Iran Varzeshi

منشا،‌ایسما‌و‌پاتوسی‌پشت‌پرده‌اعتراض‌بازیکنان

پول برای بازیکن مازاد پرسپولیس دارند، برای استقاللیها نه!

- ‪Hamidreza Arab‬

تصــور میشــد بعد از باخت به تراکتورســ­ازی، اســتقاللی­ها با قوایی تــازه گام به رقابتهای لیگ برتر بگذارند و در پی جبران آن شکســت تلخ باشــند اما حاشــیههای­ی کــه جرقهاش را بازیکنان بخصوص روزبه چشــمی روشــن کردنــد و بعد از آن اعتراضهایی که نســبت به محل زمین تمرین شــکل گرفت- که درســت هم بــود -و پیامد آنها مصاحبه امیرحســین فتحی کــه در آن اختالفهــا­ی داخلــی در اســتقالل را تایید کرد، نشــان داد که ارتش آبی برای تیم شــدن راه طــول و درازی در پیش دارد. اســتقالل در شــرایطی وارد نیم فصل دوم شــده بــود کــه بردهای پــی در پی بازیهای هفتههــای آخر نیمفصــل اول و پیروزی جانانــه مقابل پیکان از ادعــای این تیم برای رســیدن به جام قهرمانــی خبر میداد امــا در عین حال همه انتظار میکشــیدند تا نتیجه کار اســتقالل در بــازی بزرگ مقابل تراکتورســ­ازی را رویت کنند تا بــا قطعیت بگویند که ایــن تیم وارد دایره مدعیــان اصلی قهرمانی خواهد شــد یا خیر؟! بیشک کسب موفقیت در چنین شرایطی سخت و دشوار خواهد بود و تیمی از پستی، بلندیهای لیگ سربلند بیرون میآید که به موازات برخورداری از بازیکنان مستعد و باتجربه با حداقل مشکالت مالی مواجه باشد- یا نباشد -و دستکم زمین مشخصی برای تمرین کردن داشته باشد که در استقالل اینگونه نبوده است

شکست اســتقالل در واقع استدالل اینکه تیم آقای شــفر مدعیتر از نیــم فصل اول وارد نیمفصل دوم شده را تا حدودی تحتالشعاع قرار داد اما باز هم انتظار بود که مجموعه اســتقالل به دلیل تجربیات گرانبهایی که دارد، خیلی زود خودش را جمع و جــور کند و به صف مدعیان بازگردد که البته اتفاقات اخیر یقینا بازگشــت آبیها را به تاخیر خواهد انداخت.

بدون شــک تیمی کــه میخواهــد برای قهرمانــی قدم بردارد باید یکســری فاکتورها را داشته باشد که اســتقالل نه تنها از داشتن آن فاکتورها بیبهره شــده بلکه از داشتن امکانات اولیــه که الزمــه موفقیت هر تیمی محســوب میشود، محروم است!

آیا به راستی اســتقاللی که برای برگزاری تمرینهای خود هر روز از نقطهای به نقطه دیگر میرود و شــهرگردی میکنــد، میتواند مدعی قهرمانــی باشــد؟ تیمی که با مشــکالت مالی مواجه است و بازیکنانش ماهها است حقوق خود را دریافت نکردهاند، آیا قابلیت رســیدن به جام قهرمانی را دارند؟

بیشک کسب موفقیت در چنین شرایطی ســخت و دشــوار خواهد بود و تیمی از پستی، بلندیهای لیگ ســربلند بیــرون میآید که به موازات برخورداری از بازیکنان مستعد و باتجربه با حداقل مشــکالت مالی مواجه باشد- یا نباشد است.و دستکم زمین مشخصی برای تمرین کردن داشته باشد که در استقالل اینگونه نبوده

از ابتدای همین فصل بارها مســاله فقدان زمین تمرین اســتقالل را آزار داد اما پیشبینی نمیشــد که مدیران باشگاه با بیتوجهی به این موضوع مهم، کار را به جایی برسانند که صدای بازیکنان درآیــد. هر چند که بازیکنان نیز نباید تحت هیچ شرایطی علیه باشگاه موضع بگیرند.

اتفاقــات اخیر را باید یــک خودزنی علنی ارزیابی کرد اما به هر حال باشــگاه هم وظایفی در قبال مجموعه خود دارد که باید آنها را انجام دهد.

اســتقالل در نیــم فصــل دوم بــا جذب بازیکنانی همچون گونســالوس، آیاندا پاتوسی، منشــا و امید نورافکن در ظاهر نشان میداد که برای قهرمانی در لیگ برنامههای بســیاری دارد و میخواهــد با هیبت یک تیــم مدعی وارد آن شود اما زیر پوست این استقالل زیبا خرابیهای بســیاری وجود دارد که بازیکنان این تیم به آن اشاره کردهاند و مادامی که این مشکالت برطرف نشود، نباید انتظار پیروزی استقالل در بازیهای بزرگ را داشت و استقالل با همان نتایج حداقلی که در ۴ فصل اخیر تکرار شده و هیچگاه به یک مدعی درجه یک بدل نشده، پیش خواهد رفت؛ یعنی اســتقالل شــاید باز هم با پیروزیهایش هواداران را خوشحال کند اما احتماال این بردها مقابل مدعیان قهرمانی نخواهد بود!

برای باشــگاه اســتقالل میشد نسخههای شــفابخش بهتــری را هــم نوشــت امــا انگار تصمیمگیران این باشــگاه تنها راه برای رسیدن بــه موفقیــت را جذب پــی در پــی بازیکنان میدانستند، در حالی که پیش از جذب بازیکنان جدید نیز بارها کارشناســا­ن بــه این نکته مهم اشاره کردند که اســتقالل حتی اگر بازیکنی را هــم به خدمت نگیرد میتواند با همان بازیکنان نیم فصل اول و شــاید خریــد یک مهاجم طراز اول و گلزن به صف مدعیان قهرمانی بازگردد اما انگار آنها که در پس پرده برای اســتقالل سناریو مینویسند عمیقا بر این باور بودند که راز موفقیت، خریــد بازیکنان جدید اســت. بازیکنانی که حاال حضورشــان در اســتقالل به عاملی برای اعتراض دیگــر بازیکنان بدل شــده اســت. آری، همین بازیکنانــ­ی که اســتقالل تازه بــه خدمت گرفته، اســباب نارضایتی دیگر بازیکنان را فراهم کردهاند و اغلب بازیکنان اعتقاد دارند که باشــگاه در این شــرایط ضعیف مالی نباید سراغ چنین خریدهای پرهزینــها­ی میرفت. حتی اعتــراض بازیکنان به نقطهای رسیده که آنها علنا در صحبتهای خود با مسووالن باشگاه گفتهاند که اگر برای این بازیکنان بودجه هست، چرا برای آنها که ماهها است حقوقی نگرفتهاند، بودجه وجود ندارد؟! اعتراض بحقی که نشاندهنده انتخاب اســتراتژی نامناسب باشگاه برای نیــم فصل دوم رقابتهای لیگ برتر اســت و تحلیلهای اشــتباه تصمیمگیران این باشگاه از بایدها و نبایدها.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran