Iran Varzeshi

ترابی مهاجم بهتر است یا ترابی هافبک؟

-

در نخســتین بــازی در ترکیب اصلی پرسپولیس، مهدی ترابی نقش مهاجم را داشــت امــا کاری از پیش نبــرد و در دقیقه 73 جای خود را به عالیشاه داد.

البته ترابی در سیستم -2-3-1 4 ســایپا یا 4-3-3 تیمملی بهعنوان بال چپ و راســت به میدان رفته بود امــا از آنجا که پرســپولیس 4-4-2 بازی میکند و هافبکهای کناریاش چندان بــه دروازه حریفــان نزدیک نیستند، برانکو او را به خط حمله برد تا از تکنیک و ضربات مهلکش مقابل دروازه استفاده کند.

بــا این حال عملکــرد عالی خط دفاع فوالد به عالوه ناهماهنگی ترابی با دیگر پرسپولیســ­یها به این بازیکن ملیپــوش اجازه درخشــش نداد. هر چنــد ترابی یکی دو ضربه به ســمت دروازه فــوالد زد و یکی دو فرار خوب هم داشــت. او حتی با دو ســه حمل توپ از مدافعان فوالد خطا گرفت اما در مجموع انتظارات را برآورده نکرد. انتظاراتی که شاید غیرمنطقی بود چرا که ترابی خیلی کم در سیستم -4-2 4 بهعنوان مهاجم بــه میدان رفته و تنها یک هفته قبــل از بازی با فوالد به تمرین پرسپولیس پیوسته بود که این شــاید بهترین توجیه باشد برای ناهماهنگی و ناکارآمدیا­ش.

پرســش مهم ما اما این است که ترابی در نقش مهاجم عملکرد بهتری خواهد داشــت یا هافبک کناری؟ در عین حال شاید ترابی در این مقایسه شبیه به عالیشاه باشد که همواره برای ارائــه تواناییهای­ش نیاز به فضا دارد و وقتی به حضــور در محوطه جریمه و حرکت البــهالی خط دفــاع متراکم حریفــان گرفتار و محدود میشــود، کاراییاش را از دست میدهد اما لب خط طولی با در اختیار داشــتن فضا در نقش گلســاز و عنصــری که خط دفاع حریف را بههم میریزد، کارایی بیشتری دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran