Iran Varzeshi

چشمان تیم فوتبال زنان ایران به رای فیفا

-

اگرچه تیم فوتبال زنان ایران در تورنمنت چهارجانبه هند، عملکرد خوبی نداشــت و در هر 3 بازی خود شکست خورد اما با انگیزه زیادی کارش را دنبال میکرد تا برای مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک 2020 توکیو آماده شود. قرعهکشی این رقابتها زمانی که تیم ایران در هند حضور داشت، انجام شد. تیمهایی که در گروه ایران قرار گرفتند، باعث خوشحالی اعضای تیم شد چون میدانستند در گروه نســبتا خوبی قرار گرفتند اما میزبانی فلسطین، شرایط را تغییر داد چراکه در گذرنامه ایرانیها آمده که سفر به فلسطین اشــغالی ممنوع است و همین مساله باعث شد حاال ایرانیها به دنبال تغییر میزبان باشند. مسالهای که اگرچه کنفدراسیون فوتبال آســیا با آن کنار میآید اما فیفا که برگزارکنند­ه رقابتهای مقدماتی المپیک است، معلوم نیست چه برخوردی با آن خواهد داشت.

دقیقا یک هفته قبل بود که قرعهکشــی مرحله دوم مسابقات فوتبال بانوان مقدماتی المپیک 2020 توکیو در مالزی انجام شــد و تیــم ایران در گــروه C رقابتها، کنار چین تایپــه، فیلیپین و فلســطین قرار گرفت. این قرعهکشی به نظر خیلیها خوب و راضیکننده بود. اینکه تیم ایران در گروه نســبتا آســانی قرار گرفت میتوانست امیدوارکنن­ده باشد. هر چند که این تیم در تورنمنت چهارجانبه هند نتوانست هیچ امتیازی کسب کند و در مقابل هر 3 حریف خود شکست خورد.

با این حــال، تیم فوتبال زنــان ایران امیدوار بود در ادامه بتواند بهتر کار کند تا از این رقابتها ســربلند بیرون بیاید. شاگردان مریم آزمون بهتر از قبل، تمرینات را شــروع کردند تا فروردینماه مقابل حریفان خود به میدان بروند اما یک اتفاق همه این برنامهها را به هم زد. آن هم چیزی نبود جز میزبانی فلسطین برای گروه .C یعنی اینکه مسابقات گروهی که تیم ایران هــم در آن قرار دارد، قرار است در فلسطین برگزار شود. مسالهای که شــاید در روز قرعهکشی کمتر کسی به آن توجه کرد اما کمــی بعد و ظاهرا زمانی که قــرار بود کارهای الزم بــرای اعزام تیم انجام شــود، متوجه شدند چنین سفری در کار نخواهد بود. دلیل آن هم چیزی نیســت جز تذکــری در صفحه آخــر گذرنامه همه ایرانیها، اینکه «ســفر به فلسطین اشغالی ممنوع میباشد».

با این شــرایط تیم فوتبــال زنان ایران، دچار یک مشکل جدی شد. البته با توجه به همین تذکری که در گذرنامه ایرانیها آمده، قبال و برای مســابقات زیر 19 سال دختران فوتبال آســیا در ســال ،2014 این مساله به گزارش کنفدراســی­ون فوتبال آسیا )AFC( رســید که با توجه به آن، میزبان تغییر کرد و رقابتها در ســریالنکا برگزار شــد اما این بار شــرایط کمی متفاوت است. دلیل آن هم چیزی نیســت جز اینکه فیفا تصمیم گیرنده نهایی است.

در واقع قبال کنفدراسیون فوتبال آسیا، موضوع را بررســی کرد و میزبان را تغییر داد اما رقابتهــای انتخابی المپیــک توکیو زیر نظر فیفا (فدراســیون جهانی فوتبال) برگزار میشــود که باید دید این نهــاد بینالمللی چه برخوردی با مشــکل پیــش آمده، دارد. مسووالن فدراســیون فوتبال امیدوار هستند که فیفا هم مثل ایافســی همکاری الزم را با ایران داشته باشد اما فعال هیچ چیز به طور قطع مشخص نیست. مهدیه میرمحمدخان­ی مدیر بینالملل کمیته بانــوان که این روزها در حال نامهنگاری برای حل مشــکل است، در مصاحبه با ایســنا میگویــد: 20« بهمن نامهای از کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر میزبانی 3 کشور ویتنام، ازبکستان و فلسطین دریافت کردیم که میزبان دور دوم بازیهای المپیک هستند. ۵ دقیقه بعد با ارسال نامهای به ایافســی اعالم کردیم کــه اتباع ایرانی نمیتواننــ­د با پاســپورت ایرانــی وارد خاک فلسطین شوند. کنفدراســی­ون فوتبال آسیا، اعــالم کرد این بازیها زیر نظــر فیفا برگزار میشود، باید فدراسیون جهانی فوتبال از این موضوع اطالع کامل داشته باشد. بالفاصله با ارسال نامهای به خانم فاطما سامورا دبیرکل فیفا اعــالم کردیم تیم ایران چه شــرایطی داشته و تمام مکاتبات و صفحه آخر پاسپورت ایران را هم ارســال کردیم تــا هر چه زودتر این مشکل مرتفع شــود. ۵2 بهمن از سوی فیفا به ما نامهای ارســال و از توضیحاتی که ارائه کردیم، تشکر و اعالم کردند به استحضار دبیرکل فیفا میرســانیم تا تصمیمات نهایی در این خصوص گرفته شــود. در واقع ما باید منتظر پاســخ کمیته مسابقات فیفا باشیم تا بدانیم وضعیت تیم ملی فوتبال بانوان چگونه خواهد شد.»

با این شــرایط، حاال باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی میافتد. 2 اتفاق در این زمینه پیشبینی میشــود. نخســتین پیشبینی و البته خوشــبینان­هترین پیشبینی این اســت که فیفا به خاطر مشــکل پیش آمده، میزبان را تغییر دهد یا قرعهکشــی را دوباره برگزار کند کــه در این صورت تیم ایــران میتواند در رقابتها شــرکت کند. پیشبینی دوم که چندان جالب هم نیســت این است که فیفا از تیم ایران میخواهد طبق همین شــرایط، در مسابقات شــرکت کنند. با این شرایط، به نظر میرســد تیم ایران از حضور در رقابتها انصــراف دهد و به فلســطین نــرود. در این صورت، ممکن است برای تیم ایران مشکالت و محرومیت هم بــه وجود بیاید که باید دید در نهایــت چه اتفاقی میافتد. به هر حال در صورتی که میزبان تغییر نکند، تصمیم قطعی حضور نیافتن در مسابقات است که در مورد آن صحبت هم شده بود. حسین عبدی مشاور فنی تیم فوتبال زنان ایران میگوید: «آنگونه که شــنیدهام این نامهنگاریه­ا از قبل انجام شده و بعد از قرعهکشــی مرحله دوم دوباره این نامهنگاری پیگیری شــده. این استراتژی ملی ما اســت که یا باید میزبانی تغییر کند و یا نمیتوانیم در مسابقات شرکت کنیم. دلیل آن هم این اســت که در پاسپورت ما نوشته شــده که رفتن به فلســطین اشغالی ممنوع اســت چون مرزهای آنجا را اسراییل کنترل میکند. به همین دلیــل نه میخواهیم و نه میتوانیم در فلســطین اشغالی حضور داشته باشیم.»

این اتفاقات، حاال باعث شد تیم فوتبال زنان ایران در بالتکلیفی به ســر ببرد. با این شــرایط همه نگاهها به فیفا اســت تا به نامه ایران پاســخ بدهد. پاسخی مثبت برای اینکه تیم ایران بتواند در رقابتها شرکت و شانس خود را برای رسیدن به المپیک 2020 توکیو آزمایش کند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran