکان فتح آن بسیار بیشتر از آوردگاه اهواز باشد، به کار میگرفت، کار بس عاقالنهتری را انجــام داده بود و هماینک نیز برای میــدان دادن به مهدی شــریفی باید چنان عرصهای را برگزیند و وقت و مجال چیزی اســت که ماریو بودیمیر نیز در نوک حمله پرســپولیس بشدت محتاج آن نشان میدهــد. برانکو با نادیده گرفتن ایــن الزامهای بدیهی کمک کرد فوالد دیــداری را ببرد که اگر این فاکتورها در کار نبود و کرمانشــاه­ی روی پنالتی تصمیم بهتری میگرفت، شــاید سرخها با نتیجهای بس بهتر و حداقل با یک تساوی راهی تهران میشدند، نتیجهای که برای قرمزها کمتر از یک برد تلقی نمیشد.

برانکو با نادیده گرفتن این الزامهای بدیهی کمک کرد فوالد دیداری را ببرد که اگر این فاکتورها در کار نبود و کرمانشاهی روی پنالتی تصمیم بهتری میگرفت، شاید سرخها با نتیجهای بس بهتر و حداقل با یک تساوی راهی تهران میشدند، نتیجهای که برای قرمزها کمتر از یک برد تلقی نمیشد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran