Iran Varzeshi

حمله به بنا، حمایت از خادم

علیرضا حیدری در مصاحبهای رسما اعالم کرد که قصد دارد به انتخابات فدراسیون کشتی ورود کند. هنوز ثبتنام از کاندیداها شروع نشده اما علیرضا حیدری هم به جمع دیگری از کاندیداها اضافه شده که قصد دارند در انتخابات شانس خود را برای ریاست فدراسیون امتحان کنند تا رقاب

-

رسول خادم با همین برنامه در هفت سال گذشته پیش رفت و امروز نتایج همان برنامه را همه میبینند. عجیب است با این وضعی که امروز کشتی دارد باز هم حیدری وعده میدهد که کشتی را با این روند میخواهد اداره کند. آیا باید این حرفها را باور کرد؟ ظاهرا علیرضا حیدری فراموش کرده است که مهمترین و بزرگترین موفقیت تاریخ کشتی با برنامههای محمد بنا به دست آمد که محمد رضا یزدانی خرم به او اختیار تام داد و از تمامی برنامههای او حمایت کرد.

علیرضــا حیــدری هــم مانند ســایر قهرمانان خوشــنام کشتی این حق را دارد که برای ورود به عرصــه انتخابات تصمیم بگیرد و برای رســیدن به کرســی ریاست کشــتی، ورزشی که سالها در آن در نقش یک کشــتیگیر افتخارآفری­ن و یا در نقش ســرمربی یا حتی در قامــت نایب رییس فدراسیون زحمت کشیده، تالش کند.

علیرضا حیدری در سال 200٧ و بعد از کنارهگیری از دنیای قهرمانی، ســرمربی تیم ملی کشتی آزاد شد که البته کوتاهمدت بود. بعد از حضور رســول خــادم در راس فدراسیون او مدتی نایب رییس فدراسیون بود که البته هرگز حکم نایب رییسی برای او از سوی وزارت ورزش و جوانان صادر نشد و به همین دلیل هم با رســول خادم دچار اختالفنظر شد.

بعــد از مدتــی علیرضا حیــدری با برنامهریزی رســول خــادم بهعنوان رییس فدراســیون جهانی کشتی پهلوانی منصوب شــد. حاال هم که اعالم کــرده قصد دارد وارد عرصه انتخابات فدراســیون کشتی و رقابت با سایر قهرمانان عالقهمند به ریاست فدراســیون شــود: «برنامههایـ­ـم را برای انتخابات فدراسیون کشتی آماده کردهام اما با هیچکس مذاکره و البی نداشتهام.»

ورود حیــدری بــه انتخابــات یــک حــق طبیعی بــرای او تلقی میشــود اما عجیبتریــن بخــش اظهــارات علیرضــا حیــدری از اینجا شــروع میشــود که به انتخابهای حمید بنیتمیم واکنش نشان داد کــه ظاهرا خطاب اصلــی او هم محمد بنا اســت: «طی ماهها و روزهای اخیر افراد بزرگی در سمتهای فنی و غیرفنی کشتی گمارده شدند که بهتر بود این کار در دوره سرپرستی انجام نمیشد.»

همین یک جملــه حیدری قابل بحث است و نشــان میدهد که او برنامهای برای اداره کشــتی ندارد! اگر حیــدری برنامهای برای نجات کشتی داشت االن باید از حمید بنیتمیم تقدیر میکرد که با انتخاب محمد بنا و غالمرضــا محمدی اجــازه نداده کار کشــتی روی زمین بماند! نــه اینکه بگوید چرا در زمان سرپرستی این انتخابها انجام شده است. چهار ماه از رفتن خادم میگذرد و هنوز زمان شروع ثبت نام از کاندیداها هم اعالم نشــده و مشخص نیست که انتخابات چه زمانی اســت اما علیرضــا حیدری توقع داشــته حمید بنیتمیم منتظــر برگزاری انتخابات بماند تا رییس جدید برای کشتی تصمیم بگیرد. این بــا کدام منطق و علم و حتی برنامه جور در میآید؟

حرفهــای عجیب حیــدری ادامهدار اســت. او که در ظاهــر و باطــن در دوره ریاســت رســول خادم با او مشکل داشت، عجیب اســت کــه حاال همــان حرفهای خادم را تکــرار میکند: «اینکه افراد مطرح و صاحبنــام را بیاوریم میتواند برای رییس آینده فدراسیون مشکلساز شود. اینکه یک نفر بیاید و با این شــرط که هر چه بخواهد انجام بدهد و هر چه بگوید انجام شــود در ورزشــی مثل کشتی اصال معنا ندارد و همه بایــد در آغاز کار برنامه بدهند و بر اســاس برنامه جلو بروند و جوابگوی عملکردشــا­ن باشند.

اگــر من رییس فدراســیون شــوم از همه افــراد برنامه میخواهم تا بر اســاس ارائه برنامه و بررســی دقیق آن جلو برویم، حال ممکن اســت آن فرد نخواهد بر اساس خواســته و برنامه من کار کند یا من نتوانم خواستههای او را قبول کنم. در جایی که او با اختیار تام کار را قبول کرده احتمال اینکه نتواند بر اســاس برنامهریزی دو طرف جلو برود و کار کند زیاد اســت اما من نظرم این است باید بماند و کار کند چراکه در کشتی اختیار تام نداریم و باید بر اســاس برنامه و هدفگذاری جلو برویم.»

رســول خادم با همین برنامه در هفت سال گذشته پیش رفت و امروز نتایج همان برنامه را همه میبینند. عجیب است با این وضعی که امروز کشتی دارد باز هم حیدری وعــده میدهد که کشــتی را بــا این روند میخواهد اداره کند. آیــا باید این حرفها را باور کرد؟ ظاهرا علیرضا حیدری فراموش کــرده اســت کــه مهمتریــن و بزرگترین موفقیت تاریخ کشــتی با برنامههای محمد بنا به دست آمد که محمد رضا یزدانی خرم به او اختیار تــام داد و از تمامی برنامههای او حمایت کرد.

چه ایرادی دارد به مربی کاربلد اختیار داد و بــه گفتهها و برنامههــا­ی او اطمینان کرد؟ علیرضا حیدری در سال 200٧ خودش ســرمربی تیم ملی کشتی آزاد بود آیا او در آن زمان برای آماده ســازی تیم ملی اختیار تام نداشــت؟ عجیب اســت همه افرادیکه قصد مدیریت کشتی را دارند، فقط برای تیم ملی و سرمربی آن میخواهند برنامه داشته باشــند. چرا از دیدگاه این مدیران کشــتی فقــط در ســرمربیگر­ی تیم ملــی خالصه میشود؟ کشتی نباید باشگاه داشته باشد؟ آیا نباید هیاتها کار کنند؟ چرا کسی برای آنها برنامه ندارد؟

بخش دیگــری از حرفهــای عجیب حیدری به مســائل مالی برمیگردد. او در توجیه تصمیــم خود که نبایــد به مربیان بزرگ اختیار تام داد، پای مســائل مالی را به میان میکشد و میگوید که وقتی هزینه میکنیم بایــد در قبال ایــن هزینهکردها پاسخگو بود: «وقتی قرار است پول بدهیم و هزینه کنیم باید از سرمربی تیم ملی برنامه بخواهیم چراکه بایــد در قبال مردم جواب پس بدهیــم و بگوییم این هزینهها در کجا صرف شده و چه نتیجهای داشته است.»

ایــن حــرف همــه را به این ســمت میکشــاند که آیا در این سالها که رسول خادم مدعی بود نزدیک به چهارصد میلیارد تومان هزینهکرد داشــت، به کســی جواب داده که این همه هزینه کجا صرف شــد که امروز جایگاه کشتی ششمی و یازدهمی دنیا است؟

بخش دیگــری از صحبتهای علیرضا حیدری بــه حمایــت او از رســول خادم برمیگردد: «رسول خادم واقعا حیف شد و حقش این نبود. شــاید مقداری هم خودش ایراداتی در ســاختار و تصمیماتی که اتخاذ میکرد، داشت اما ظرفیت او خیلی بیشتر از این حرفها بود. کشتی ایران نباید خادم را از دست بدهد.

این قبیل آدمها هســتند که به کشتی ایــران اعتبار دادهاند و اگر از کشــتی بروند کشتی لطمه میبیند و اعتبارش را از دست میدهد.» اینکه رســول خــادم آدم بزرگی اســت و حیف که کشتی او را از دست داده، درســت اما ســوال بزرگ این است که چرا علیرضا حیدری االن به یاد حمایت از خادم افتاده اســت؟ آیا بهتر نبود حیدری با دلیل و منطق بعد از مسابقات جهانی مجارستان از خادم حمایت میکرد؟ آیا باید این فرضیه را باور کــرد که چون حیدری قصد دارد در انتخابات حضور داشته باشد و به دنبال رای است و میخواهد دوستان خادم را به سمت خود بکشــاند این حرفها را میزند؟ حمله به انتخاب محمد بنا و دفاع از رســول خادم آیا چراغ سبز نشان دادن به کسی یا کسانی است؟

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran