Iran Varzeshi

شکست ساموراییها برای قطعی کردن صعود

-

پنجره ششــم رقابتهای انتخابی جام جهانی بسکتبال از عصر امروز آغاز میشــود. پنجرهای که باالخره نمایندههای نهایی قاره کهن در جام جهانی را مشــخص خواهد کرد. تیم ایران هم اگرچه تا حدود زیادی تکلیف صعودش مشــخص شــده اما برای صد درصــد کردن صعود، باید یکی دو دیدار خانگیاش در این مرحله را با پیروزی پشــت ســر بگــذارد. دیدارهایی که اولی همین امروز برابر ژاپن خواهد بود و دیگری روز یکشــنبه برابر اســترالیا. تیم ایران اگر یکی از دو دیدار را با پیروزی پشت سر بگذارد، صعودش قطعی میشــود اگرچه بدون برد هم اتفاقهای عجیب و غریبی باید بیفتد تا آســمانخرا­شهای ایرانی، جهانی نشــوند.

ایران ورزشــی - تیمهای بسکتبال ایران و ژاپن عصر امروز در قالب پنجره ششم رقابتهای انتخابی جام جهانی به مصاف هم میروند. جدال دو تیم در بازی رفت آخرین مسابقه دو تیم بوده که البته با برتری ژاپن به پایان رسید. تیم ایران در آن مســابقه نه حامد حــدادی را در اختیار داشــت و نه صمد و ارسالن کاظمی را. ژاپنیها هم که در خانــه بازی میکردند توانســتند به راحتی از سد تیم ایران بگذرند.

آمار بازی ایران و ژاپن؛ آخرین برد ژاپن پس از سیزده سال!

بردی کــه ژاپن در پنجــره چهارم برابر ایران به دست آورد، سیزده سال پس از آخرین پیروزی آنها برابر ایران به دست آمد. ژاپنیها آخرین بار در ســال 2005 تیــم ایران را 72 بر 61 شکســت دادند و با عنوان پنجمی وارد رقابتهای جهانی 2006 شــدند که خودشان میزبانــی رقابتها را برعهده داشــتند. تقابل بعدی دو تیم چهار سال بعد و در سال 2009 همزمان بــا دومین قهرمانی ایران در آســیا انجام شــد. دو تیم در این بازیها به میدان رفتند که ایران 101 بر 71 به برتری رســید. در آن ســال ژاپن 9 پله پایینتر از ایران و در رده دهمی آسیا ایستاد. در بازیهای آسیایی 2010 هــم این دو تیم به مصاف هم رفتند و ایران با شکســت ژاپن در بازی ردهبندی روی سکوی سومی ایستاد و به مدال برنز رسید. دو تیم برای جدال بعدی پنج سال منتظر ماندند. تیم ملی بسکتبال در جام ملتهای 2015 دو بار با ژاپن بازی کرد. ابتدا 86 بر 48 به برتری رســید و سپس 68 بر 63 این تیم را در بازی ردهبندی شکست داد.

یک سال بعد در فیبا آسیا چلنج تهران، تیم دگرگون شــده ایران یک بار دیگر برنده میدان شــد و 68 بر 57 ژاپن را مغلوب کرد. در کاپ آسیا 2017 تیم ایران بعد از استرالیا دوم شد اما ژاپنیها در مکان نهم ایستادند. در بازیهای آســیایی 2018 جاکارتا هم دو تیم برابر هم بــه میدان رفتند که ایران با اختالف فاحش و نتیجه 93 بر 67 ژاپن را شکست داد.

تیــم دگرگون شــده ژاپــن در آخرین رویارویی خود با ایران بعد از بازیهای آسیایی و در پنجره چهارم فیبا در توکیو موفق شد بعد از 13 ســال، 70 بر 56 مقابل تیم ملی ایران به برتری برســد. این تیــم در این رقابتها با استفاده از دو بازیکن دو رگه توانست بردهای خوبی به دســت بیاورد که دو تــا از آنها برابر ایران و اســترالیا بود. تنها شکست کانگوروها در پنجرههای انتخابــی برابر همین تیم ژاپن ثبت شد.

به ایــن ترتیب ژاپن از ســال 2005 تا کنون، تنها یک بار توانســته ایران را شکست دهد و آن هم همین بازی گذشــته بود. با این حال آیا باید تیم ایران برای بازی پیش رو هم از این تیم واهمه داشته باشد؟

غیبت مهرههای کلیدی ژاپن

تیمی که در توکیو برابر ایران به پیروزی رسید، دو ستاره داشت؛ روی هاشیمورا و یوتا واتانابه بهترین بازیکنان ژاپن در آن مســابقه بودند که ایران را 70 بر 56 شکست دادند. این دو بازیکــن در آن بازی در مجموع 43 امتیاز برای تیمشان به دست آوردند. هاشیمورا 25 و واتانابه 18 امتیاز برای ژاپن به دســت آوردند. دو بازیکنی که هیچکدام در بازی برابر ایران به میدان نمیروند و به تهران سفر نکردهاند. این بازیکنان در لیگهــای آمریکا بازی میکنند و برای بــازی در پنجره ششــم برابر ایران و استرالیا به تهران سفر نکردهاند.

بــا ایــن حــال ژاپــن در تهــران تیم بیستارهای نیست. آنها در بازی قبلی با ایران سنتر دورگه خود را در اختیار نداشتند اما در این مســابقه آمده تا جــور دو بازیکن دیگر را بکشد. نیکالس فازکاس در 4 بازی برای ژاپن به میدان رفته و به طور متوســط 29/3 امتیاز و 12 ریباند در آمارش ثبت شده. این بازیکن 210 سانتیمتری و 33 ســاله در دیدار رفت برابــر ایران غایب بود و ایــرا براون به جایش بازی کرد.

وضعیت نه چندان خوب میهمان

دو تیــم ایران و ژاپن پیش از آغاز پنجره ششــم، دو دیدار تدارکاتی انجام دادند. ایران دو بــار به مصــاف اردن رفــت و ژاپن هم دو دیدار دوستانه در بیروت برابر لبنان انجام داد. شاگردان شاهینطبع در این دو مسابقه برابر میهمان خود به برتری رسیدند اما ژاپنیها در هر مسابقه برابر لبنان بازنده بودند. باختهایی که نشــان میدهد وضعیت چشم بادامیها در آستانه بازی با ایران چندان خوب نیست و در روزهای خوبشــان به سر نمیبرند. با این حال ژاپنیها با روند کم نوســان و یکنواختشــ­ان در بازی، همواره حریف خطرناکی به حســاب میآیند که حتی یــک کوارتر بد در بازی هم میتواند پیروزی را به آنها بدهد.

چشم امید ایران به جمشیدی، یخچالی و میرزایی

آخرین بــرد ایران در رقابتهای انتخابی جــام جهانی برابر فیلیپیــن رقم خورد. دیدار حساســی که به نوعی حکم مــرگ و زندگی را برای ایران داشــت. دیداری که ایران بدون ستارههایی نظیر صمد و حامد و البته شرایطی مشابه امروز در آن به میدان رفت اما توانست بــا درخشــش بازیکنانی نظیر جمشــیدی و یخچالی بازی را ببــرد تا فاصلهای میلیمتری با صعود پیدا کند.

در این مســابقه هم به طور قطع بخش اعظم نگاهها به دستان این دو بازیکن خواهد بود. جمشــیدی در دیدار برابــر فیلیپین 25 امتیــاز به دســت آورد و یخچالی هم بیش از 20 امتیاز گرفت تا بهترینهای ایران باشند.

در کنــار این دو بازیکن، تیــم ایران در این مســابقه به میثم میرزایی هم امید زیادی دارد تا بتواند تا حد ممکن جلوی امتیازگیری ســتاره ژاپنیها یعنی فازکاس را در زیر سبد بگیرد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran