Iran Varzeshi

انتظار از استقالل همین است: نترسیدن، بازهم نترسیدن

- ‪Hamidreza Arab‬

اســتقالل قبل از اینکه سوت آغاز بازی با پارس جم به صدا درآید، حریفش را برده بود! از همان لحظهای که وینفرد شــفر ترکیب تیمش را انتخاب کرد. ترکیبی شگفتانگیز، در اوج هارمونی و بسیار غیرمنتظره که در مخیله مهدی تارتار نمیگنجید.

شفر بیآنکه حتی نزدیکترین دســتیاران­ش را در جریان تفکراتش برای بازی فوق قرار دهد، به تاســی از آنچه پیش از بازی با تراکتورســ­ازی مقابل پیکان و سپیدرود رقم زده بود، آرایشی هجومی را برگزید. تصمیمی درست و کامال نزدیک و همسو به توانایی بازیکنانش.

بعد از بازی با تراکتور پیرمرد به واســطه انتخاب ترکیب و تاکتیکی دفاعی عمیقا به نقد کشیده شد، او اما با پذیرفتن اشــتباهها­ی مهلکی که در آن میدان مرتکب شد، استقالل را با نفرات رو به جلو و تشــنه بازی هجومی و البته انتخاب تاکتیکی بر پایه حمالت متعدد راهی میدان بازی با پارس جم کرد تا از پیش برندهترین تیم هفته نوزدهم باشد.

تردیدی نیست اگر شفر در برابر تیم تراکتورساز­ی نیز از همین حربه بهره میجست و از دایره ترس فاصله میگرفت، عایدیاش در آن میدان الاقل یک امتیاز بود، نه آن دست خالی که انتقادات را آوار کرد و امیدها را کمرنگ. گرچه بازی چشــمنواز پاتوسی مقابل پارس جم و آن ارسالهای فریبنده و ماهرانه همه را تحت تاثیر قرار داده بود اما استقالل در غیاب این تازه از راه رسیده هم قابلیت کسب پیروزی مقابل تراکتور را داشت که انتخاب استراتژی نامناسب استقالل را از رسیدن به پیروزی در آن میدان محروم کرد تا 3 امتیاز بزرگ از کف برود.

استقالل در شب باشکوه پیروزی مقابل پارس جم در همه خطوط درست چیدمان شده بود. اوج درست اندیشی شفر انتقال وریا به دفاع راست بود. تصمیمی که هم استقالل را از آن نقطه هجومی کرد و هم جا برای بازی گرفتن از صیادمنش را گشود. در واقع شفر با عقب بردن وریا با یک تیر دو نشــان زد تا جناح راســت تیمش به مانند بازی با تراکتور که منتظری بازی کرد، صرفا یک دفاع کننده نباشــد و طراحی و مقدمهسازی حمالت را نیز در دستور کار قرار دهد. به انتخابهای درست شفر اشــاره کردیم اما نباید از یاد ببریم که او در الیههای زیرین گزینش نفرات اصلی این بازی تصمیم جســورانه دیگری هــم اتخاذ کرده بود؛ تیمش را با دو هافبک دفاعی راهی میدان کرد اما این تصمیم یک تبصره داشت. باقری رو به جلو بود و روزبه بیشتر در گارد دفاع تالش میکرد. وظایف تازه شده بود.

الزمه موفقیت در بازیهای لیگ انتخاب ترکیبی کامال هجومی است؛ نترسیدن! ترس و احتیاط را اساســا نه برای استقالل ســاختهاند و نه اینکه چنین مجموعهای میتواند بازی احتیاطآمیز و آمیخته با مکث و تانی داشــته باشــد. موقعیتهایی کــه یکی پس از دیگری نصیب اســتقالل شــد، از پنالتی هدر رفته تا تک به تکهایی که رحمان احمدی از منشــا و گونسالوس گرفت همگی گواهی بر تاکتیک رعدآسای استقالل بود. ارتش آبی میتوانست با گلهای بیشتر هم پارس جم را به بوشــهر بدرقه کند اما درخشش رحمان احمدی در قفس توری جم از شدت برد استقالل کمی کاست. با این حال فراموش نمیکنیم استقالل چرا برد. از یاد نمیبریم که شفر اشــتباهها­ی مرگبار بازی با تراکتور را چگونه با تصویرسازی تازهای از اســتقالل در قاب بازی با جم، تا حدی از ذهنمان زدود. اســتقالل باید تکرار بازی با پارس را دوست داشته باشد و پی در پی این نمایش را تمدید کند. بازی با ذوب، فوالد و سپاهان نزدیک است. مبادا باز هم ترس را در چیدمان استقالل ببینیم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran