Iran Varzeshi

دو‌قضاوت‌سرنوش‌تساز‌بعد‌از‌71‌هفته‌خان ‌هنشینی

-

قضاوت بازی پرســپولیس و پدیده را از علیرضا فغانی گرفتند و به اشــکان خورشیدی دادند که همین جمعه گذشــته بازی تراکتورساز­ی و استقالل را سوت زده بود. جالب اینکه خورشــیدی به دلیل دو بار مردودی در تســتهای آمادگی جســمانی، از ابتدای لیگ هجدهم هیچ بازی را قضاوت نکرده بود اما حاال به فاصله ســه روز، دو تا از مهمترین و حســاسترین بازیهای فصل را به او دادهاند. خورشــیدی که از ابتدا تا هفته هفدهم لیگ برتر را خانهنشین بود، جمعه بازی تراکتورســ­ازی و اســتقالل را سوت زد و دیروز هم بازی حســاس پرســپولیس و پدیده را در مرحله یکچهارم نهایی جام حذفی. جالب اینکه او فصل پیش هم بازی پرســپولیس در یکچهــارم نهایی جام حذفی را قضاوت کرده بود و کارشناســا­ن داوری میگفتند پنالتی تیم برانکو را نادیده گرفته اســت.

در بازی پرســپولیس و پدیده انتظار هر تغییری را داشــتیم اال تغییــر داور. تغییری که نیمهشب یکشــنبه ایجاد شد و دلیلش را بیمــاری علیرضا فغانی اعــالم کردند. قرار بر این بــود که بازی را علیرضــا فغانی با کمک محمدرضا ابوالفضلی و آرمان اسعدی قضاوت کنــد و جالب اینکه تیــم داوری این بازی را حتی پیش از بازی پرســپولیس و اســتقالل خوزستان معرفی کردند.

صبــح روز بازی اما بــه یکباره همه چیز عوض شد چراکه دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال از جایگزینی اشکان خورشیدی به جای فغانی خبر داده بود. با این توجیه که «به علت ابتالی علیرضا فغانی به بیماری آنفلوآنزا و تب و لرز شــدید او، اشــکان خورشیدی بهعنوان داور دیدار پرسپولیس و پدیده معرفی شد. با توجه به گزینههای مختلف جهت قضاوت این مســابقه حساس و با توجه به قضاوت مطلوب اشکان خورشیدی در مســابقه تراکتورساز­ی و اســتقالل، وی جهت قضاوت این مســابقه برگزیده شد.»

بقیه داوران اما سر جای خودشان ماندند و تنها تغییر، داور وسط بود. بعد از این تغییر اما حرفهای بســیاری زده شد. مثال گفتند علیرضــا فغانــی به دالیل شــخصی میلی به قضاوت بازی پرســپولیس و پدیده نداشته و یک روز پیش از آن، بازی تیمهای پیشکسوتان هما و رسانه ورزش را سوت زده است. ادعایی که البته خیلی زود تکذیب و مشخص شد که این بازی دوســتانه روز پنجشنبه برگزار شده است، نه یک روز پیش از پرسپولیس - پدیده.

هر چند خود فغانی برگزاری این بازی در روز پنجشنبه را تایید نکرد: «میگویند بازی هما را قضاوت کردی و االن مریض شــدهای که خیلی عجیب است. سوال من از این آقایان این اســت که آیا من نمیتوانم مریض شوم؟ من در حال حاضر دچار کســالت هستم و در عین حال خیلی دوســت داشتم این بازی را قضاوت کنم که نشد.»

ایــن تناقضگوییه­ــا اما بیــش از آنکه تصمیم دپارتمــان داوری را توجیه کند، ما را بــه یاد اختالفات روســای کمیته و دپارتمان داوری فدراسیون انداخت. جایی که تصمیمات و انتخابهای دپارتمان مدام در کمیته داوران وتو میشــد و هیچ بعید نیست که این تغییر هم تکرار همان اتفاق باشــد. رییس دپارتمان داوری فدراسیون اما بدون توجه به این حرف و حدیثها مــدام بر بیمــاری علیرضا فغانی تاکید میکرد: «آقای فغانی یکشنبه شب به ما اعالم کردند که دچار بیماری آنفلوآنزا شــدهاند و توانایی قضاوت دیدار پرســپولیس و پدیده را ندارنــد. ما هم علیرغم میــل باطنی مجبور به تغییر داور شــدیم و آقای اشکان خورشیدی را برای قضاوت این بازی انتخاب کردیم.»

تیم پدیده اما که همین داور یعنی اشــکان خورشیدی سرمربیاش یحیی گلمحمدی را در دیدار برابر اســتقالل خوزستان از روی نیمکت اخــراج کرده بــود، به این تغییر معترض شــد و داود رفعتــی هم به تندی پاســخش را داد: «پدیده حق اعتراض ندارد چون آنها مســوول انتخاب داور برای بازیشان نیستند. وظیفه این تیم بازی کردن در زمین فوتبال است و انتخاب داور هم بر عهده کمیته داوران.»

توجیهــات رییــس دپارتمــان داوری اما قانعکننده به نظر نمیرســید و در نهایت خود فغانی هم برای اثبــات ادعا و تایید بیماریاش به حرف آمد: «من ‪۴ 3،‬ روز اســت که شدیدا ســرماخورد­هام و تحت درمان قرار دارم. از روز

به هر دلیل، قضاوت بازی پرسپولیس و پدیده را از علیرضا فغانی گرفتند و به اشکان خورشیدی دادند که همین جمعه گذشته بازی تراکتورساز­ی و استقالل را سوت زده بود. جالبتر وقتی است که بدانیم اشکان خورشیدی به دلیل دو بار مردودی در تستهای آمادگی جسمانی داوران، از ابتدای لیگ هجدهم هیچ بازی را قضاوت نکرده بود اما حاال به فاصله سه روز، دو تا از مهمترین و حساسترین بازیهای لیگ برتر را به او دادهاند.

جمعه احساس بدن درد و سرماخوردگی داشتم و به پزشک مراجعه کردم. حتی زیر سرم رفتم و تحت درمان قرار گرفتم تا بتوانم به این بازی برسم اما متاسفانه شرایط جسمانیام به گونهای بود که نتوانستم. فکر میکردم به قضاوت بازی پرسپولیس و پدیده برسم که متاسفانه شرایطم برای قضاوت این بازی مســاعد نبود و یکشنبه شــب این موضوع را به مسووالن کمیته داوران اعالم کردم. دوست داشتم به کمیته داوران در ایــن زمینه کمک کنم اما از همــان ‪۴ 3،‬ روز پیــش به رفعتــی گفته بودم کــه حالم خوب نیســت و احتمال دارد اگر حالم بهتر نشود، به قضاوت این بازی نرسم. نمیدانم این همه حرف و حدیثهــا چه دلیلی دارد امــا یک بار دیگر اعالم میکنم که تنها به خاطر ســرماخورد­گی نتوانســتم داوری کنم و قضاوت نکردنم دلیل دیگری نداشته.»

به هــر دلیل، قضاوت بازی پرســپولیس و پدیده را از علیرضا فغانی گرفتند و به اشــکان خورشــیدی دادنــد که همین جمعه گذشــته بازی تراکتورساز­ی و استقالل را سوت زده بود. جالبتر وقتی است که بدانیم اشکان خورشیدی به دلیل دو بار مردودی در تســتهای آمادگی جســمانی داوران، از ابتدای لیگ هجدهم هیچ بازی را قضاوت نکرده بود اما حاال به فاصله سه روز، دو تا از مهمترین و حساسترین بازیهای لیگ برتر را به او دادهاند.

خورشیدی که از ابتدا تا هفته هفدهم لیگ برتر را خانهنشین بود، جمعه بازی تراکتورساز­ی و استقالل را سوت زد و دیروز هم بازی حساس پرســپولیس و پدیــده را در مرحله یکچهارم نهایی جــام حذفی. جالب اینکه او یک ســال پیش هم بازی پرسپولیس در یکچهارم نهایی جــام حذفی را قضاوت کرده بــود. در آن بازی پرسپولیس یک هفته بعد از پیروزی لیگ برتری مقابل صنعتنفت آبادان، بار دیگر برابر این تیم قرار گرفت و در حالی در ضربات پنالتی بازی را باخت که بعد از پایان بازی کارشناســا­ن داوری میگفتند اشکان خورشیدی پنالتی تیم برانکو را نادیده گرفته است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran