Iran Varzeshi

حیدری: مهرعلیزاده چارهای جز تعامل ندارد

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

هفتــه گذشــته خبر آســیبدیدگ­ی کمر ســهراب مرادی، ســتاره 96 کیلویی وزنهبــردا­ری ایــران و امــکان از دســت رفتــن المپیک 2020 بهواســطه این درد غیرمنتظره بــرای این وزنهبــردا­ر پرامید، بهواقع شوک بزرگی را به اهالی وزنهبرداری و ورزش کشــور وارد کرد، زیــرا حضور و درخشش ســهراب مرادی بهعنوان یکی از چهرههای شاخص و مدعی وزنهبرداری دنیا بهمنظور کســب نشــان طالی المپیک در بازیهای 2020 توکیو تقریبا برای کاروان ورزش ایران مســجل و قابل پیشبینی بود اما این اتفــاق نگرانی هایی را برای ورزش ایران ایجاد کرد.

سهراب این روزها بهواسطه حاد شدن مشکل دیســک کمرش، از لحاظ روحی و روانی تحت فشار قرار دارد و تقریبا با توجه به نظــرات تخصصی مختلف و متفاوتی که از اطبــای مختلف دریافــت میکند، بین چندراهی تصمیمگیری برای درمان قطعی آسیبدیدگی خود قرار گرفته است. از یک سو برخی پزشــکان متخصص که سهراب را در این مدت تحــت معاینه قرار دادهاند از جمله رییس و دبیر فدراســیون پزشکی ورزشــی کشــور، صراحتا در مصاحبههای خود اعــالم کردنــد که ســهراب مرادی چارهای جز انجام عمل جراحی ندارد. دلیل آنها هم این بوده که او هر چقدر این عمل جراحــی را به تعویق بیندازد مشــکل و دردش حادتــر از قبل میشــود و به همین ترتیب طول درمان و شــرایط جراحــی او نیز در فرصت اندکی که تا شروع بازیهای المپیک 2020 توکیو باقی مانده ســختتر از قبل میشود، اما از طرفی دیگر با توجه به پیشرفت هــای پزشــکی، برخی از پزشــکان متخصص بر ایــن باورند که چون او برای ورزش ایران یک چهره شاخص و ســرمایه ارزشــمند در بازیهای المپیــک پیشرو بهشــمار میرود، انجــام عمل جراحی کاری اشــتباه است و احتمال دارد دست سهراب مرادی را از رســیدن به دومین مدال المپیکی او و ســومین المپیک تاریخ ورزش حرفهایاش کوتاه کند.

بر همین اساس، به نظر ریسک کمتر در این پروژه این اســت که سهراب بهجای عمل جراحی، با توســل بــه علم و دانش جدید درمانــی روز دنیا این درد را درمان کند و با آمادگی دوباره روی تخته مسابقه برگردد. با توجه به بررسیهای اخیر اینطور به نظر میرســد مصدومیت کمر ســهراب مرادی بدون نیاز به عمــل جراحی بهبود پیــدا میکند؛ هرچند این نوع درمان قطعا نیازمند هزینههای ســنگین مالی و توجه ویژه دســتگاهها­ی ورزشــی کشــور مثل کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش است، زیــرا اگر برای آنها مــدال طالی المپیکی ســهراب مــرادی ارزشــمند اســت قطعا بهمنظور رســاندن این وزنهبردار ارزشمند ابتــدا به گزینشــیها­ی المپیک، ســپس حضــور و درخشــش در بازیهای 2020 توکیو چارهای جز هزینه کردن و رسیدگی به شرایط حاد فعلی این وزنهبردار ندارند.

به هر حال ابتدا بالفاصله بعد از اعالم خبر مصدومیت سهراب اینگونه از شنیدهها برداشت میشد که بهتر است برای بهبودی این مصدومیت، هرچه زودتر ملیپوش 96 کیلویی کشورمان از ناحیه کمر تحت عمل جراحــی قرار گیرد اما حــاال بعد از مدتی اســتراحت و کارهای درمانــی تیم جدید پزشکی که مســوول مطالعه روی شرایط مــرادی اســت، گویا کمکم تیم پزشــکی دارنــد به این نتیجه میرســند که ممکن اســت مرادی بتواند ایــن مصدومیت را با استراحت، آبدرمانی و کارهای فیزیوتراپی پشت سر بگذارد.

به همین دلیل گویا قرار اســت مرادی هفتــه پیشرو را هم به اســتراحت مطلق بپــردازد و در این هفتــه مجددا با MRI جدید، شــرایطش مورد بررسی دوباره قرار گیــرد. بعد از آن در اواســط هفته پیشرو قرار است کمیته پزشــکی مجددا تشکیل جلســه داده و نظــر نهایــیاش را در این خصوص اعــالم کند. این در حالی اســت که یکی از پزشکان متخصص توصیه کرده میتوان مصدومیت سهراب را بدون نیاز به عمــل جراحی درمان کرد. با این شــرایط احتمال حضور مرادی در مسابقات قهرمانی آسیا 50-50 خواهد بود اما به نظر میرسد کادر فنی روی مرادی ریسک نکند تا هرچه زودتر به بهبودی کامل برسد.

البته از سوی دیگر این احتمال میرود اگر ســهراب مرادی به همیــن منوال کار درمانیاش را بــا فیزیوتراپی و آبدرمانی و مواردی شــبیه به این ادامه دهد ولی با گذشــت زمان بهبودی برای این وزنهبردار حاصل نشود، او ضمن از دست دادن زمان ایدهآل، برای به دست آوردن سالمت کامل خود و بازگشــت به تمریــن حتی ممکن است دچار آســیبدیدگ­یهای جدیتری از لحاظ روحی شــود، زیرا وزنهبرداری بر خالف رشتههای دیگر، رشته ورزشی بسیار سنگینی است که ورزشکاران در آن فقط با آهن و پوالد سر و کار دارند. بنابراین رفتن زیــر وزنههای چندصد کیلویی با شــرایط روحی و آســیبی که سهراب مرادی دیده با این وضعیت مبهم خیلی کار سادهای نیســت. پس اگر مســووالن ورزش کشور واقعا به دنبال پیدا کردن یک روش کارآمد برای بهبودی سریع و کامل ســهراب مرادی هستند باید عالوه بر پزشکان داخلی و سیستم پزشکی ورزشی کشــور، با تیمهای متخصص پزشــکی خــارج از ایران نیــز در این رابطه ارتبــاط گرفته و به هر قیمتی که شــده شرایط مبهم ایــن وزنهبــردا­ر شــاخص و امیدوار وزنهبــردا­ری ایــران در بازیهــای پیشرو را بهبود ببخشند.

اختــالف نظــر بین مســووالن فدراســیون زورخانــها­ی و پهلوانی و جامعه کشــتی ایــن روزهــا وارد فاز جدیدی شده است.

فدراســیون زورخانهای و پهلوانی کــه هرگز نتوانســته گام بلندی برای کشتی پهلوانی بردارد، این روزها تالش زیادی را شــروع کرده تا بتواند دوباره این رشته را به زیر مجموعه فدراسیون زورخانهای بکشــاند. همیــن موضوع باعث بروز اختالف نظرهای زیادی بین جامعه کشتی و فدراسیون زورخانهای شده اســت. از ســوی دیگر واگذاری کشــتی پهلوانی جایگاه فدراســیون جهانــی این رشــته را هم بــه خطر میانــدازد. به همیــن دلیل در بخش بینالمللی هم اختالف نظرهای زیادی بین فدراسیون بینالمللی زورخانهای و فدراسیون جهانی کشــتی پهلوانی به وجود آمده است.

ایــن اختــالف نظرها بــه حدی افزایــش پیدا کرده که حــاال علیرضا حیدری رییــس فدراســیون جهانی کشتی پهلوانی، محســن مهرعلیزاده رییــس فدراســیون بینالمللــ­ی زورخانهای را تهدید میکند: «نهادهای ورزشــی جهان، فدراسیون بینالمللی ورزشهای زورخانهای را به رســمیت نمیشناسند. به همین دلیل پیشنهاد دادیم از جایگاه جهانی فدراســیون ما در کنار بودجه آنها اســتفاده کنیم تا خدشهای به کشتی پهلوانی در جهان وارد نشود و آنها چارهای جز قبول این موضوع ندارند.»

حیدری درباره جایگاه بینالمللی کشــتی پهلوانی تاکید کــرد: «مراجع رسمی ورزش جهان، فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی که مورد تایید اتحادیه جهانی کشــتی اســت را به رسمیت میشناســند و بنده در حــال حاضر ریاست آن را برعهده دارم. فدراسیون بینالمللی زورخانهای سالهاســت از کمک دولتی به صورت مستقل استفاده میکند اما این فدراسیون را در جهان به رســمیت نمیشناسند و فدراسیون جهانی کشــتی پهلوانی که مسابقات معتبری در سراســر جهان و اروپا و با حضور کشورهای زیادی برگزار کرده را به رسمیت میشناسند.»

ایــن اظهارنظرهـ­ـای حیــدری میتوانــد دعوای جدیــدی را در این بخش به راه بیندازد و مشخص نیست با این وضعیت چه سرنوشتی در انتظار کشتی پهلوانی است.

علیرضا حیدری، رییس فدراسیون جهانــی کشــتی پهلوانــی در ادامه همچنین با اشــاره به نتیجه جلسات برگزار شده با مسووالن وزارت ورزش و محسن مهرعلیزاده رییس فدراسیون بینالمللــ­ی ورزشهــای زورخانهای و اینکه مسوولیت جهانی کشتی پهلوانی با کیســت، گفت: «جلســات مختلفی را بــا حضور مهرعلیزاده و مســووالن ورزش برگزار کردیم. مسوولیت داخلی کشتی پهلوانی در حال حاضر برعهده فدراسیون کشتی است و آنها مذاکراتی را با مســووالن فدراسیون ورزشهای زورخانهای داشتهاند.»

حیــدری همچنیــن ادامــه داد: «بــه اعتقاد مــن در بحــث مدیریت داخلــی کشــتی پهلوانی بــا توجه به اینکــه اقدامات خوبی طی ســالهای اخیــر در بحث جهانی کردن کشــتی پهلوانی انجام شــده، بهتر اســت این رشــته همچنان در اختیار فدراسیون کشتی باشد. در حال حاضر فدراسیون ورزشهای زورخانهای توان و امکانات در اختیار گرفتن این رشــته را ندارد و واگذاری آن باعث لطمه به کشــتی پهلوانی خواهد شد، مگر آنکه در آینده بتواننــد توان کافی بــرای اداره آن را داشته باشند.»

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran