Iran Varzeshi

معاون نقل و انتقاالت یا آرتیست فضای مجازی؟

از توفیقی تا خطیر، این معاونان بیاطالع

-

به جرات میتوان گفت نیمی از حاشیههای سالهای اخیر که گریبان باشــگاه اســتقالل را گرفتــه و هفتهها، بلکــه ماهها این باشــگاه را تحــت تاثیر قــرار داده نتیجه تصمیمهای غلطی اســت کــه معاونان این باشــگاه اتخاذ کردهانــد. معاونهایی که مهمترین تصمیمهای باشــگاه را در کــوران نقل و انتقاالت میگیرند و بــه دلیل ناواردی و نابلدی مشــکالت بزرگی را برای اســتقالل ایجاد کردهاند. تاریخ را که ورق بزنیم، نمونههای بســیاری از اشــتباهها­ی مهلک و کشنده معاونهای باشگاه در جذب یا صدور مجوز خــروج بازیکنان را مییابیم که ضربــات جبرانناپذی­ری بر پیکره باشــگاه استقالل وارد ســاخته است. پیش از اینکه علی خطیر در باشــگاه استقالل از امیرحسین فتحی پست بگیرد، این پندار توفیقی بود که امور نقل و انتقاالتی باشگاه استقالل را به عهده داشت.

شــخصی که با تصمیمهای اشــتباه خود باعث شــد باشــگاه اســتقالل در بازهای به دلیل محرومیت از جذب بازیکن که از ســوی فیفا اعمال شــده بــود (پرونده عادل شیحی) نتواند بازیکنی را به خدمت بگیرد. از یاد نمیبریم که بیتوجهی توفیقی به قوانین چگونه اســتقالل را در نیم فصــل نقل و انتقاالتی دو فصل پیــش از در اختیار گرفتن بازیکنانی همچون تیموریان و جباروف محروم کرد.

این ماجرا در عین حال بخش کوچکی از اتفاقاتی بود که در زمان معاونت پندار توفیقی رخ داد.

توفیقــی در مقطعی با ارســال قرارداد بــرای یازالده دســت این بازیکن را باز گذاشت تا یک سال بعد، از باشگاه استقالل ادعای خسارت کند هرچند که مدیران بعدی این دعوی را فیصله دادند اما دایره اشــتباهها­ی توفیقی فقط به این دو موضوع ختم نشــد. او با جــذب 6 بازیکن مصدوم رکوردی تاریخی در باشــگاه استقالل به نام خود ثبت کرد. بازیکنانی که ماهها بعد از عقد قرارداد با استقالل و در حالی که باشگاه برایشان دســتمزد تعریف کرده بود، توانستند برای ایــن تیم بازی کنند. البته برخــی از آنها نظیر میثم تیموری و مرتضی آقاخــان هرگز بازی هم نکردند. جدایی تیام و جبــاروف در میانههای راه از اســتقالل نیز از دیگر دســتاورده­ای پندار توفیقی بود. او که بعد از عقد قرارداد با تیام مدعی شده بود با این بازیکن قرارداد یک سال و نیمه بسته اما بعد از نیم فصل با جدایی تیام تمام آن ادعاهایش زیر ســوال رفت. حتی در آن بازه جباروف هم از اســتقالل جدا شد تا مشخص شود قراردادی که با این بازیکن منعقد شــده بدون آیندهنگری بوده اســت. دیگر مسالهای که در زمان حضور توفیقی در باشــگاه اســتقالل رخ داد موضوع قرارداد وینفرد شــفر بود. اگر به یاد داشته باشید روزی که شفر با استقالل قرارداد منعقد کرد در قرارداد او نوشته شده بود که دســتمزدش برای فصل آتی تا 600 هزار دالر قابل افزایش اســت اما شفر تنها بعد از 3 ماه حضور در استقالل خواستار مبلغ 850 هزار دالر شد و تصمیمگیران آن زمان باشگاه استقالل نیز بدون توجه به امضایی که از شفر گرفته بودند، به پرداخت حقوق بیشتر به مربی آلمانی راضی شدند تا اینجا نیز باشگاه استقالل لطمه مالی قابل توجهی ببیند. بعــد از جدایی توفیقی که نباید از یاد برد با تایید افتخاری تصمیمهایش را عملــی میکرد، انتظار میرفت که یکی از مهمترین بخشهای تصمیمگیرند­ه در باشــگاه استقالل به فردی سپرده شود که از این حیث دارای تجربه و اطالعات کافی باشــد اما حضور علی خطیر نیز نتوانست پایانبخش اشتباههای گذشته باشد و این شــخص هم با قراردادهای مســالهدار­ی که با برخی بازیکنان منعقد کرد، حاال عمیقا زیر سوال رفته اســت. موضوع آیاندا پاتوسی نشان داد که علی خطیر نیــز برخالف ظاهری که از او به تصویر درآمده با قوانین آشــنا نبود و در این ماجرا بــا ارفاق نمره قبولی گرفت و چند روزی برای استقالل حاشیهساز شد. متاسفانه ایــن معاونان در تمام ســالهایی که در اســتقالل حضور داشــتهاند، به جای آنکه هوش و حــواس خود را معطوف بــه امــور زیرمجموعه خود کننــد، به فعالیــت در فضای مجازی پرداختهاند و استقالل را بیش از همه سکویی برای کسب شــهرت خود در فضای مجازی کردهاند و شگفتا که مدیران باالتر از آنها، از هیاتمدیره گرفته تا مدیرعامل نیز نمیتواننــ­د جلوی این رفتارها را بگیرند. موضوع پاتوســی گرچه حل شده اما برای اســتقالل حاشیههایی ایجاد کرد که باید متوجه آن بود و جلوی ادامه این روند را گرفت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran