Iran Varzeshi

بیانیه ممنوع!

راهکار دپارتمان داوری برای پایان جنجالها

-

ارجاع به کمیته انضباطی به جای پاسخگویی و اصالح وضعیت نامناسب داوریهای مسابقات، آخرین راهکاری است که برای بهبود وضع موجود به ذهن مسووالن داوری فدراسیون فوتبال میرسد.

«از این پس هر باشــگاهی چه پیش از مســابقه و چه بعد از مسابقه در مــورد داوری بیانیهای صادر کند، آن باشــگاه را به کمیتــه انضباطی فدراسیون فوتبال ارجاع خواهیم داد تا برخورد قانونی و قاطع با آن باشگاه صورت گیرد.»

بعد از همــه اعتراضهایی که به نحوه قضــاوت داوران در مســابقات لیگ برتر شد، این پاسخی است که از داود رفعتی، رییس دپارتمان داوری میشنویم! ارجاع به کمیته انضباطی به جای پاسخگویی و اصالح وضعیت نامناســب داوریهــای مســابقات، آخرین راهکاری است که برای بهبود وضع موجود به ذهن مسووالن داوری فدراسیون فوتبال میرسد.

رفعتی مدعی است که: «داوران ما همــواره تالش کردهانــد بهترین قضاوتشــان را انجــام بدهنــد امــا جوی که ایجاد شــده به هیچ عنوان مناســب نیســت.» و جالــب اینکه او مناسبســاز­ی جو بــرای داوران زیرمجموعها­ش را تنها در ارجاع دادن معترضان به کمیته اخالق و انضباطی دیده است.

جریانی یکطرفه از سوی کمیته داوران که برای دفاع از عملکرد خود، راهی جــز حمله و انکار اشــتباهات نداشــته و ندارد. که چه بســا اگر از ســالها قبل حتی بــرای یکبار هم که شــده، اشــتباهات واضح داوری از ســوی مســووالن ایــن کمیته و دپارتمــان پذیرفته و بــرای ارتقای سطح داوران تصمیمی جدی گرفته میشد، حاال شاهد این نبودیم که به خاطر کوچکترین اشــتباهات داوری بازیکنان به سمت داوران هجوم ببرند و اعتراض، جزو جدایی ناپذیر روابط بازیکن و داور باشد.

البته کــه اعتراض همیشــگی بازیکنان و مربیان به داوری مسابقات هم موضوع توجیهپذیری نیســت اما اینکه توســل به کمیتــه انضباطی، تنها راه پاسخگویی به این اعتراضها باشد، در نوع خود واکنش عجیبی به نظر میرسد.

داود رفعتی البتــه در مصاحبه دیگری، بــه این موضــوع که گفته میشود داور مســابقه تراکتورساز­ی - اســتقالل از کادرفنــی اســتقالل عذرخواهی کرده، واکنش نشان داده است: «گفته شــده که داور مسابقه تبریــز در این خصوص یا هر موضوع دیگــری عذرخواهی کــرده اما این مســاله هم صحت ندارد چرا که اوال در این بازی هیچ اشتباه تاثیرگذاری دیده نشــده که داور بخواهد از کسی عذرخواهــی کند و البته حتی اگر در یک بازی داور مرتکب اشتباهی شود از عوامل تیمها عذرخواهی نمیکند.»

نگاه کلی رییس دپارتمان داوری بــه قضــاوت داوران در هفتههــای اخیر این اســت که: «خوشبختانه در بازیهــای این هفته تاکنون شــاهد قضاوتهای بســیار خوبــی بودهایم و هیچ اشــتباه تاثیرگذاری از سوی داوران در ایــن بازیها اتفاق نیفتاده است. طبیعتا ممکن است اشتباهات جزئی در برخی بازیها وجود داشته باشــد اما هیچ اشــتباه تاثیرگذاری مشاهده نشده و عملکرد داوران بسیار خوب بوده است.»

حاال در راســتای این درخواست رفعتی، قرار شــده رییس فدراسیون فوتبــال به همراه مســووالن کمیته انضباطــی، کمیته اخــالق و کمیته داوران بهزودی جلســهای تشــکیل دهند تا به بررســی مــوارد رخ داده بپردازند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran