Iran Varzeshi

چــرا‌دالیــچ‌به‌ایران‌نمـــ ‌یآید؟‌

-

زالتکو دالیــچ را بارها روی نیمکــت العین در لیگ امارات و لیگ قهرمانان آســیا دیده بودیم. شاید به همین دلیل هم بود که وقتی اســتقالل دنبال جذب ســرمربی جدیــد- پس از جدایــی منصوریان- بود، نــام دالیچ هم به میان آمد. در آن مقطع حتی عکســی در اینســتاگر­ام دالیچ منتشر شــد که برج آزادی را نشان میداد. اتفاقی که میشــد آن را به مذاکره با استقالل و حضور احتمالی این مربی در تهران ارتباط داد. هر چند بعدها گفتند این عکس در صفحه شــخصی دالیچ منتشر نشده و او هرگز چنین واکنشی را نسبت به حضور در استقالل نشان نداده است.

در آن مقطــع حتــی عدهای بر این بــاور بودند که حضور زالتکو دالیچ را چند ایجنت خاص هدایت میکنند تا او روی نیمکت استقالل بنشیند و مربیگری این تیم در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آســیا را بر عهده بگیرد. حتی وقتی او گزینه مربیگری در اســتقالل شــده بود، به این جرم که ایجنتها میخواهند او را به فوتبال ایران بیاورند، پیشنهاد مربیگری در ایران را رد کرد.

مســووالن فدراســیون فوتبال کرواسی- حدود یک ســال قبل- پیشــنهاد مربیگری در تیم ملی را به برانکو ایوانکوویـ­ـچ دادند اما این مربی بــه دلیل ادامه حضور در پرســپولیس، به پیشنهاد داوور شــوکر پاسخ منفی داد. همین پاسخ منفی باعث شد تا فدراسیون فوتبال کرواسی ســراغ زالتکو دالیــچ بــرود و از او روی نیمکت تیم ملی اســتفاده کند. تیمی که در مقدماتی جام جهانی حضور داشــت و باید در پلــیآف مقابل اوکرایــن بازی میکرد. دالیچ بهعنوان مربی موقت معجزه کرد و نتایج درخشانی بهدســت آورد. او ابتدا کرواســی را به جام جهانی برد و سپس با نســل طالیی و جسورش در جام جهانی 2018 شگفتی ســاخت و به فینال این تورنمنت مهم رسید. هر چند کرواســی مقابل فرانسه شکســت خورد و در کسب عنوان قهرمانی ناکام ماند امــا این نتیجه، بهترین نتیجه تاریخ فوتبال کرواســی بود. حتی بهتر از عنوان سومی در جام جهانی .1998

برانکو چندین بار نام زالتکو دالیچ را بهعنوان بهترین گزینه بــرای هدایت ایران مطرح کرده اما هیچ مذاکرهای با او بــرای حضور در تیــم ملی انجام نشــده. دالیچ که پیشــنهاده­ایی از الهالل عربستان و العین امارات دریافت کــرده بود، با مبلغی ناچیز روی نیمکت کرواســی ماند تا همچنان هدایت این تیم را بر عهده داشــته باشــد. او که همزمان پیشــنهاد جذاب 5 میلیون یورویی در سال برای هدایت تیمی در لیگ چین را در جیب دارد، به دوســتان سرشــناس کرواتش در ایران گفته تا پایان جام ملتهای اروپا در تیم ملی کشــورش میماند چون باور دارد با این نسل جادویی میتواند مهمترین اتفاق فوتبالی کشورش را در جام ملتهای اروپا رقم بزند و بهعنوان قهرمانی برسد.

به همین دلیــل حضور زالتکو دالیــچ روی نیمکت تیم ملی ایران منتفی اســت. مگر اینکه اتفاق خاصی رخ بدهد و این مربی جوان تصمیم جدیدی بگیرد. تصمیمی چون حضور در تیم ملی و مربیگری در کشوری که برانکو ایوانکوویچ و زالتکو کرانچار نیز آنجا حضور دارند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran