Iran Varzeshi

پورعل ‌یگنجی:‌02‌ساله‌بودم،‌در‌اروپا‌م ‌یماندم

-

مرتضــی پورعلیگنجی که در تابســتان به اروپا، لیگ بلژیک و باشــگاه یوپن رفته بود، در نقل و انتقاالت زمستانی به لیگ ستارگان قطر برگشت تا پیراهن العربی را بر تن کند. پورعلیگنجی 27 ســاله که یکی از مدافعان ثابت ایران در ســالهای اخیر بوده، سکوت خود را میشــکند و درباره انتقال به العربی و حذف ایران از جام ملتهای آسیا صحبت میکند. صحبتهایی جالــب از مدافعی که حاال به قطر کوچ کرده تا دوران جدیدی را در فوتبال خود سپری کند. با انتقال به العربی همه را غافلگیر کردی. تو که تازه به اروپا رفته بودی، چه شــد که به لیگ ستارگان قطر برگشتی و پیراهن العربی را پوشیدی؟

من برای آرامش و خوشــحالی خانوادهام زحمت میکشــم و بازی میکنم. در اروپا اتفاقهای خوبی برای مــن رقم خورد. با مصدومیتی که برایم پیش آمد، باز هم توانستم به زمین برگردم و برای یوپن بازی کنم. حتی بازوبند کاپیتانی یوپن در یکی دو بازی به من رسید و البته تجربه کار با مربی خوبی همچون کلود ماکلله را هم به دســت آوردم. یوپن، انتخــاب آخر من بعد از جام جهانی 2018 بود و با هدف پرش از این تیم به لیگهای معتبر به بلژیک رفتم. همــه چیز خوب پیش رفت امــا در نهایت تصمیــم گرفتم به لیگ قطر برگردم و برای العربی بــازی کنم. من برای رفاه خانوادهام بازی میکنم و این مهمترین دلیل بازگشتم بود. مگر خانــوادها­ت نمیتوانســ­تند در بلژیک همراه تو باشند؟

فاصلــه ایران تا بلژیک 5 ســاعت بــود و البته دریافت ویزا بــرای خانوادهام هم تقریبا غیرممکن. همه اینها دست به دست هم داد تا به قطر برگردم و نزدیک خانوادهام باشــم. حاال به راحتی میتوانم خانوادهام را به قطر ببرم تا کنار من حضور داشــته باشند. مگر چند ســال میخواهم بازی کنم؟ 12 ســال دور از خانواده بودم و به همین دلیل چنین تصمیمی گرفتم. نقش حامی مالــی یوپن در این انتقال چقدر بود؟

اسپانســر یوپن قطری بود و بــه همین دلیل با چند تیم از لیگ ستارگان قطر مذاکره کردم اما در نهایت با العربی به توافق رسیدم. العربی تیم اسم و رسمداری است که تالش میکند به جمع تیمهای مدعی لیگ ســتارگان برگردد. آنها به همین دلیل چند بازیکن جدید جذب کردهاند تا پیشرفت کنند و نتایج بهتری بگیرند. درباره انتقال تــو، از اروپا به لیگ قطر هنوز قانع نشدهام. نمیشد در اروپا بمانی، پیشرفت کنی و خانوادهات را اینگونه خوشحال کنی؟

شــرایط من با یــک فوتبالیســ­ت جوانتر فرق میکرد. بــاور کنید در یوپن همــه چیز مهیا بود. آنها به من احترام میگذاشتند و من هم همینطور. جای پیشــرفت هم وجود داشت اما همه جوانب را در نظر گرفتم و العربــی را انتخاب کردم. من 27 ســاله هستم و از این به بعد باید برای آینده خودم و خانوادهام تالش کنم. مطمئن باشید اگر 20 سال داشــتم، در اروپا میماندم و چندین ســال تالش میکردم تا پیشــرفت کنــم. دوری راه و البته نگاه به آینده باعث شــد به قطر برگردم و به فکر کسب درآمد باشم. فکر میکنم حاال قانع شدهاید که چرا به لیگ ستارگان برگشتم. نمیدانــم این بحث کهنه شــده یا همچنان تازگــی دارد. میخواهــم درباره پســت اینســتاگر­امی بهداد سلیمی هم حرف بزنی. پستی که ســر و صدای فراوانی به پا کرد و باعث شــد بازیکنان تیم ملی علیه او موضع بگیرند.

بهداد ســلیمی بچه مازندران اســت و احترام خاصــی برای او قایلم. او بهعنــوان افتخار ایران و مازندران، تا جایی که توانسته و انرژی داشته برای ورزش ایران افتخار آفریده. بازیکنان تیم ملی هم مطمئنا تالش میکنند و بیشــترین انرژیشان را میگذارند تــا تیم ملی نتیجه بگیــرد. حداقل از طرف خودم میتوانم این را بگویم که با جان و دل برای تیم ملی بازی میکنم. بارها ســرم را جلوی توپ گذاشتهام تا مبادا آسیبی به دروازه تیم ملی برســد. بقیه بازیکنان هم همینطور. از جان و دل مایه گذاشتهاند تا تیم ملی به موفقیت برسد. اینها منت نیســت اما ما برای پرچم کشورمان زحمت میکشــیم. حاال یک روز، روز خوب ما اســت و یک روز، روز بد. حرفهای بهداد اصال در شــأن و شــخصیت یک بازیکن تیم ملی نبود و دیدید که خودش هم عذرخواهی کرد. اما بحث اصلی بهداد درباره پاداشهایی بود که به بازیکنان تیم ملی پرداخت شد.

من نمیخواهم مقایسه کنم اما ما به جام جهانی رفتیم و درآمدی نصیب فدراسیون فوتبال شد. در جام ملتها هم به ازای هر برد، پولی به فدراسیون دادند. او و همه ورزشــکارا­ن باید بدانند که ما هم زحمت میکشیم. نه تنها بهداد بلکه همه مردم باید به تمام رشتهها احترام بگذارند، تالش ورزشکاران را نادیده نگیرند و بدانند که بازیکنان همه رشتهها برای شادی آنها تمام انرژیشان را صرف میکنند. ماجرای پاداشها چه شــد؟ سردار میگوید پاداشــی ندادهاند اما علیرضا بیرانوند نظر متفاوتی دارد. باالخره پاداش را گرفتید یا نه؟

یکســری از پاداشها را نگرفتیم و بخشی را که متعلق به قبل بود به ما دادند. در همین حد، حاال نمیدانم گرفتند و ندادند یا کال نگرفتند. آخرین سوال هم به جدایی کارلوس کیروش مربوط میشود. نظرت چیست؟

کیروش نســبت به بضاعت، شرایط و امکاناتی کــه در اختیــار داشــت، کارنامه موفقــی به جا گذاشــت و تمام تالش خود را انجــام داد تا تیم ملی شخصیت بگیرد. به خدا قسم ما چمن نداریم، موضوعی پیش پا افتاده که نخســتین آیتم برای موفقیت یک تیم است. حرفهای کیروش، همه برای احتــرام به تیم ملی و بازیکنــان بود. ما در جام ملتهای آسیا قهرمان نشدیم که شاید دلیل آن بیتجربگی، بچگــی و اتفاق بود اما نباید همه روزهای خــوب را فراموش میکردیم. مقابل ژاپن هم تا وقتی که گل نخوردیم، بازی پایاپایی انجام دادیم. برای کــیروش آرزوی موفقیت میکنم و دوســت دارم در کلمبیا روزهــای خوبی را تجربه کند. از طرفی امیدوارم هر کســی که جانشــین کیروش میشــود، دوران موفقی را برای فوتبال ایران رقم بزند. هر چند با توجه به شــرایط فعلی، حفظ این تیم ملی کمی سخت است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran