Iran Varzeshi

بیانگیزه در هدفگیری ضعیف در کسب نتیجــه!

روزهــا برای تیروکمــان ایران یکی پس از دیگری میگذرد و قطــار المپیک هر روز به توقفگاه پایانی خود یعنی ایســتگاه توکیو 2020 نزدیک و نزدیکتر میشــود این در حالی اســت که حال و روز تیروکمان ایران در عرصههای مختلف بینالمللی اصال خوب نیســت! شــاید اینگونه پی

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

با نگاهی گذرا به عملکرد یک ســال اخیر فدراســیون تیروکمان در دو بخش کامپوند و ریکرو و نتایج بســیار ضعیفی که کمانــدارا­ن کشــورمان از بازیهای آســیایی 2018 اندونــزی بــه بعد در صندوقچه امتیازی خود برای جمعآوری امتیاز و المپیکی شــدن ذخیره کردند، مــی بینیم که ایــن رشــته بینالمللی نتوانسته نســبت به خدماتی که دریافت کرده اســت، عملکرد و نتیجهای در خور شأن و نام ورزش ایران کسب کند.

زیرا به رغم تمامــی تغییرات ایجاد شده خصوصا در بدنه فنی تیمهای ملی تیروکمان، نتیجه عکس برای کمانداران کشــورمان در میادیــن معتبــری کــه اعزام شدهاند حاصل شــده و کمانداران همچنان حتی پایینتر از وضعیت نسبتا اســتاندار­دی که در گذشــته داشــتند، مشغول فعالیت هستند.

این اتفاق ناخوشایند و کسب نتایج ضعیــف در میادین معتبــری همچون جامهــای جهانی و «جایــزه بزرگ»ها کــه اغلب آنها بــرای تیروکمــان ایران حکم مســابقه گزینشــی المپیک پیش رو 2020( توکیو) را ایفا میکند، نشــان دهنده و گواه مســتندی اســت برای به کار بردن واژه ســقوط آزاد تیروکمان در عرصههای مختلف بینالمللی این رشته ورزشی.

زیــرا وقتی نیمنگاهــی به وضعیت ملیپوشان شاخص و فعال هر دو بخش (ریکــرو و کامپوند) میاندازیم، میبینیم که چهرههای شــاخص تیروکمان ایران همچون اســماعیل عبادی هم برخاف گذشــته بهجای اینکه رونــد صعودی را در نمودار حرکتی خود داشــته باشــند، وضعیت نگران کننده نزولی را در نتایجی که کسب میکنند برای خود ثبت کردند و با این شــرایط حتی نمیشــود خیلی بــرای آینده روی عملکرد آنها و درآمدن کار توسط چهرههای شاخص این رشته نیز حساب ویژهای باز کرد.

به طور مثال در همین مســابقات جام جهانی آمریــکا که چندی پیش در شــهر السوگاس برگزار شد، کمانداران بار دیگر دست خالی و بدون اینکه حتی از مرحله گروهی خود به رتبههای باالتر صعود کنند نرفته، برگشــت خوردند و از دور مسابقات با کسب یک آمار امتیازی ضعیف و تاسفبرانگی­ز حذف شدند. دست خالی اعزام کردیم بینتیجه برگشتیم! جالبترین نکته در اغلب اعزامهای بــرون مــرزی تیروکمــان، خصوصا در آخریــن اعزام کمانداران بــه آمریکا این اســت که فدراســیون بهخاطــر کمبود بودجه و نداشــتن شــرایط ایدهآل مالی تصمیم گرفته بود که بچههای ملیپوش تیروکمــان با هزینه شــخصی و حمایت اسپانســره­ای خصوصی که خودشــان دســت و پا کردند به ایــن رقابت برون مرزی اعزام شوند.

رقابتی که چون فدراسیون در فراهم کردن مقدمات سفر نقش خاصی نداشته اســت، معیاری برای ارزیابی فدراسیون نیســت و حاال هم که تیم ملی دســت خالی و بدون کســب نتیجه به کشــور برگشــته، خیلی نمیتوانــد از آنها برای نتایج ضعیفی که در این رقابتها کسب کردند مطالبه ای داشته باشد.

همینجــا اســت که نقــد اصلی و اساسی به مسووالن فدراسیون تیروکمان کشورمان وارد است زیرا اگر این مسابقات و نتایج آن برای فدراســیون تیروکمان مهم بــود، باید صفر تا صــد هزینههای تدارکاتــی و اعزام تیم به مســابقات را عهدهدار میشــدند تا در نهایت اگر مثل امروز نتیجهای ضعیف برای این تیم رقم میخورد حداقل میتوانستند کادرفنی و کمانــدارا­ن اعزامی را بابت نتایج ضعیفی که کســب کردند مورد بازخواست قرار دهند اما حاال که فدراســیون طبق اعام خودش فقط نقش هماهنگ کننده را در ایــن اعزام بازی کرده اســت چه مقام و مسوولی باید در قامت سوال کننده و نقد نتایج کسب شده از کمانداران ملیپوش در جام جهانی آمریکا برآید؟!

اصا اگــر کمانداران ملیپوش چون خودشــان برای اعزام به آمریکا از جیب هزینه کردند اگر دلشــان نخواســت در مورد نتایج کســب شــده در این رقابت بینالمللــ­ی پاســخگو باشــند تکلیــف چیست؟

شرط و شروط برای تنها سهمیهبگیر المپیکی تیر و کمان!

گویا ســرمربی تیم ملی تیروکمان کشورمان تصمیم گرفته است در حرکتی خودجوش و در این اوضاع اســفبار فعلی تیروکمان، برای زهرا نعمتی، تنها سهمیه بگیر المپیکی ایــن مجموعه که البته از بخــش معلوالن به تیم ملــی تیروکمان کشــورمان فراخوانده شده است، شرط و شروطی نسبتا سنگین بگذارد! یعنی در این شرایط نگرانکننده­ای که تیروکمان ایران برای کســب ســهمیه ورودی به بازیهــای المپیــک 2020 توکیو دارد، مســووالن فنی تیم ملــی تیروکمان نیز تصمیم گرفتنــد در یک حرکت عجیب و البتــه خودجوش پیش پــای یکی از شانسهای مسلم کسب سهمیه ورودی به بازیهای المپیک 2020 توکیو سنگ بزرگ قرار دهند!

اینکــه کادر فنــی بخواهــد برای ملیپوشان و اردونشینان خود که مدعی حضــور در بازیهــای المپیــک 2020 توکیــو و کســب مجــوز ورودی به این رقابتها هســتند، فیلترهای گزینشــی قرار دهد قطعا بســتگی به نظر خودشان دارد و کار غیر اصولی به نظر نمیرســد اما آیا بهتر نیست قبل از اینکه برای نوع و ورود ملیپوشــان المپیکی خود به تیم ملی تعیین تکلیف فنی شــود، نگاهی به شــرایط نگرانکننده فعلی تیروکمان و دســتهای خالی مانده خود از داشــتن پشــتوانهه­ایی مطمئــن و توانمند برای کســب ســهمیه ورودی بــه بازیهای المپیک داشته باشند؟

اگر این وســط زهرا نعمتــی را به خاطــر همین قبیل گافهــای غیر فنی خودســاخته از دســت بدهنــد، تکلیف چیســت؟ آیــا کمانــداری در حــد و اندازههــا­ی فنی و یا حتــی یک درجه پایینتــر از زهــرا نعمتــی را در اردوی تیم ملی بانوان داریــم که دنبال رکورد ورودی برای این ورزشکار شناخته شده و امتحان پس داده هستیم؟

در مسابقات جام جهانی آمریکا که چندی پیش در شهر السوگاس برگزار شد، کمانداران بار دیگر دست خالی و بدون اینکه حتی از مرحله گروهی خود به رتبههای باالتر صعود کنند نرفته، برگشت خوردند و از دور مسابقات با کسب یک آمار امتیازی ضعیف و تاسفبرانگی­ز حذف شدند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran