Iran Varzeshi

هواداران‌ببخشند،‌اشتباه‌کردم

-

جدایی فرشاد احمدزاده از پرسپولیس محروم از نقل و انتقاالت در بدترین برهه زمانی اتفاق افتاد اما آنچه پذیرش آن را برای هواداران سختتر کرد، نحوه خداحافظی این بازیکن بود. منظورمان همان نامه بلندباال و پر از خشمی است که احمدزاده در اینستاگرام­ش خطاب به هواداران پرسپولیس نوشت و رفتار آنها را دلیل جداییاش عنوان کرد. حاال اما همه آن حرفها را پس گرفته، جداییاش در آن مقطع را نادرست خوانده و در واقع از هواداران عذرخواهی کرده است.

شــایعه شــده بود که در نیمفصل به فوتبال ایــران برمیگــردی. واقعا پیشنهادی داشتی؟

رسانهها شــیطنت کردند وگرنه اصال بحثی درباره برگشتنم نبود. من اینجا قرارداد دوســاله دارم و مدیرعامــل گفتــه نباید به برگشت فکر بکنی چون به تو نیاز داریم.

باتوجه به شــرایطی که در وروسال اشالســک داری فکــر نمیکنــی اگر میماندی برایت بهتر بود؟

من چهار ســال در پرسپولیس بودم و هر ســال هم بهترین نتایج را گرفتیم. تیم خوب بــود و هواداران خیلــی خوب حمایت میکردند ولی در پســت من وقتی ســن باال برود، دیگــر کمتر تیمی پیشــنهاد میدهد. از طرفــی من میخواســتم فوتبــال اروپا را هم امتحان کنم وگرنه در پرســپولیس هیچ مشکلی با مدیران تیم نداشتم و قبل از رفتن نه فقط با آقای گرشاســبی، بلکه با کادر فنی و بازیکنان هم صحبــت کردم. به نظرم زمان رفتنــم بد بود. به هــواداران حق میدهم که ناراحت باشــند امــا من بهخاطر پیشــرفت بــه اینجــا آمدم. باالخــره من نــان و نمک این هــواداران را خوردهام، نــان و نمک تیم پرســپولیس را خوردهام و همیشه هم خودم را مدیون پرسپولیس میدانم. مطمئن باشید هیچ موقع هــم هیچ جا نخواهید دید که من بگویم کار خوبی کردم. همیشــه میگویم کار من اشتباه بوده که در آن شرایط پرسپولیس را ترک کردم ولی شــرایط اینطور پیش آمد. همــه آنهایی که جدا شــدند، فکر میکردند بقیه بازیکنان میمانند. واقعا فکر نمیکردیم با رفتن ما پرسپولیس خالی شود. شرایط هم طوری بود که پیشــنهاده­ای خوبی آمد. برای صادق از دینامو پیشــنهاد آمــد و او هم االن در تیم اول کرواســی است. وحید در یکی از تیمهای خیلی خوب و پرطرفدار ترکیه است و باالخــره همه میخواهند پیشــرفت کنند. فوتبال حرفهای اســت و هر کســی یک روز میرود.

اگر دوباره در همــان موقعیت قرار بگیری، باز هم از پرسپولیس میروی؟

نمیتوانــم بگویم اگر به عقب برگردم چــه تصمیمی میگیرم چون مــن آن موقع از هفت هشــت ماه قبل یعنــی از اول لیگ، تصمیم داشــتم بروم. ســال قبــل از آن هم قرارداد داشــتم که نتوانســتم بروم. دو سال قبلش هم من و محســن مســلمان ســفید امضا کردیــم و اتفاقا از همه کمتر در قرارداد برایمان نوشتند ولی هیچ جا نه حرفی زدیم و نه منتی گذاشتیم. باالخره در پرسپولیس به عشــق هواداران بازی میکردیم. از خود آقای برانکو بپرسید به شما میگوید که ما نیمفصل همان سال پیشنهاد داشتیم. آقای برانکو من و محسن را کنار کشــید و گفت میخواهید بروید یا نه که ما گفتیم نه، میخواهیم بمانیم و کمک کنیم چون آنموقع هم سال اولی بود که تیم خیلی شــرایطش بــد بود و ما گفتیم میخواهیم بمانیم و کمک کنیم. امســال اما شرایط جوری پیش آمد که سن من باال رفته بود و از طرفی دوست داشــتم در اروپا بازی کنم. هر چند خودم هم قبول دارم که شــکل رفتنم خیلی بد بود.

شکل رفتنت بد بود اما بدتر از آن، نامهای بود که خطاب به هواداران نوشتی و فضا را خیلی علیه تو کرد.

هــر کســی در زندگــیاش اشــتباه میکند. من هم جوان هســتم و اشتباه کردم. بعضی وقتهــا آدم در عصبانیت حرفهایی میزنــد که نباید بزند. همــه میدانند خیلی از ما آدمها وقتی عصبانی هســتیم چیزهایی میگوییم که اصال در واقعیت آنطور نیســت. شــما از تدارکات بگیر تا لیدر باشــگاه، همه دارند برای پرسپولیس زحمت میکشند، همه به پرســپولیس عرق دارند ولی بعضی وقتها مربــی از بازیکــن ناراحت میشــود، لیدر از بازیکن، هوادار از بازیکن. باالخره پیش میآید دیگر. اینجور مسائل همیشه در فوتبال وجود دارد و فوتبال هم برای همین جذاب است.

دعوت شــدن به تیمملی برای هر بازیکنی یک اتفاق ویژه میتواند باشد. برای تو شاید حتی عجیبتر بود. چه شد که فقط اســمت آمد و خودت نیامدی؟ فکر میکنی با کیفیتی که نشان دادی، شایستگیاش را داشتی که پیش از آن هم دعوت شوی؟

فوتبال سلیقهای است، نمیشود گفت من لیاقتش را داشــتم یا نه. باالخره ســلیقه ســرمربی است. من خیلی خوشحال شدم که اسمم در آن فهرســت بود ولی به اردو نرفتم چون بازی داشتیم و بعد از آن هم که فهرست نهایی اعالم شــد، دیگر اسم من نبود. خیلی خوشحال شدم که اسمم در فهرست تیمملی بود و خیلی دوست داشــتم تیمملی قهرمان شــود. افتخار تیمملی فقط برای پرچم ایران اســت و ما همه بــرای آن پرچم داریم تالش میکنیم. در آن برهه هم برای تیمملی صالح بود کــه من را خط بزننــد. آدم باید منطقی باشــد و شــرایط را بپذیرد. من قبل از آن در هیچ اردویی نبودم و منطقی بود بازیکنانی که بیشــتر با تیم هماهنگ بودند، در جام ملتها بازی کننــد ولی خب پیــش میآید. خیلی حرفها زده شد که به نظرم درست نبود. انگار مــن خودم زنگ زده بودم و گفته بودم من را دعوت کن. خیلی جاها به من تیکه انداختند.

به هرحال دعوت در آن مقطع باعث شــد حرف و حدیثهــای زیادی پیش بیاید. شاید چون قبال خیلی بهتر بودی و دعوت نمیشدی. در حالی که در لهستان شرایط برایت خوب هم پیش نمیرفت اما کیروش نامت را در فهرســت تیمملی نوشت.

من نمیدانم چطــور آنموقع که در پرســپولیس بازی میکردم و ســه سال جزو بهترینهــا بــودم هیچکس نمیآمــد بگوید چرا فرشــاد احمــدزاده به تیمملــی دعوت نمیشود ولی چون یک بار اسمم در فهرست آمد، ایــن همه حرف میزننــد و مدام تیکه میاندازند. مگر تقصیر من بود که به من تیکه میانداختند؟ مربی تیمملی صالح دید اســم من در فهرســت باشــد و بعد هم صالح دید که خطم بزند.

بعد از فینالیست شدن پرسپولیس در آســیا و البتــه قهرمان نشــدنش، هواداران دوباره علیه تو، طارمی، امیری و محرمــی موضع گرفتنــد. خودت آن لحظه فکر نکردی اگر در فینال آســیا بودی، میتوانستی به پرسپولیس کمک کنی؟ حس و حالت چــه بود وقتی آن ناسزاها را میشنیدی؟

خیلیهــا در عصبانیــت حرفهایی میزنند ولی آن حرفها حرفهای دلشــان نیســت. آن زمان که ما رفتیم، شــرایط واقعا بــدی بود ولی هر کســی هــم دالیلی برای رفتنش داشت. من و صادق خیلی با هم حرف میزدیم و همیشــه میگفتیــم کاش ببرند، کاش پرسپولیس قهرمان آسیا شود. با مهدی و وحید هم هنوز خیلــی حرف میزنیم ولی بعضی وقتها شرایط جوری پیش میرود که دیگر کاری از دســت شــما برنمیآید و فقط میتوانید حســرت بخورید. من خیلی دوست داشتم پرسپولیس قهرمان آسیا شود. تا آنجا که رفتند، مطمئنا میتوانســت­ند قهرمان هم بشــوند ولی خب فوتبال اســت دیگر. نتایج در یــک لحظه رقم میخورند. انشــاءا... که همیشــه پرســپولیس قهرمان باشد، همیشه دل هواداران شاد باشــد. همه کسانی که در پرســپولیس بازی کردهاند، تالششــان برای شــادی دل هــواداران بوده و امیــدوارم که همیشه شاد باشند.

بازیکنانی که از پرسپولیس رفتند، میگفتند وقتی از آن جو به جایی دیگر یا کوچکتر میرفتیم، از نظر روحی روانی فشــار خیلی زیادی را تحمل میکردیم. در پرسپولیس شــما هر روز با هواداران برخورد دارید و حمایت میشوید و فضا طوری اســت که هر روز درگیر این فضا هستید. دور شــدن از این فضا اذیتت نکرد؟

صددرصد آزار دهنده بود. بازی کردن در پرســپولیس خیلی سخت است. اوایل که میآیی، هیچ فشــاری نیست ولی بعد از یک سال انتظار دارند و همه جا تو را میشناسند که این فشــار زیادی به بازیکن وارد میکند. مثال االن میگویند شــجاع خلیــلزاده زیاد اعتراض میکند، به نظر من شــجاع آنقدر به پرسپولیس تعصب دارد که هر کاری میکند بهخاطر تیم است. این همان فشاری است که گفتم در اثر انتظارها به وجود میآید و باعث میشــود بعضی وقتها بازیکن اعتراض کند وگرنه شــجاع خیلی پســر خوبی است. بازی کردن در پرســپولیس بعد از یک سال فشار خیلی زیادی را از روی ســکوها، رسانه، مربی و تیــم حریف به بازیکن وارد میکند و همین باعــث عصبی شــدن بازیکنان پرســپولیس میشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran