Iran Varzeshi

بوکسزنان،اززیرزمینب­هرویزمینمی­آید

بانوان بسیاری به صورت پنهانی در حال تمرین بوکس هستند

-

مهمترین خبر هفته برای ورزش ایران از بوکس بیرون آمد. طبق اعــام اتحادیه جهانی بوکس، زنان بوکســور از این پس اجازه خواهند داشت در مسابقات بینالمللی با حجاب شرکت کنند. هیات اجرایی اتحادیه جهانی بوکس اعام کرد این تصمیم به خاطر دالیل مذهبی و با تغییر یونیفرم ورزشکاران اتخاذ شده است. به دنبال تغییرات ایجاد شده در حجاب، اتحادیه جهانی بوکس اجازه حضور در مســابقات را به زنان مسلمان خواهد داد. این پوشش اسامی در رشتههای دیگر از جمله تکواندو، کاراته، ووشــو، شمشــیرباز­ی، والیبال و بسکتبال نیز مورد تایید قرار گرفته است. تصویب حجاب برای بوکس زنان خبر خوبی برای بوکس ایران است که مدتهاست برای راهاندازی بوکس زنان تاش میکند و با تصویب پوشــش زنان مسلمان مسیر پیش رو هموار خواهد شــد. محمد ستارپور قهرمان سابق بوکس ایران، عضو شــورای فنی فدراسیون بوکس و رییس هیات بوکس اســتان تهران درباره این اتفاق جالب و راهاندازی رســمی بوکس زنان صحبت کرده. رشتهای که تا امروز زیر زمین دنبال میشــد و حاال قرار است با برداشته شدن موانع به روی زمین بیاید. تایید فعالیت زنان مســلمان با حجاب توســط فدراسیون جهانی بوکس، خبر بسیار جالب و هیجان انگیزی بود...

خوشــبختان­ه بوکس بانوان در کشور ما چه در بحث مربیگری و چه در بحث ورزشــکاری متقاضــی زیادی دارد. از نظر ظرفیت شــرایط خوبــی داریم و بانــوان ما اگر بهتــر از مردان نباشــند بدتر هم نیســتند، هرچنــد که من مطمئنــم بانوان مــا میتواننــد در عرصههای بینالمللی بوکس مدالآور باشند چون جسارت کافی را دارند. با توجه به این اتفــاق همه منتظرند که فعالیت بوکس زنان در ایران رسمی شود؟ در حال حاضر با پیگیریهای فدراسیون بوکس و خصوصا حسین ثوری رییس وقت فدراســیون، مجوز فعالیت بانوان بوکسور مسلمان صادر شده اما برای شروع به کار بانوان ایرانی باید وزارت ورزش مجوز صــادر کند. من امیدوارم وزیر ورزش و جوانان آقای ســلطانیفر به بانوان عالقهمند این رشــته توجه کند تا شاهد موفقیت بیشتر بانوان این سرزمین باشیم. در صورت موافقــت وزارت ورزش با فعالیــت بوکس زنان، زیرساختهای الزم در کشور و خصوصا تهران وجود دارد؟

همانگونه که در ســایر رشتههای رزمی مانند ووشو و تکواندو برای فعالیت بانوان زیرســاخت چندان متفاوتی وجــود ندارد، میتوان به شروع فعالیت بوکس نیز امیدوار بود، هرچند که مسلما با پیش رفتن این موضوع میتوان نقاط ضعف را برطرف کرد. همچنین من باید بگویم که در صورت موافقت وزارت ورزش، مــا در کمتریــن زمان ممکن و در کمتر از دو تا ســه ماه میتوانیم نخســتین مسابقه بوکس بانوان در کشور را برگزار کنیم. دلیل این صحبتم این اســت که بانوان بسیاری به صورت پنهانــی در حال تمرین بوکس بوده و بــه این رشــته عالقــه دارند که مــا آنها را شناسایی کردهایم. همه این استعدادها منتظر فرصت مناســبی هســتند تا خود را در کشور و میادین بینالمللی نشــان داده و برای ایران افتخارآفری­نی کنند. با وجود اینهمه عاقهمند و مشتاق چرا تا کنون خبری از بوکس زنان نبود و این بخش راهاندازی نشده است؟

اصلیتریــن دلیل این موضوع عدم پیگیری بود. هر چند که حاج ناطقنــوری تالشها و زحمات بســیار زیادی را بــرای بوکس ایران کشــید ولی در چند سال اخیر ریاســتش فعالیت چندان خوبی در راســتای موفقیت بوکس صورت نگرفت. خوشحالم که پیگیریهای ثوری جواب داد و حاال شــرایط برای شروع فعالیت بانوان در بوکس فراهم شده است. امیدوارم وزارت ورزش حمایت الزم را انجام دهد. اما با وجود رفتن ناطق و حضور ثوری بســیاری به عملکرد رییس جدید نقدهای جدی دارند؟

تعــداد اندکی میخواهند روند رو به رشــد فعلی بوکس را متوقف کنند. با همه نقاط ضعفی که وجود دارد، حســین ثوری واقعا برای بوکس کار میکند و دســتاورده­ای خوبی را در این یک سال داشته که مــن بهعنوان یک قهرمان ســابق بوکس در آســیا و ایران این موضوع را میبینم. متأســفانه تعداد اندکی هستند که با توجه به کم کاریهــای صورت گرفته در بوکــس میخواهند خود را بزرگ و از نبود افراد بزرگ و پیشکسوتانی چون رضا صمدی سوءاستفاده کنند. امیدوارم این سنگ اندازیها تمام شود تا با اتحاد همه اهالی بوکس، این رشته به موفقیت برسد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran