Iran Varzeshi

آشتیانی:ازبمبومرگن­میترسم

-

زینب رحیمی- فوتبال ایران در بخش فوتســال و ساحلی یکی از تیمهای پیشرو و صاحب ســبک در جهان است و از همینرو بازیکنان و مربیان این دو رشــته مورد توجه کشورهای خارجی هستند. اخیرا فدراسیون فوتبال افغانستان میثم آشتیانی مربی جوان ایرانی فوتبال ســاحلی را بهعنوان ســرمربی جدید تیم ساحلی این کشــور معرفی کرد. آشــتیانی درباره حضورش در افغانستان و برنامههایش در این کشور صحبت کرده است: شما چگونه سرمربی تیم ساحلی افغانستان شدید؟

من ســالها در لیگ یــک و دو ایران کار کــردم و از جاهای مختلف نیز پیشــنهاده­ایی را داشتهام اما بر سر مســائل مالی به توافق نرسیدیم. پس از آن افغانســتا­ن پیشــنهاد داد و غیر از بحث مالی، افغانستان یک امتیاز داشــت و آن اینکه میخواست در مســابقات شرکت کند. نزدیکی این مسابقات مهم بود و تیمهای اروپایی مسابقاتشان نزدیک نبود. پس از بررسی شرایط در نهایت برای بستن قرارداد به کابل رفتم و االن حدود 2 ماه و نیم اســت که سرمربیگری تیم ساحلی افغانستان را بر عهده دارم و تا پایان جام ملتهای آســیا نیز با این تیم قرارداد بستهام و قرار شد تا پس از این مدت با بررســی شــرایط جدید برای عقد قرارداد دوره آینده آماده شویم. ســطح بازیکنان تیم ملی فوتبال ســاحلی افغانستان را چگونه ارزیابی میکنید؟

تیــم افغانســتا­ن از 2 امتیاز بســیار خوب برخوردار اســت. اول اینکه از لحاظ فیزیک بدنی بازیکنان بســیار خوبی مانند ســایر ورزشــکارا­ن کشورهای آسیایی دارد و دومین امتیاز این تیم به بازیکنان سختکوش و متعصب آن برمیگردد. به طوری که در شرایط بسیار سخت مانند هوای ســرد برفی هم حاضر هســتند تمرین کنند اما متاسفانه با وجود داشتن لیاقت تاکنون نتوانستهان­د در آسیا به جایگاه واقعی خود دست یابند. یعنی در ردهبندی از برخی تیمهای افغانستان باالتر هستند که از لحاظ فنی و توانایی بسیار پایینتر از افغانستان قرار دارند. مشکل افغانستان این است که تاکنون هیچ آموزشــی روی فوتبال ساحلی آن نبوده اســت و تکنیکها و تاکتیکهای روز دنیا به این بازیکنان مستعد آموزش داده نشده است. من کارم را در تیم ملی فوتبال ساحلی افغانستان مانند یک مدرسه فوتبال شروع کردم و حتی سادهترین نکات را هم آموزش میدهم. با جرات میگویم که افغانستان اگر با این برنامهریزی پیش برود و مورد حمایت قرار گیرد و امکانات بیشتری در اختیار این تیم قرار داده شــود، تا 3 سال آینده میتواند جزو 3 تیم اول آسیا باشد. بین 3 تا 5 سال مدت زمانی اســت که برای آمادگی تیم ساحلی افغانستان در نظر گرفته شــده است. 3 سال برای حضور در رده تیمهای برتر آسیا و 5 سال برای حضور این تیم تا در میان 20 تیم برتر دنیا قرار گیرد. از شرایط امنیتی که در افغانستان حاکم است ترسی ندارید؟

صادقانــه میگویم نه چون عقیده دارم که مرگ در هر کجایی که باید اتفــاق بیفتد، میافتد و اگر در خانه خودم هم باشــم رقم میخورد. پس دلیلی نــدارد که از بمب، انفجار یا هر چیز دیگــری صرفا بهخاطر مرگ بترســم. در فاصله کمتر از 500 متری من بمب منفجر شده است اما این اتفاقات موجب بازدارندگی من نخواهد شد. شرایط داخلی افغانستان هم به گونهای نیســت که به راحتی بتوانیم هر تیمــی را دعوت کنیم چون امنیت مهمترین موضوع اســت و حضور من نیز در کابل جرات خاصی را طلب میکند. آیا تیم ساحلی افغانستان لژیونر هم دارد؟

بله، حضرت گل باران در بوآویستا برزیل بازی میکند. جذب بازیکنان خارجی هم در برنامه شما هست؟

روز اولی که من به افغانســتا­ن آمدم، بازیهــای انتخابی در قالب یک لیــگ مجتمع را برگزار کردیم که در نهایت از دل این لیگ، 2 برادر 71، 18 ساله را کشف کردیم و آنها را به بدنه تیم ملی اضافه کردیم و عملکرد بســیار خوبی دارند و با برنامهریزی پیشرو این بازیکنان نســل آینده را خواهند ساخت. ســرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان چندی پیش اعالم کرد که برای انتخاب بازیکن حتما به ایران میآید. شما هم قصد این کار را دارید؟

بلــه حتما. حجم زیــادی از بهترین بازیکنــان زن و مرد تیمهای ملی افغانستان در خارج از افغانستان زندگی میکنند. با توجه به استعدادهای بســیار خوبــی که در ایران هم هســتند، حتما ســفری به ایــران برای کشــف این بازیکنان خواهم داشــت. 60 تا 70 درصد بازیکنان تیم ملی فوتســال افغانســتا­ن در ایران بازی میکنند و به همین خاطر میتوانند سرمایهگذار­ی خوبی در فوتبال ساحلی و فوتسال داشته باشند. همچنین قصد داریم تا با رایزنی با نمایندگان مهاجران در افغانســتا­ن، تیم فوتبال ساحلی مهاجران را هم در ایران راهاندازی کنیم. و برنامه پیش روی شما؟

در بازیهای آسیایی 15 تیم شرکت میکنند و افغانستان در گروه یک قــرار دارد و با میزبان یعنی تایلند و همچنین فلســطین و مالزی رقابت میکند و از این میان تنهــا 3 تیم به جامجهانی صعود میکنند و از این میــان مجبوریم بلیت ایران و ژاپــن را روی کاغذ صادر کنیم و باید گفت که 13 تیم برای یک شانس خواهند جنگید. کار برای تیم ملی افغانستان بســیار سخت اســت اما با چشمانداز روشــنی که در پیشرو وجود دارد میتوان به آینده خوشــبین بود و امیدواریم بتوانیم برای نخستین بار این تیم از مرحله مقدماتی صعود کند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran