Iran Varzeshi

میزبانی‌باالی‌جدول ‌یها

-

در فاصله تنها چند روز پس از پایان مرحله مقدماتی لیگ برتر والیبــال، مرحله پلیآف از چهارشنبه آغاز میشود. مرحلهای که به یکباره هیجان و حساســیت را در لیگ چندین برابر و پس از بیســت و شــش هفته بازی دورهای، در چند مســابقه تیمهای برتر را معرفی میکند. شهرداری ورامین، پیکان، خاتم اردکان، فوالد سیرجان ایرانیان، پیام خراسان، کاله مازندران، سایپا و شهرداری گنبد هشت تیمی هستند که از مرحله مقدماتی گذر کردند و جواز حضور در پلیآف را به دست آوردند. هشت تیمی که روی کاغذ همگی شــانس پیروزی در هر مسابقه و رسیدن به فینال و حتی قهرمانی را دارند. کما اینکه در پلیآف سال گذشته تیم اردکان که با رده هفتمی مرحله دورهای را به پایان برده بود، با شکســت تمام رقبا به فینال و نایب قهرمانی رسید.

استراحت برای پلیآف

نزدیکی هفته پایانی مرحله دورهای لیگ و آغاز مرحله پلیآف باعث شــد تا بسیاری از تیمها تصمیم بگیرنــد در هفته پایانی که روز یکشــنبه برگزار شــد، به بازیکنان اصلیشان استراحت بدهند. برخی تیمها مانند کاله حتی بدون ســرمربی به دیدار حریفان رفتند و البته برخی دیگر هم مجبور شدند در میانههای بازی بازیکنان کلیدیشــان را به میدان بفرستند تا نتیجه مطلوبشان به دست آید.

جدال رقبای سنتی

حساسترین دیدار پلیآف شاید به جدال خودروسازان مربوط باشد. مسابقه بین پیکان و سایپا که در ردههای دوم و هفتم جدول قرار گرفتهاند و براساس فرمول مسابقات باید برابر هم به میدان بروند.

شــاگردان پیمان اکبــری اگرچه در نیم فصل اول عملکرد خوبی نداشــتند اما در نیم فصل دوم شرایطشــان بسیار بهتر شد و تا رده پنجم هم باال رفتند ولی در نهایت با ایســتادن در رده هفتمی به کار خود پایان دادند.

پیکانیها هم اکثر زمانهــای لیگ را به جز هفتههای ابتدایی پشــت ســر شهرداری ورامین صدرنشــین حرکت کردند و در نهایت هم پایینتر از این تیم در رده دوم ایســتادند. پیکان و سایپا که سالها در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود مدعیان اصلی لیگ برتر بودند و فینال را هم برگزار میکردند، حاال در شرایطی متفاوت به مصــاف هم میروند. البته هنوز هم هر دو تیم مدعی بوده و شــانس قهرمانی برای خودشان قایل هستند.

دیگر مــوردی که حساســیتها­ی این مســابقه را دوچندان میکنــد، حضور پیمان اکبری روی نیمکت سایپا است. مربی که تمام دوران مربیگریاش را پیــش از این در پیکان گذرانده و فصل گذشته از پیکان جدا شد و در فصل جاری روی نیمکت سایپا نشست.

پیــکان هم بــا محمد ترکاشــوند پیش میرود و تقابل این دو مربی که در ســالهای نه چنــدان دور مهرههای کلیــدی تیم ملی و همبازی هم بودند هم دیگــر نکته جالب این مسابقه است.

جدال صدرنشین با گنبد

تیم شهرداری ارومیه که در بیست و شش هفته لیگ برتر یک ســر و گــردن از تمام تیمها برتر بود و حتی مدعیان هم حســاب این تیم را از دیگر تیمها جدا میکردند، در نهایت با اختاف قابل توجه با تیم دوم صدرنشــین شد و بهعنوان تیم اول به پلیآف رسید. آنها حاال باید به مصاف شــهرداری گنبدی بروند که اگرچــه بهعنوان آخرین تیم سهمیه صعود گرفت و در رده هشتم ایستاد اما به هیچ وجه حریف دست و پا بستهای نیست. گنبدیها در خانه به راحتی به هیچ تیمی باج نمیدهند و در خــارج از خانه هم با ترکیب باتجربهشان میتوانند خطرناک باشند. در تاریخ لیگ برتر صدرنشــین و تیمهای باالنشــین کم نداشتهایم که پس از هفتهها باالنشینی و شرایط خوب به یکباره در پلیآف با مشکل مواجه شدند و از دور رقابتها کنار رفتند.

در چنیــن دیدارهایی تیمــی که در رده پایینتر قــرار دارد، اگرچه شــانس کمتری بــرای پیــروزی دارد اما فشــار کمتــری را متحمل میشــود و از این حیث میتواند تیم باالی جدولی را دچار مشکل کند. در مجموع پیشبینی جدال تیمهای اول و هشتم جدول به این ســادگیها نیســت و باید مانند ســایر دیدارها منتظر اتفاقات درون زمین بود.

جدال تیمهای تازهوارد

فوالد ســیرجان ایرانیان و پیام خراسان، دو تیم تــازه وارد لیــگ برتر هســتند که در پایان مرحلــه مقدماتی در ردههــای چهارم و پنجــم جدول قــرار گرفتند. پیــام با جذب محمــد موســوی در ابتدای لیگ نشــان داد که اهــداف بزرگی دارد و فوالد ســیرجان هم بــا هدایت دامغانی که پس از ســالها به لیگ بازگشته، رفته رفته نشان داد تیم خوبی است و اختــاف چندانی با تیمهــای باالی جدول ندارد. کما اینکــه در نهایت هم پله پله خودش را باال کشــید و در هفته پایانــی به رده چهارم هم رسید. آنها اگرچه از قبل به نوعی مشخص شــده بود که حریف پیام خراسان هستند اما حاال در شرایطی به مصاف این تیم میروند که در صورت کشــیدن کار به دیدار سوم، دومین میزبانی به آنها میرسد و شانس بیشتری برای پیروزی دارند.

شگفتیسازدو­رهگذشتهمقا­بلعطایی

در لیگ گذشــته، خاتــم اردکان اگرچه شرایط بسیار خوبی داشت اما در دور برگشت با مشکل مواجه شــد و با عنوان هفتمی به کار خود پایان داد. با ایــن حال در پلیآف گریبان تیم دوم جــدول را گرفــت و در نهایت هم به فینال رســید. آنها اگرچه نایب قهرمان شدند اما با انحال ســرمایه، نماینــده ایران در جام باشگاههای آسیا و سپس جهان شدند.

اردکانیهــ­ا در لیگ جــاری هم با جذب شهرام محمودی و عادل غامی شرایط بهتری پیدا کردند اما توانشان به کنار گذاشتن پیکان و شــهرداری ورامین نرســید. آنها بــا عنوان ســومی لیگ را به پایان رساندند و حاال باید به مصاف کاله آمل بروند.

بهروز عطایی چندین سال است که پس از دوران اوج کاله، تیمی متوســط و خوب را با شرایط مختلف به لیگ میفرستد اما نمیتواند به نیمه نهایی برسد. آنها امسال هم کار سختی بــرای صعود به جمع چهار تیــم برتر دارند اما روی کاغذ شانس غلبه بر خاتم و صعود به نیمه نهایی را دارنــد. در چهار دیــدار مرحله رفت پلیآف، چهار تیم اول جدول مرحله مقدماتی میزبان هستند و بازی برگشت در خانه حریف برگزار میشود. اگر طی این دو مسابقه تکلیف تیم صعود کننده مشــخص شــود، چهار تیم باالی جدول میزبان بازی ســوم خواهند بود. تیمها برای صعود باید به دو برد از ســه مسابقه دست پیدا کنند.

برنامه بازیهای رفت مرحله پلیآف:

چهارشنبه یکم اسفند - ساعت ۶۱ ۱) شــهرداری ورامین شهرداری گنبد (سالن شهید گل عباسی ورامین)

٢) پیکان تهران ســایپا تهــران (خانه والیبال تهران)

۳) خاتم اردکان کاله مازندران (ســالن آیتا... خاتمی اردکان)

۴) فوالد سیرجان ایرانیان پیام خراسان (سالن گل گهر سیرجان)

اکبر خلج که حدود 60 سال قبل توسط هنرمندان اصفهانی ساخته شده، مصداقی است برای عشق خلج به چوگان.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran