Iran Varzeshi

فعال خبری از نشانههای مهاجم گلزن نیست

قضاوت اولیه درباره کیفیت خرید خارجی پرسپولیس

- محمد قراگزلو ‪Mohammad Gharagozlo­u‬

بعد از نمایش ضعیف گادوین منشا و عملکرد پایینتر از حد انتظار خط حمله پرسپولیس در نیمفصل اول لیگ برتر، برانکو با تصمیمی منطقی گادوین منشا را کنار گذاشت و با جذب ماریو بودیمیر و البته مهدی شریفی و سعید کریمی جوان درصدد تقویت خط آتش تیمش برآمد. البته از ابتدا مشخص بود بودیمیر گزینه کروات پرسپولیس که احتماال خرید ارزانقیمتی هم نیست گزینه اصلی جانشینی منشا خواهد بود و دو بازیکن دیگر به عالوه محمدامین اسدی نفرات ذخیره خط حمله پرسپولیس خواهند بود که باید پشت سر علیپور و بودیمیر قرار بگیرند و منتظر دقایق کوتاهی باشند که احیانا به زمین فراخوانده شوند.

با این وجود بعد از بازی با استقالل خوزســتان قضاوتهــا دربــاره کیفیت مهاجم کروات پرســپولیس آغاز شده و حتی برخی پیشکسوتان ناامیدانه درباره او حرف میزنند یــا انتقادهای تندی به حضور او در پرسپولیس مطرح کردهاند.

اگر بخواهیم منصف باشیم واقعیت این اســت که تا االن ایــن مهاجم بلند قامــت چیزی از خود نشــان نداده و به نظر نمیرســد مشــکالت خــط حمله پرســپولیس را مرتفع کند امــا در این خصوص باید چند نکته را در نظر گرفت. نخســتین و مهمترین نکته این است که بودیمیر از فرهنگ و شرایط متفاوتی به لیگ برتر ایران آمده و کمی زمان میبرد تــا در تیم جدید جا بیفتد و با شــرایط موجود آداپته شود. از سوی دیگر او نیز مثل برخی بازیکنان جدید پرســپولیس نیاز به زمــان دارد تا با سیســتم بازی ایــن تیم و بقیه نفرات هماهنگ شــود. در واقع میتــوان اینطور گفت که هیچ کس در تواناییهای فنی بازیکنانی مثل سروش رفیعی و مهدی ترابی شک ندارد اما این دو بازیکن هم هنوز نتوانســته­اند خواســتهها­ی هواداران پرســپولیس و برانکو را برآورده کنند پس طبیعی است از بازیکنی که در لیــگ برتر ایران اصال حضور نداشــته هم نباید توقع چندانی داشت.

نکته مهم دیگری کــه باید در نظر گرفته شود این است که پرسپولیس در شکل حرکتی و فاز حمله خود مشکالت اساسی دارد که بخشی از این مشکل به بدنسازی سنگین نیمفصل و بخشی دیگر به ناهماهنگیه­ــا و تغییرات تیم ارتباط دارد کــه کادرفنی پرســپولیس امیدوار است هفته به هفته کاهش یابد و تیم در مسیر درست قرار بگیرد.

واقعیت این اســت کــه خط میانی پرســپولیس در چهــار بــازی اخیر (با احتســاب دیــدار با ســپیدرود در جام حذفی) نتوانســته موقعیتهای چندانی بــرای مهاجمانش خلق کند و ضعف فاز تهاجمی باعث شــده مهاجمــان کمتر در موقعیت گل قــرار بگیرند. البته علی علیپور بــا هوش باال، آمادگــی بدنی و تواناییهــ­ای باالی خــودش در همین شــرایط خــوب کار کرده اما حســاب بودیمیر جداست.

مهاجم کروات پرسپولیس در چهار دیدار اخیر پرسپولیس (با احتساب بازی حذفی در رشت) جمعا 191 دقیقه بازی کــرده اما هنوز موفق نشــده یک ضربه امیــدوار کنننــده به چارچــوب دروازه حریفان بزند. هر چند بودیمیر در کنترل توپ و کارهای ترکیبی نسبتا موفق بوده اما مهاجم گلزنی نشان نداده و هنوز یک ضربه امیدوار کننده از او ندیدهایم.

بودیمیر در بازی مقابل ســپیدرود از شروع نیمه دوم به بازی رفت و 45 دقیقه بــازی کرد. او در بــدو ورود به زمین یک ضربه ســر خوب زد امــا داور خطایش را گرفت. در ادامه ماریو یک موقعیت ایدهآل را در ایــن بازی هــدر داد و در حالی که در نخستین بازیاش شانس گلزنی داشت ضربه آرام و ناامید کنندهای به توپ زد. در همان بازی البته او یکی دو پاس خوب به علیپور داد و همکاری مناسبی با زوج خود در خط حمله داشت که باید این نکات را هم مد نظر قرار داد.

بودیمیــر مقابل پدیــده 24 دقیقه بازی کرد اما در شرایطی به میدان رفت که پرسپولیس عقب نشسته بود و بازی کنترلی را در دســتور کار خود داشــت. شــماره 19 کروات در این بازی بشدت مصدوم شد اما یک همکاری بسیار خوب با علیپور داشت و دو نفری یک ضدحمله کالسیک را پیریزی کردند که در نهایت ضربه آخر بودیمیر تور کنار دروازه پدیده را لرزاند.

بودیمیر مقابل فوالد 32 دقیقه بازی کرد و در شــرایطی به میــدان رفت که پرسپولیس دو بر صفر عقب بود و با تمام عناصر تهاجمیاش دنبال روزنهای برای بازگشت میگشت اما ماریو در فضاهای تنــگ و البهالی مدافعان پرتعداد حریف کاری از پیش نبرد و مثل بازیهای دیگر بیشتر پشت به دروازه صاحب توپ شد. او در این بــازی در موقعیت گلزنی قرار نگرفت و تنها دو سه پاس خوب داد.

ایــن مهاجم کــروات در بــازی با اســتقالل خوزســتان برای نخستین بار در ترکیــب اصلی به میــدان رفت و با اینکه تــا پایان مســابقه در زمین ماند و تعویض نشــد، نمایشــی ضعیفتر از بازیهای قبلیاش ارائه داد. هر چند در این بازی خط میانی پرســپولیس نسبت به دیدارهای قبلی ضعیفتر عمل کرد اما بودیمیر اصال در جریان بازی نبود و فقط یک ضربه آرام به چارچوب دروازه حریف زد که آن هم در موقعیت آفساید بود.

بودیمیــر در این بازی هیچ وقت در محل فرود توپهایی نبود که همبازیانش از جناحین یا از نیمه زمین خودی ارسال میکردند ضمن اینکه برخالف بازیهای قبلــیاش بازی بدون تــوپ و همکاری ترکیبــی موثری هم با علیپور یا ســایر هافبکها انجام نداد.

واقعیــت این اســت که بــا وجود کیفیتهــای خوبی که ایــن بازیکن در کنترل توپ، کارهای ترکیبی و ارســال پاس نشــانمان داده، هنوز نشــانهای از یک مهاجم گلــزن و بازیکنی که بتواند اصطالحــا کار را در بیــاورد یا در مواقع بحران در نقش فرشته نجات عمل کند، بروز نــداده که این اتفاق میتواند دالیل مختلفی داشــته باشــد . البته کادرفنی پرســپولیس از ابتدا اعالم کرده بود این بازیکــن نیــاز به یک ماه زمــان دارد تا شرایط مناسبی در تیم پیدا کند و شاید هنوز هم برای قضاوت درباره او زود باشد. به هر حال با این شرایط مشخص نیست که این بازیکن در دیدار دوشــنبه مقابل پدیده هم ثابت باشــد اما همچنان باید چند بازی دیگــر از او ببینیم تا قضاوت دقیقتری دربــاره کیفیتهای فنیاش داشته باشیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran