Iran Varzeshi

سرشارازستی­زه و شوق

- وصال‌روحاني ‪Vesal Rohani‬

در انتقاد از «او» میگویند بیش از حد شلوغ میکند، گاهی حرفهای تند میزند، آتشبیار معرکه است و «دعوای بیمورد» را با «تعصب» به تیمش اشــتباه گرفته است، اما...

اما شجاع خلیلزاده که 24 اردیبهشت 98 وارد ســی و یکمین ســال زندگیاش میشود و اینک فقط دو ماه و نیم تا 31 ساله شــدن فاصله دارد، به لطف همه المانهای فوق و ســایر نکاتی که به آنها اشاره خواهم کرد، تبدیل به یکی از بهترین مدافعان کل لیگ فوتبال ایران شــده است و اگر برخی بپندارند که او در قوارههای «ملی» نیست، کســانی را هم داریم که خــالف این فکر میکنند. کارلــوس کیروش از آنها بود که بــه هر دو ایده فوق اعتقاد داشــت! او ابتدا این مدافع پرتحرک قائمشــهری را در سال 2012 به اردوی ملی بزرگســاال­ن فراخواند و طی یک ســال و اندی بعــد از آن در 5 بازی ملی از وی اســتفاده کــرد اما بعدا به دالیلــی که خودش بهتر میداند و ما از آن بیاطالعیم، دیگر از خلیــلزاده نام نبرد و زمینهساز افزایش دیدارهای ملی او نشد.

پیروز ‌یخواهی‌افراطی

«شجاع در این سالها پخته و پختهتر شد. شوریدهسر بودن و برخی برخوردهای افراطی او در جریان مسابقات بیش از آنکه محصول افراط او در تعصب و نادیده گرفتن حق دیگران باشــد، نتیجه پیروزیخواه­ی افراطی اوســت و این ماجرا فقط به دوران پرسپولیسی بودن او منحصر نمیشود و از همان زمانی که تیمهای جوانان شهرداری امیرکال و خوشــنوش ســاری را در استان زادگاهــش (مازندران) تــرک کرد و آینده کاری خــود را ابتدا در کرمان و در تیمهای مس رفسنجان و مس این استان پایهگذاری کرد، میشد نشانههای آتشین خراج بودن وی را دید! الحاق به سپاهان که به هرحال کالس بسیار باالتری نسبت به تیمهای فوق داشت و دارد و چهار سال بازی در این تیم همیشــه مدعی اصفهانی ســبب شکوفایی فزونتر ارزشهای فنی و فردی وی شــد و او با مبارزهجویی­های مخصوص خودش دل برانکو ایوانکوویچ را ربود.

محبو ‌بتر‌از‌سی ‌دجالل

بــه همین ســبب یک فصــل بازی «شــجاع» در تراکتورســ­ازی هم اشتیاق ســرمربی کروات پرســپولیس برای صید او را ســرد و کــم نکــرد و جالبتر اینکه شــوق برانکو برای استخدام وی بیشتر از اشــتیاقی بود که برای جذب ســیدجالل حســینی از خود بروز داد و این یک نکته بارها گفته شــده و موکد از سوی آگاهان است که جذب ســیدجالل بیش از آنکه نتیجه اقدام شــخصی و رویکــرد برانکو بوده باشــد، محصول تدبیر اکبر طاهری سرپرســت وقت پرسپولیس بود که وقتی اوایل تابستان 1394 خبری از ایوانکوویچ در تهــران نبــود و او بــرای تعطیالت به کرواسی رفته بود، سیدجالل را به باشگاه آورد و با او قرارداد بست و برانکو را مقابل یک عمل انجام شده قرار داد و چارهای جز ســکوت و تأیید تلویحی این انتقال برای سرمربی متین و هوشمند پرسپولیس باقی نماند.

از‌سر‌او‌آتش‌م ‌یبارد!

اگــر رجحانــی را برای «شــجاع» در قیــاس درجــات و مراتــب فنیاش با ســیدجالل حســینی قایل باشیم، هفت ســال جوانتر بودن وی اســت که به او کمک میکند سالیان بیشتر و متعددی در خدمت سرخها باشد و حتی اگر سیدجالل در تضاد با برخی شــایعات اخیر در پایان فصــل جاری بــرای همیشــه کفشها را نیاویزد و یک یــا دو فصل دیگر را هم در اردوی سرخها و با مقام کاپیتانی این تیم ســپری کند، باز آینــده از آن خلیلزاده اســت که اگر خیال جدایی از قرمزها به سرش نزند، میتواند سه چهار سال دیگر هم به آنها ســرویس بدهد و در سالهای بازنشستگی حســینی به لیدر اصلی خط دفاع این تیم نیز تبدیل شود.

در هفتههای اخیر که تنش پیرامون برخی مســابقات پرسپولیس بیشتر شده، عدهای «شــجاع را به ســبب مداخله در اکثر برخوردهای فیزیکی با تیمهای رقیب محکوم نموده و فردی توصیف کردهاند که از وجــودش آتش میبــارد و بیش از حد ســتیزهجو است و سرش برای هر دعوایی درد میکند اما شاید قابلیتهای حرفهای و جوهــره درونی او چیــزی فراتر از این برآوردهای ظاهری باشــد و اگر اینها یک ایراد و افراطگرایی باشــد، پرسپولیس با امثال رهبریفرد، انصاریان و هاشمینسب ســالها نمونهها و مدلهــای دیگری از سختکوشیهای منتهی شــده به دردسر را در دل خود و در جمع پرســنل خویش داشــته و از قضا بر پایه همین خصلتها اوج گرفته است. AND‌پرسپولیس!

شــجاع اگر زاده »DNA« باشــگاه پرســپولیس و محصول روشهای معروف کار در این باشگاه باشد (که البته نیست) شاگرد مستعدی است که درس سرسختی تا حد اعال و جنگیــدن تا پای جان را در مکتب کاری سرخها کامل کرده و تبدیل به بازیکنی شــود که هم نسل فعلی به او نیاز و تعلق خاطر دارد و هم ســکاندارا­ن و مربیــان قبلی ســرخها به ســرکردگی «ســلطان علی پرویــن» اصال بدشــان نمیآمد کــه در دوران زمامداری خود از وجود وی و امثال او بهرهمند شوند.

وقتی در دیدار اخیر ســرخها با فوالد در اهــواز خللهایــی در کار دفاعی آنها بروز کرد و آنها نخستین باخت این فصل خــود را متحمل شــدند، خیلیها گفتند اگر «شــجاع» آن روز غیبــت نمیکرد و در زمیــن حضور داشــت، نتیجه دیگری حاصــل میآمــد و وقتی دوشــنبه این هفته ســیدجالل در آخرین دقایق وقت عــادی دیدار با «پدیــده» در جام حذفی به ســبب مصدومیت زمین را ترک کرد، برخــی نگران نشــدند و گفتنــد با اینکه محمد نادری جانشــین ســیدجالل اصال در اندازههای او نیســت ولی چون شجاع در زمین هســت، مشــکل حــادی برای پرسپولیس بروز نخواهد کرد.

عبور‌از‌مخمصه‌ها

او مردی است که بارها در زمان هجوم به ســمت جلــو روی ســانترها و ضربات ایســتگاهی بــه نفع ســرخها گلزنیهای حســاس هم داشته اســت. به هر یک از این برآوردها معتقد باشــیم، شــکی باقی نیســت که این مرد ظاهرا دعوایی به یکی از ستونهای ارتش سرخ و مدافعی مقتدر تبدیل شــده که میتواند بــرای تیمش خیرات تــازه و متعددی را به ارمغان آورد و از مخمصههای متعــددی عبور بدهد و این نوعی ثــروت کالن و قابل تکیه برای قرمزهای تهران است.

 ??  ??
 ??  ?? پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی مقابل پدیده در ضربات پنالتی پیروز شد و به نیمه نهایی راه یافت. این تصویر با سر بسته علی علیپور و دست بسته عبدا... حسینی نماد جالبی است از این تعبیر که دو تیم برای صعود از این مرحله سر و دست شکستند.
پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی مقابل پدیده در ضربات پنالتی پیروز شد و به نیمه نهایی راه یافت. این تصویر با سر بسته علی علیپور و دست بسته عبدا... حسینی نماد جالبی است از این تعبیر که دو تیم برای صعود از این مرحله سر و دست شکستند.
 ??  ?? اسماعیل بهداروند هوادار استقالل که در فینال جام حذفی سال گذشته یکی از چشمان خود را از دست داد، دیروز میهمان ویژه تمرین آبیپوشان بود. او مورد استقبال بازیکنان و کادر فنی قرار گرفت و آنها به بهداروند خوشامد گفتند.
اسماعیل بهداروند هوادار استقالل که در فینال جام حذفی سال گذشته یکی از چشمان خود را از دست داد، دیروز میهمان ویژه تمرین آبیپوشان بود. او مورد استقبال بازیکنان و کادر فنی قرار گرفت و آنها به بهداروند خوشامد گفتند.
 ??  ?? کریم باقری و علــی علیپور مربــی و بازیکن تیم فوتبال پرســپولیس بعد از پایان تمرین راهی یکی از مراکز انتقال خون شــدند و خون خود را اهدا کردند.
کریم باقری و علــی علیپور مربــی و بازیکن تیم فوتبال پرســپولیس بعد از پایان تمرین راهی یکی از مراکز انتقال خون شــدند و خون خود را اهدا کردند.
 ??  ?? تصویری از اتوبوس جدید تیم سپاهان منتشر شده که نشان میدهد این تیم از این به بعد از یکی از به روزترین و پیشرفتهتری­ن اتوبوسهای دنیا بهره خواهد برد.
تصویری از اتوبوس جدید تیم سپاهان منتشر شده که نشان میدهد این تیم از این به بعد از یکی از به روزترین و پیشرفتهتری­ن اتوبوسهای دنیا بهره خواهد برد.
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran