Iran Varzeshi

دفاع با بازیکنان هجومی

استراتژی معکوس شفر:

-

پیروزی در بازیهای بزرگ! این همان کلید موفقیت استقالل در نیمفصل دوم است؛ نسخهای شفابخش که استقالل را به صدر جدول میرساند. ارتش آبیها اما نخستین بازی بزرگ را با شکست پشت سر گذاشت؛ باختی تلخ مقابل تراکتورساز­ی که اگر قدری مدیریت میشد الاقل با یک امتیاز همراه بود. اما دژ مستحکمی که استقاللیها در بازیهای قبل ساخته بودند، مقابل مهاجمان فرصتطلب و حرفهای تراکتور تاب نیاورد و در نهایت منجر به ثبت شکستی ناباورانه مقابل یکی از جدیترین مدعیان قهرمانی لیگ شد. تراکتور را با خریدهایی که داشته میتوان اینگونه تعبیر کرد که جدیترین مدعی قهرمانی در نیمفصل دوم است و تردیدی نیست در بازیهای آتی نیز با همین هیبت پیش خواهد رفت و چه بسا در هفته بیستم سپاهان را هم شکست دهد و یک گام دیگر به صدر جدول نزدیکتر شود. قدرت تراکتورساز­ی اما دلیلی بر پذیرش شکست استقالل در تبریز نیست و عوامل فنی این باشگاه باید درباره چرایی شکست خود در هفته هجدهم توضیحات محکمهپسندی ارائه کنند.

اظهارات شفر بعد از بازی با تراکتورساز­ی اما بیشــتر بــه بهانه شــبیه بود تــا دالیلی محکمهپســن­د. ســرمربی اســتقالل به جای آنکه اشــکاالت کارش را بپذیرد یا قبول کند که مردانش آمــاده و مهیای بازیهای بزرگ نشــدهاند، ابتدا داوران و بعد جدایی ستارهها را در این شکســت ســهیم کرد. صحبتهای ســرمربی اســتقالل اما کامــال در منافات با آرمانهایی بود که پیــش از این بازی بزرگ تصور میشــد. به یاد میآوریم که شفر قبل از بازی با تراکتورســ­ازی و حتی پیش از بازی با پیکان با ادبیاتی به اســتقبال نیمفصل دوم میرفــت که هیــچ نشــانهای از کمبودها و کاســتیهای اینچنینی در خود نداشــت اما شکســت در عصر جمعه نیمهبرفی شهر تبریز کافی بود تا بهانههای آقای ســرمربی دوباره آغاز شــود؛ رویهای کامال تکراری که همواره بعد از باختهای بزرگ مشاهده شده است.

شــفر اگر نگاهی به نتایجش در نیمفصل اول بینــدازد بــا مــا همعقیده خواهد شــد کــه تیمش عمیقــا در مقابــل مدعیان لیگ هجدهم با مشــکل نتیجهگیری مواجه است. در نیمفصل اول نیز اســتقالل از پس تیمهای مافوق خود برنمیآمد. آن زمان پرســپولیس، پدیده و ســپاهان در جــدول ردهبندی لیگ باالتر از استقالل قرار داشتند که شفر هیچیک از این تیمها را نبرد. او با پرسپولیس و پدیده مســاوی کرد و از این دو بــازی تنها 2 امتیاز به دست آورد و بازی با سپاهان را هم باخت. در نیمفصل اول اســتقالل همین تراکتور که عصر جمعه گذشته به آن باخته بود را با بردی پرگل از تهران به سمت تبریز بدرقه کرده بود اما آن تراکتور هرگز هارمونی امروز را نداشت و حاال که به شرایط آرمانی رسیده و در جدول نیز باالتر از استقالل قرار دارد، ارتش آبی قادر بــه تکرار آن پیروزی نیمفصل اول نیســت و میــدان رقابت با این تیم را با شکســت ترک میکند.

در شکستهایی که استقالل در نیمفصل اول تجربه کرده بــود باید باخت به پارسجم را هــم لحاظ کرد، اما اگــر بخواهیم بهلحاظ رتبهای که تیمهــا در جدول دارند، به قدرت آنها بنگریم باید ایــن واقعیت را بپذیریم که اســتقالل عالوه بر جبران شکست مقابل این قبیل تیمها باید تیمهــای مافوق خود را هم مغلوب کند تا به جام قهرمانی نزدیک شود که در نخستین قدم هرگز چنین نشده و استقالل

حال شاید در نیمفصل بهواسطه جدایی تیام و جباروف و حتی امید ابراهیمی میشد فرصتسوزیها را بهنوعی توجیه کرد اما در نیمفصل دوم با انبوهی از خریدهای متنوع و برگزاری اردوی برونمرزی هیچ توجیهی از سرمربی استقالل قابل پذیرش نیست.

یک بازی 6امتیازی را باخته اســت؛ دیداری که جبران آن مســتلزم پیروزی در بازیهای بزرگ آتی است، یعنی همان فرمولی که استقالل را به جام قهرمانی میرســاند؛ برتری مقابل مدعیان قهرمانی.

اســتقالل با شکســت مقابل تراکتور خود را از موقعیــت قهرمانی دور کرده اما رســیدن به چنین موقعیتی چندان هم بعید نیســت به شرط آنکه آبیها در بازیهای آتی موفق شوند، در جدالهــای رودررو با مدعیــان قهرمانی به پیروزی برســند و باقی امتیازهــا­ی عقبافتاده را نیز در دیگــر دیدارها جبران کنند؛ فرایندی دشوار که مستلزم ســاختن ترکیبی هماهنگ اســت، ترکیبی که در بازیهای بزرگ پاســخ انتظارهای استقالل را بدهد نه ترکیبی که تنها در بازیهای نیمهدشــوا­ری نظیر بازی با پیکان موفق باشد.

بهزودی بازیهای لیگ قهرمانان آســیا نیز فرا میرسد و دشــواریها­ی وینفرد شفر برای رســاندن اســتقالل به صف مدعیان قهرمانی بیشتر هم خواهد شد، اما صرف اینکه استقالل را بهواســطه از دســت دادن برخی نامها فاقد قدرت و انسجام کافی بدانیم بهانه قابل پذیرشی از ســوی سرمربی استقالل نیست. شفر در واقع در حال قدم زدن در همان مسیری است که در نیمفصل اول دیدیم؛ مسیری که منتهی به صدر جدول نبود. حال شــاید در نیمفصل بهواسطه جدایی تیام و جبــاروف و حتی امید ابراهیمی میشد فرصتسوزیها را بهنوعی توجیه کرد اما در نیمفصــل دوم با انبوهی از خریدهای متنوع و برگــزاری اردوی برونمرزی هیچ توجیهی از سرمربی استقالل قابل پذیرش نیست.

شــفر آشــکارا تیمش را برای دستیابی به تســاوی راهی میدان تبریز کــرده بود. ترکیب محتاطانــه او و اســتراتژی نهچنــدان هجومی استقالل نشــان میداد ســرمربی استقالل به حداقلهای آن بازی راضی است، اما آیا میشود تیمــی با این همــه بازیکن هجومــی را چنان محتاطانه وارد میدان بازی با تراکتورساز­ی کرد کــه در طول بازی حتی یک موقعیت صددرصد گل را هم به دست نیاورد؟

به ثمر رساندن چهار گل در بازی با پیکان شــیرینیها­ی خاص خود را داشــت اما همان اســتقالل در بــازی با تراکتورســ­ازی به تیمی محتاط بدل شــده بود که بخش اعظمی از این تفکر محصول خواســتهها­ی سرمربی استقالل است.

شاید نیاز باشد سرمربی استقالل بار دیگر عملکــرد مردانش در بازی با تراکتورســ­ازی را نظــاره کند تا بــه نتایج تازهای برســد؛ چیزی مهمتر از اشتباههای داور یا فقدان ستارهها. در تیم او فرشید اســماعیلی چه وظایفی داشت؟ داریوش شــجاعیان چه انــدازه امیدوارکنن­ده ظاهر شــد؟ و مرتضی تبریــزی چندبار خود را در موقعیت گلزنی قرار داد؟ پرســشها از آنچه تیم شفر رقم زد کم نیســت. گادوین منشا در تمام دقایقی که برای اســتقالل به میدان رفت گنگ و سردرگم بود و از گونسالوس نیز حرکت اطمینانبخش­ــی ندیدیم. استقالل در تعطیالت نیمفصل چه کرده است؟

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran