Iran Varzeshi

وداع با دست های مطمئن

گوردون بنکس افسانهای درگذشت

-

گوردون بنکس، دروازهبان افســانهای انگلیس که در جام جهانی 1966 با این تیم به قهرمانی جهان رسید، دیروز در 81 سالگی از دنیا رفت. صحنهای کــه او را در اذهان هواداران فوتبال در جهــان ماندگار کرد، مهاری بود که در جام جهانی 1970 از پله، ستاره برزیل داشت. بنکس 73 بار برای تیم ملی انگلیس بازی کرد و توانست با اســتوک به قهرمانی جام اتحادیه برســد، ولی یــک تصادف رانندگی در ســال 1972 بینایــی یکی از چشــمانش را گرفت و آینده حرفهایاش را تغییر داد. بنکس در کنار لو یاشین و دینو زوف بهعنوان یکــی از بهتریــن دروازهبانا­ن تاریــخ فوتبال مطرحند. واکنــش او مقابل ضربه پلــه در جام جهانی 1970 به نام مهار قرن مشــهور شد، ولی او در بازی یک چهــارم نهایی مقابل آلمان غربی به خاطر بیماری غایب بود. بنکس بعدهــا درباره آن مهــار گفت: «وقتی ایســتادم، پله به سمتم آمد و به شانهام زد. او گفــت که فکر میکرده این توپ گل شــده و جواب دادم که من هم همینطور.» او در ســال 1967 از لستر به استوک پیوست و در این تیــم هم لحظاتی فراموشنشــ­دنی داشــت. او در نیمهنهایی جام اتحادیه ســال 1972 پنالتــی جف هرســت، همبازیاش در تیــم ملی را مهار کرد. او بعد گفت که پیروزی مقابل چلســی در فینال ایــن جام در ویمبلی «بزرگتریــن و غرورانگیزت­ریــن لحظه فوتبال باشــگاهیا­ش بوده». او در پایــان آن فصل از ســوی فوتبالنویس­ــان بهعنوان بازیکن برتر انتخاب شد.

سانحه تلخ برای بنکس ولی دوران فوتبال باشــگاهی بنکس در آستانه تولد 34 سالگیاش بیرحمانه رو به پایان رفت. او در حال بازگشت از زمین تمرین به خانه بود که اتومبیلش با یک ون تصادف کرد و جراحان نتوانستند بینایی چشم راست او را برگردانند. او در واکنش به ایــن حادثه گفت: «نمیتوانم آنهــا را متهم کنم، چون خــودم بابت تصادف مقصــر بودم. آنها پیــش از جراحی گفتند که احتمال از دست رفتن بینایی 50-50 است و من خوشبین بودم.» بنکــس در ســالهای 1977 و 1978 دوره کوتاهــی در آمریــکا بازی کــرد و پس از آن مدتی هدایت تلفورد یونایتد را به عهده داشت، ولی در دســامبر 1980 اخراج شد. او در این باره گفت: «این اتفاق قلب مرا شکســت. باور نمیکــردم که پس از ایــن همه تالش چنین تودهنی به من بزنند و خیلی ناامید شدم. دیگر دنبال تیم جدیدی نرفتم. دیگر نمیخواســت­م در فوتبال باقی بمانم.»

تسلیت چهرههای نامدار در دســامبر 2015 اعــالم شــد که او مشــغول درمان سرطان کلیه اســت. باشگاه استوک امروز در بیانیهای درگذشــت او را اعالم کرد. ســر بابی چارلتــون، همبازی بنکــس در جامهای جهانی 1966 و 1970 یکی از افرادی است که درگذشت او را تسلیت گفته: «گوردون دروازهبانی خارقالعاده بود. بیتردید یکی از بهترین دروازهبانه­ای تاریخ انگلیس. افتخار میکنم که با او همبازی بودم. ما در روز بــزرگ قهرمانی ســال 1966 در کنار هم بودیم، ولی دوســتی ما فراتــر از این بود. هرچند خودم در زمین بودم و بارها این صحنه را دیدهام، هنوز نمیدانم که او چطور ضربه ســر پله را مهار کرد. جای گوردون خیلی خالی خواهد بود.» پیتر شیلتون که مثل بنکس در استوک بازی کرد و پیراهن شــماره یک انگلیس را پوشید هم گفت: «شــنیدن این خبر کامال مرا ویران کرد. امروز من قهرمان زندگیام را از دســت دادم.» توییتر تیم ملی آلمان عکسی از بنکس منتشر کــرد که در فینــال جام جهانــی 1966 یک بازیکــن آلمانی را در آغوش گرفته و نوشــت: «یــک حریف سرســخت و یک مــرد خوب. گوردون بنکس، روحت در آرامش باشد.»

 ??  ?? سالبیستودو­م|چهارشنبه42­بهمن7931|7جمادیالثا­نی0441|9102beF31|شماره1416
سالبیستودو­م|چهارشنبه42­بهمن7931|7جمادیالثا­نی0441|9102beF31|شماره1416
 ??  ?? توییتر تیــم ملی آلمان عکسی از بنکس منتشر کرد کــه در فینال جام جهانی 1966 یک بازیکن آلمانی را در آغوش گرفته و نوشــت: «یک حریف سرســخت و یــک مرد خوب. گــوردون بنکس، روحت در آرامش باشد.»
توییتر تیــم ملی آلمان عکسی از بنکس منتشر کرد کــه در فینال جام جهانی 1966 یک بازیکن آلمانی را در آغوش گرفته و نوشــت: «یک حریف سرســخت و یــک مرد خوب. گــوردون بنکس، روحت در آرامش باشد.»
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran