Iran Varzeshi

آقای کریمی، شما در سپیدرود سلبریتی پرسپولیسی اینستاگرام نیستید

در انتظار بازگشت به زمین فوتبال و در انتظار بقای سپیدرود

- فرشاد‌کاس‌نژاد ‪Farshad Casnejad‬

بیانیه جمعی از روزنامهنگا­ران و چهرههای ورزشی رشت در پاسخ به متن عجیبی که پیشتر باشگاه سپیدرود بهعنوان بیانیه منتشر کرده بود، قابل درک است و البته نکات بحثبرانگیز­ی دارد. علی کریمی اگر آن چهرهایست که سعی میکند در اینستاگرام و کانال تلگرامش از همه پاسخ بخواهد، باید از انتشار بیانیه روزنامهنگا­ران و چهرههای ورزشی رشت خوشحال باشد، چون هم مقابل کریمی پرسشگر بودهاند و هم سعی کردهاند همه چیز در باشگاه سپیدرود شفاف باشد، همانچه علی کریمی هم البد از حقوق شهروندی میداند، هم پرسشگری و هم طلب شفافیت.

علی کریمی اگر فقط سلبریتی اینستاگرام نیســت و دوســت ندارد مثل یک ســلبریتی، طرفدارانــ­ش را در حال فحاشــی به منتقدانش ببیند، خود باید پیشــقدم شود و از اینکه مورد نقد و پرســش قرار گرفته اســتقبال کند و به پرســشها پاســخ بگوید و اگر اطالعات غلطی در بیانیه باشــگاه تحت مالکیتش منتشر شده، اصالح کند و پوزش بخواهد، به شــائبهها درباره فعالیتهای اقتصادی و ســاز و کار باشگاهداری خصوصی نیز پاســخ بگوید. وقتی او خود را در موضع مالک باشگاه خصوصی در اقتصاد ورزش ایران قرار میدهد، بدیهی است که پرسشهای جــدی درباره نحوه فعالیتش مطرح باشــد، آن هم در فوتبالی که ســرمایهگذ­اری خصوصی در آن بیمعناســت و توجیه اقتصــادی ندارد. این بحث وقتی به مســیر غلطی میرود که عشق و عالقههای بیربط و اغراقآلود به سپیدرود درباره علی کریمی مطرح میشــود تا شاید دالیل یک فعالیت اقتصادی را توجیه کند.

از علی کریمی شــاید هنوز توقع نمیرود که پاسخش مقابل پرسشــگری روزنامهنگا­ران، تماشــای فحاشــی عاشــقان یک ســلبریتی اینســتاگر­امی به منتقدانش باشــد. اگر اینطور نیست، چند پرسش را که در بیانیه روزنامهنگا­ران گیالنی آمده، مرور کنیم.

در بیانیه باشگاه سپیدرود نوشته شده بود که علی کریمی ۴ میلیارد تومان بدهی سپیدرود را در بــدو ورود به باشــگاه پرداخت کرده. علی کریمــی اما بهتر از مــا میداند که هرگز رقم ۴ میلیارد برای پرداخت بدهیها هزینه نشــده. در بیانیه روزنامهنگا­ران و چهرههای ورزشــی رشت توضیــح دادهاند که چه مبلغی برای تســویه با طلبکاران توسط چکهای مدتدار هزینه شده کــه فاصله عمیقی بــا ۴ میلیارد دارد. انتشــار ایــن ارقام غیر واقعی و اغراقآلود شــبیه همان اغراقهای بیجا و اسطورهســا­زی از علی کریمی اســت که امیدواریــ­م او از چنیــن تملقهایی خوشحال نباشد.

در بیانیه باشــگاه علی کریمی را یک مرد بیمانند در رشت خواندهاند که نظیرش به تعداد انگشتان یک دست در شهر پیدا نمیشود. چنین اغراقی در بیانیه باشــگاه سپیدرود که مالکیتش بر عهده علی کریمی اســت، فارغ از اینکه یک توهین به مردم شهر است، یک خودستایی زننده هم هست که معلوم نیست چگونه کریمی به آن تن داده. اینکه علی کریمی مالک یک باشــگاه باشد و در وصف خود چنین بیانیهای بنویسد، از عجایب است و قواعد حرفهای و رسانهای در یک باشگاه را زیر پا گذاشته. این میزان از خودستایی و توهین به شــهروندان و منت گذاشتن بر سر هوادار باورکردنی نیســت اما واقعیت این است که در سپیدرود چنین جوی حوالی علی کریمی ســاخته شــده که از آن، چنین خودستاییها و منتگــذاری و توهین درمیآید. اعتراض به این توهین که کاش به تعداد انگشــتان یک دست در شــهر مرد به مانند کریمی پیدا شــود، نباید با تملقهای دوباره در فضای هواداری بیپاســخ بماند. کریمی باید روشن و شفاف توضیح بدهد که چرا این بیانیه را در رسانه رسمی باشگاهش منتشــر کرده و حتی چند روز پس از انتشــار برای تصحیح و پوزش بابت انتشــارش واکنشی نداشته؟

علی کریمی البد میداند که هواداران یک باشــگاه چند بوقچی ورزشگاه یا بوقچی مجازی نیســتند که به پاس دستمزدشان مجیز بگویند و منتقد را به داللی و ســهمخواهی متهم کنند. هوادار شــهروند اســت، الیکر علی کریمی در اینســتاگر­ام هم احتماال نیست، پرسش دارد و اگر پاسخ شفاف و دقیق و مطمئن نگیرد، تصویر روشــنی از علی کریمی در هــر عنوان در ذهن نخواهد داشت. درباره علی کریمی و عملکردش در ســپیدرود بحث مفصل اســت اما این نکته نبایــد فراموش شــود کــه او نمیتوانــد با جو رســانهای و هواداری منتسب به پرسپولیس، بر انتقادات درباره عملکرد و رفتارش در سپیدرود سرپوش بگذارد و از محبوبیت اجتماعیاش برای فراموش شــدن عملکردش در ســپیدرود بهره ببرد. با حملههای مجازی شیفتگان پرسپولیسی نبایــد راه نقد عملکرد کریمی در ســپیدرود به بیراهه برود. علی کریمی در سپیدرود سوپراستار پرســپولیس نیســت، بلکه مالک و ســرمربی همزمان سپیدرود است که نه درباره روند انتقال مالکیتش تا امروز یک خبر رسمی منتشر کرده و نــه دربــاره نتایج خود توضیــح میدهد و نه مدارک الزم مربیگری دارد که بهعنوان سرمربی در کنفرانسهــ­ای خبــری رودرروی خبرنگار بنشــیند. علی کریمی در سپیدرود نه سلبریتی اینستاگرام است و نه سوپراستار پرسپولیس، او مالک باشگاه و مربی فوتبال است و اجازه ندارد از وجوه دیگر شــخصیت ورزشی و اجتماعیاش برای فرار از پاســخگویی یا برای طرح ادعاهای بیراه و دور از واقعیت استفاده کند. این منصفانه نیســت که با تملق و اغراق و بزرگنمایی، حضور علی کریمی در سپیدرود را بررسی کنند. درباره فوتبال، باشــگاهدا­ری خصوصی و ساز و کار این ماجرا در ســپیدرود پرســشهایی مطرح است، پاسخش نباید این باشد که مبادا چهره اسطوره پرسپولیس مخدوش شــود. این پاسخها به کار فضاهــای هواداری و لیدرها میآیــد، نه به کار بحث جدی در فوتبال.

ســپیدرود هنوز شــانس بقا در لیگ برتر را دارد. ســپیدرود امیــد فوتبــال یک شــهر اســت، شــهری که از بودجههــای آنچنانی در ورزش بهرهمند نیســت اما همیشــه با کوشش و دشــواری بســیار، فوتبال بین مردمانش یک جریان زنده و جذاب بوده. ســپیدرود اما آنقدر بازیچه نیســت که در بیانیه باشگاه - در وصف خرید ماشینلباسش­ــویی- متملــق مالک خود شــود. بســاط این بازیهای تملق و اغراق باید در سپیدرود جمع شود. ســپیدرود برای بقا به کارفنی دقیق و منظم نیاز دارد، نه به کوشــش برای جذب محبوبیت بــرای مالک و مربیاش. علــی کریمی هم تا ابد بــا محبوبیت نمیتواند مربی فوتبال باشــد. مربیگری کار دیگری است که از سلبریتیهای اینستاگرام و از سوپراستاره­ا برنمیآید. در مربیگری با مربیگری سوپراســتا­ر میشــوند، نه با مجیزگویی شیفتگان مجازی یا جیغ و تمجید آنها. تصور ما همچنان این اســت که علی کریمی به این نکات بدیهی آگاه اســت، پــس برمیگردیم به زمین فوتبال و منتظریم تا این هفتههای ســخت باقیمانــد­ه از لیگ -دور از بازیهای رســانهای و تملق و اغراق- ببینیم علی کریمی با چه رویکرد و تیزهوشی و درایتی دستکم سپیدرود را در لیگ برتر حفظ میکند. منتظریم تا فوتبال تماشــا کنیــم، نه اینکه در وصف شــما بیانیههــا­ی پر از تملــق و توهین بخوانیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran