Iran Varzeshi

خشن‌ ک ‌ماثر‌ پراشتباه

شجاعی،ضعیفترین بازیکن تراکتور مقابل استقالل

-

تراکتورساز­ی مقابل اســتقالل به یکی از مهمترین بردهای این فصل رســید. تیم تبریزی توانســت باخت ســنگین بازی رفت را جبــران کند و مهمتــر از آن با شکست یکی از رقیبان مستقیمش فاصله با صدر جدول را حفظ کرد.

اگر از اشــکان دژاگه که ســتاره زمین بود بگذریم، ســایر بازیکنان تراکتورســ­ازی هم نمایــش قابلقبولی داشــتند و وظایف سازمانیشان را به خوبی انجام دادند، به جز یک نفر که ناآمادگیاش توی ذوق میزد و نمایش پراشتباهی داشت؛ مسعود شجاعی.

به خاطر همیــن ناآمادگی بود که کیروش در جام ملتهای آســیا از شجاعی تنها در دو دقیقه پایانی بازی با عمان استفاده کرد و بیشــتر نقش همراه سرمربی در نشستهای خبری را داشت.

شــجاعی که کاپیتان تراکتورســ­ازی است و رابطه خوبی با مالک باشــگاه دارد، مقابل استقالل در ترکیب اصلی بود و تا آخر هم تعویض نشــد، ولی نتوانســت در حمالت تیمش موثر باشــد، طوری که رســانهها هم از نارضایتی هواداران تیم تبریزی از نمایش او خبر دادند.

شجاعی مقابل استقالل هافبک تهاجمی تیمش بود، ولی در جدال با نورافکن، هافبک دفاعی جوان اســتقالل معموال بازنده بود و برای متوقف کردن یار مســتقیمش چارهای جز خطا کردن نداشت.

در این بازی هشــت خطا به نام شجاعی ثبت شده کــه برای یک هافبک تهاجمی عدد خیلی باالیی اســت و خوششــانس بود کــه از خورشــیدی کارتی نگرفت. میانگین خطای بازیکنان تراکتور در این بازی کمتر از دو )1/8( اســت و این نشان میدهد شجاعی برای مقابله با هافبکهای استقالل حربهای جز خطا نداشته.

ناآمادگــی کاپیتان تراکتور در ســایر پارامترها هم خودش را نشــان میدهد. شجاعی عادت به دریبل دارد تا برای خودش پشت محوطه جریمه حریف فضا بسازد، ولی در این بازی چهار دریبل ناموفق داشت و نتوانست با عبور از بازیکن مستقیمش خطری روی دروازه استقالل بسازد.

او در تقســیم توپ هم ناموفق بود و با 72/2 درصد دقــت پاس، رقمی پایینتر از میانگین دقت پاس تیمش 73/9( درصد) ثبت کرده. شــجاعی ســه بار هم توپ لو داد، در حالی که میانگین تراکتور در این آیتم 1/4 است.

آمار شــجاعی در نبردهای تن به تن فاجعهبار و تنها 9/5 درصد است. این همان آیتمی است که اگر تیمی در آن ناکام باشد، کنترل بازی را به حریف واگذار میکند و از اجرای تاکتیکهای سرمربی عاجز میماند.

پیــروزی در نبردهــای تن به تن بخصــوص برای هافبکها حیاتی اســت، ولی شجاعی با شکست در این نبردهــا کار تیمش را در میانه زمین ســخت کرده بود. متوســط موفقیت بازیکنان تراکتور در نبردهای تک به تک 46/1 درصد اســت، یعنی تقریبا نیمی از دوئلها و بازی نزدیک دو تیم هم همین را نشان میداد.

با نمایش کماثر شجاعی، وزن حمالت تراکتور بیشتر بر عهده دژاگه و سوگیتا در راست و چپ بود و این تیم به ندرت توانست از میانه زمین خطری روی دروازه استقالل بسازد. تنها حضور شجاعی در حمالت تراکتور به دقیقه 79 برمیگردد که با پاس به عقب دژاگه پشــت محوطه جریمه صاحب توپ شــد، ولی شــوت او از باالی دروازه بیرون رفت.

لیکنز که مربی باتجربهای اســت و به خاطر همین ســابقه در نیمفصل جانشین تقوی شــد، قطعا عملکرد بازیکنانش مقابل استقالل را آنالیز خواهد کرد و به طور طبیعی باید متوجه نمایش کماثر و پراشــتباه شــجاعی شود.

اگر این مربی بخواهد پارامترهای فنی را مالک قرار دهد، انتظار میرود دقایق بازی شماره 7 تراکتور در ادامه فصل کمتر شود، ولی با در نظر گرفتن اتفاقاتی که برای جان توشــاک رخ داد، شاید او بر آنالیز فنی چشم ببندد و ترجیح بدهــد همچنان از شــجاعی در ترکیب اصلی استفاده کند. شجاعی که مقابل استقالل هافبک تهاجمی تیمش بود، در جدال با نورافکن، هافبک دفاعی جوان استقالل معموال بازنده بود و برای متوقف کردن یار مستقیمش چارهای جز خطا کردن نداشت. در این بازی هشت خطا به نام شجاعی ثبت شده که برای یک هافبک تهاجمی عدد خیلی باالیی است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran