Iran Varzeshi

سهراب در جام فجر فقط وزن کشی میکند

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

کادر فنی تیم ملــی وزنهبرداری برای اینکه امتیاز حضور سهراب مرادی در تورنمنت گزینشــی جام فجر حفظ شــود فقط نام او را برای وزنکشی در دسته 96 کیلوگرم این دوره از رقابتها در ترکیب اصلی تیــم ثبت میکنند. چندی پیش در عین ناباوری مشخص شد که کمر سهراب مرادی ستاره 96 کیلویی وزنهبرداری ایران به شدت دچار آسیب دیدگی شده است. به طوری که پزشــکان متخصص خیلی جدی او را از تمریــن با وزنه و وارد کردن فشــار بیش از اندازه روی محل آســیبدیده کمــرش منع کردند. برهمین اســاس چون سهراب مرادی بدون تردید یکی از شاخصترین چهرههای وزنهبرداری ایران و دنیا در دو ســه سال اخیر بوده و یکی از شــانسهای مســلم کسب مدال طالی بازیهای المپیک 2020 توکیو به شــمار مــیرود، کادرفنی و تیم پزشکی که این وزنهبردار را تحت درمان قرار دادند، به خاطر حساسیت و مهم بودن شــرایط آمادگی سهراب مرادی در مســیر المپیک مجبورند با ظرافت بیشــتری برای آینده حرفهای این وزنهبردار تصمیم بگیرند.

به هر حال فعال مســاله مهم این اســت که سهراب مرادی از ناحیه کمر دچار مصدومیت شــده است اما برای اینکــه او یکــی از گزینههــای اصلی فدراسیون و کادرفنی وزنهبرداری ایران برای کسب مدال در بازیهای المپیک توکیو به شــمار میرود، تیم پزشکی، کادرفنــی و مســووالن فدراســیون چارهای ندارند تا ضمن مداوای سریع و بازگرداندن­ش به شرایط ایدهآل تمرینی، فضایی را برای مرادی ایجاد کنند که او براســاس قوانین جدید جهانی (حضور هــر وزنهبــردا­ر مدعی در 6 مســابقه گزینشــی المپیک) شــانس کســب ســهمیه حضور در بازیهای المپیک را از دســت ندهد. برهمین اســاس به نظر میرســد که کادر فنی دنبال این موضوع است تا با وزنکشی از سهراب مــرادی در تورنمنــت بینالمللی جام فجر تهران که گزینشی المپیک 2020 نیز به حســاب میآید حداقل فرصت حضور این وزنهبردار در یک مســابقه گزینشی دیگر را از دست نداده و روی کاغذ ســهراب مرادی را برای المپیکی شــدن و عبور از شش مرحله گزینشی المپیک حفــظ کند. بنابرایــن برنامه فعلی کادر فنی تیــم ملی وزنهبرداری این اســت که این وزنهبــردا­ر در جام فجر شرکت کند و بعد از وزنکشی در مسابقات وزنه نزند.

بنابــر اعالم کادر فنــی تیم ملی وزنهبــردا­ری ســهراب مــرادی در مســابقات جام فجر وزنکشی میکند اما روی تخته نمیرود. در این صورت فقط او میتواند با ثبت نامش در لیست ملیپوشان تیم ملی وزنهبرداری ایران که برای این رویداد بینالمللی آزمایش دوپینگ دادند صاحــب امتیاز حضور در دومین مســابقه گزینشی المپیک شود. البته فدراسیون جهانی در قوانین جدید خود برای اعطای سهمیه ورودی به وزنهبــردا­ران حاضر در المپیک آتی اعالم کــرده که هر وزنهبردار ســوای اعــالم آمادگی خود برای شــرکت در 6 مســابقه گزینشــی المپیک و دادن آزمایــش دوپینگ، بایــد حداقل از 4 مسابقه گزینشی امتیاز مورد نیاز و حد نصاب بــرای حضور در المپیک 2020 را کســب کند. با این حساب سهراب مرادی میتواند در جام فجر و احتماال رقابتهــای آســیایی 2019 چین به همین شــکل فقط در مسابقات حضور داشته باشد و آزمایش دوپینگ بدهد تا برای او بهعنوان گزینشی المپیک ثبت شــود. بعد از آن قطعا سهراب مرادی اگر به دنبال المپیکی شدن است باید در ســه مســابقه بعدی گزینشی خود صاحب باالترین امتیاز در دسته وزنی 96 کیلوگرم شود. در غیر اینصورت او برای المپیکی شدن با مشکل امتیازی مواجه میشود.

نخستین گزینشی سهراب مرادی مســابقات جهانی 201۸ بــود که در آن مســابقات او مــدال طــال گرفت و رکوردهــای دنیــا را جابهجاکــر­د. ملیپــوش 96 کیلویی کشــورمان در حال حاضــر مشــغول بهترین روش درمان در کمتریــن زمان ممکن برای خود اســت. بعد از آن نیــز قطعا باید طوری مهیا شود که در زمان باقیمانده خودش را به رقبای قدرتمند داخلی و بینالمللی برساند.

هــر وزنهبــردا­ر بــرای حضور در المپیک عالوه بر اینکه باید 6 مســابقه گزینشــی المپیک را پشت سر بگذارد در واقع میبایست آماده دادن آزمایش دوپینگ در این رقابتها باشد. سهراب مرادی با احتســاب جــام فجر دومین مسابقه گزینشی خود را هم پشت سر میگــذارد و بعــد از آن مطمئنا برای مســابقات آســیایی چین نیز همین برنامه را در دستور کار دارد. ایلیا ایلین وزنهبردار شــاخص قزاقستان نیز مثل ســهراب مرادی در مســابقات جهانی 201۸ و قطر کاپ نیز وزنکشــی کرد اما مســابقه نداد تا او هم دو گزینشی المپیک را پشت سر گذاشته باشد.

بنابر اعالم کادر فنی تیم ملی وزنهبرداری سهراب مرادی در مسابقات جام فجر وزنکشی میکند اما روی تخته نمیرود. در این صورت فقط او میتواند با ثبتنامش در لیست ملیپوشان تیم ملی وزنهبرداری ایران که برای این رویداد بینالمللی آزمایش دوپینگ دادند صاحب امتیاز حضور در دومین مسابقه گزینشی المپیک شود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran